🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Куриерският сектор е все още на крилете на онлайн търговията

През 2022 г. приходите на куриерските дружества в топ 20 достигат 1.175 млрд. лв., а онлайн търговията расте с 23%

През 2022 г. общият пощенски пазар възлиза на 776.2 млн. лв. и бележи ръст с 13.7%
През 2022 г. общият пощенски пазар възлиза на 776.2 млн. лв. и бележи ръст с 13.7%
През 2022 г. общият пощенски пазар възлиза на 776.2 млн. лв. и бележи ръст с 13.7%    ©  Shutterstock
През 2022 г. общият пощенски пазар възлиза на 776.2 млн. лв. и бележи ръст с 13.7%    ©  Shutterstock
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Общите приходи на първите 20 куриерски дружества за 2022 г. са 1.175 млрд. лв.
  • Половината от тях са на лидерите "Еконт" и "Спиди".
  • През 2022 г. пазарът на пощенски услуги възлиза на 248.9 млн. пратки, което спрямо предходната година е спад с 6.7%.

Пазаруването онлайн продължава да е двигател на пазара на куриерските услуги и през 2022 г. По данни на пощенските оператори приходите от пратки, генерирани от електронна търговия, са се увеличили с близо 23% спрямо предходната година. Според проучването European Ecommerce Report 2022 делът от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната на електронната търговия през съответната година е 2.14%, или 1.64 млрд. евро. Общите приходи на първите 20 куриерски дружества за 2022 г. са 1.175 млрд. лв., като половината от тях са на лидерите на местния пазар на куриерски услуги - "Еконт" и "Спиди"

Не липсват и нови бизнес проекти и услуги в търсене на незаети ниши. През 2022 г. на пазара с автоматични локъри стъпи брандът Sameday (easybox) чрез дружеството "Деливъри солюшънс", зад което стои собственикът и на румънския онлайн гигант eMAG. Само за няколко месеца компанията разположи автоматичните си точки за доставки на 200 локации - повече от тези, взети заедно, на конкурентите "Еконт", "Спиди" и Boxnow. Амбициите са до пет години компанията да влезе в топ три на българския куриерски пазар.

Доставки, неподвластни на трусове

Приходите на най-големите 20 куриерски компании надминаха 1 млрд. лв. през 2021 г. и достигат 1.070 млрд. лв. Това е с 15.5% повече при 925 млн. през пандемичната 2020 г., когато прибирането по къщите на потребителите и страхът от вируса дадоха силен тласък на бизнеса с доставките до офиси или до входовете на апартаментите.

Пазарът в числа

Според доклада на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) през 2022 г. общият пощенски пазар възлиза на 776.2 млн. лв. и бележи ръст с 13.7%. Общите приходи се дължат основно на неуниверсалните услуги, т.е. куриерски пратки, хибридна поща, парични преводи и пощенската реклама (744.5 млн. лв.). Растежът за 2022 г. отново е по линия на тях (15%), като тенденцията за спад при традиционната поща продължава с 12% надолу. Едновременно с това налице е ръст на цените на куриерските пратки, като според данни на НСИ средногодишната инфлация в сектора на пощенските услуги е 10.8%.

Докато обемът като пари расте, пратките като брой спадат - с 6.7% за целия пазар, като такъв, макар и малък, се отчита и при куриерските (-1.2%). Намалението до голяма степен е в резултат на проблемите с веригите на доставки, а високите нива на инфлацията са дали своето отражение и върху потребителското поведение.

През 2022 г. НСИ отчита, че 40.5% от всички потребители в страната са пазарували онлайн, като това е ръст със 7%. Поръчките от български търговци остават водещи - 94.4%, но се наблюдава тенденция на увеличаване на дела на стоките от чужбина. Търговци в ЕС са ползвали 32% от потребителите, а 18% и такива извън ЕС. Лидер по региони в страната е Югозападен, в където е и София, където 51.8% от населението пазарува онлайн. А най-предпочитаната стока за онлайн поръчка остават дрехите.

Обичайните заподозрени

Без изненада през 2022 г. "Еконт експрес" е бил за пореден път лидер с пазарен дял 38.4% при неуниверсалните услуги. Вечният му конкурент "Спиди" е плътно зад него с 34.6%, като двете дружества увеличават пазарния си дял съответно с 0.5% и 2%.

Приходите на "Еконт" през 2022 г. бележат ръст с 14.8% и достигат 309.5 млн. лв., а печалбата е 29.9 млн. Според годишния доклад за дейността към края годината то е оперирало със 704 офиса (120 от които мобилни) и 38 автомата. Обработените пратки за цялата година са били 58.6 млн., като броят им се е увеличил с 37.74%

За доставките си в Румъния през 2022 г. "Еконт" са въвели ITU код, който представлява уникален номер, идентифициращ стоките с висок фискален риск (над 2000 евро или над 500 кг). Също така на сайта на компанията и в профилите ѝ във Viber и Facebook работи чатбот, чрез който да се проследи или пренасочи пратка. Въведен е и нов начин за плащане чрез дигиталния портфейл на компанията ecoints. С него може да се плаща безконтактно с QR код, както и да се получават наложени платежи директно в сметка в платформата.

"През 2023 г. бизнесът на "Еконт" продължи да се развива динамично и да въвежда нови иновации в логистичния сектор. Стремежът към по- бързи и удобни доставки беше основен акцент за нас. Поставихме фокус върху това да се адаптираме към очакванията на клиентите и предимно младите хора, които диктуват новите стандарти. Технологичните иновации остават ключов фактор за развитието на логистиката, като променят начина, по който хората изпращат, получават и управляват пратките си. Все по-важно е личното отношение за клиентите. През 2024 г. бизнесът не може да остане просто бизнес. Целта ни е да дадем на българите свободата и удобството да пазаруват, плащат и управляват доставките си с един клик през своя телефон. Всичко това вече е достъпно "в джоба" на всеки българин - с приложение "Еконт" и дигиталния портфейл ecoints", коментираха за "Капитал" от "Еконт".

През 2022 г. приходите на "Спиди" достигат 274.5 млн. лв., като бележат ръст над 21% спрямо предходната година, печалбата е 41 млн. лв. Според годишния доклад за дейността на компанията обработените пратки са 42.7 млн., които са обслужени в 512 офиса и 85 автоматични пощенски станции. Дългосрочна цел е "интегрирането на куриерския пазар на регионално ниво" чрез доставки от и за Румъния и Гърция, а това е бил най-бързо растящият сегмент на компанията за 2022 г.

След като през март 2021 г. срещу 142 млн. лв. мажоритарен дял в куриерската компания придоби френската Geopost, българското ѝ дружество е с приходи 31 млн. лв. и печалба 3.8 млн. Вследствие на изкупуването на новите 45% (първите 24.8% бяха придобити през 2014 г.) "Геопост България" е влято в "Спиди" през пролетта на 2023 г. От своя страна дъщерното "Геопост транс" е постигнало растеж на приходите над 19%, които достигат 13 млн. лв. В класирането по приходи за 2022 г. двете дружества са съответно на шеста и единадесета позиция.

По същото време и друго дружество от групата - "Рапидо експрес енд лоджистикс", е влято в компанията майка. То бе придобито през 2018 г. от "Спиди", като това помогна на куриерската компания да разшири базата си от клиенти в онлайн търговията и да засили позициите си в международните доставки към Румъния и Гърция, както и страните от Централна и Източна Европа. През 2022 г. "Рапидо" е отбелязало спад с почти 22% в приходите си (7.9 млн. лв.) Печалбата е била скромните 480 хил. лв., а служителите - едва петима души. В топ 20 по приходи то заема последната позиция.

От "Спиди" обясниха за "Капитал", че ще могат да коментират резултати за 2023 г. след март, когато официално ще ги обявят на акционерите си.

Топ 5

На трето място на база приходи се нарежда държавната "Български пощи", което не успя да се позиционира на българския пазар на куриерски услуги. Приходите й са 206.5 млн. лв., като спадат с 12.6%. Компанията е и на загуба 66.6 млн. лв. въпреки дотациите от държавата, а през септември миналата година стана ясно, че проектът за цифрова трансформация на "Български пощи" за 101.6 млн. лв. отпада. Той беше част от Плана за възстановяване и устойчивост и бе предложен през 2022 г. от правителството на "Продължаваме промяната".

Местното подразделение на DHL - "Ди Ейч Ел експрес България", е на четвърта позиция. През 2022 г. има приходи 143.3 млн. лв., което е с над 19% ръст спрямо година по-рано. Печалбата му е малко над 4 млн. лв., а добрите резултати според доклада за дейността на дружеството в България се дължат на "увеличение на активните клиенти (най-вече от онлайн търговия - бел. ред.) и проникване в нови пазарни сегменти, както и на развитие на бизнеса със съществуващите такива". През първата половина на 2023 г. стана ясно, че на глобално ниво германският гигант планира да инвестира 7 млрд. евро до 2030 г., за да намали въглеродния си отпечатък. Инвестициите ще бъдат насочени към алтернативните горива, разширяването на автомобилния парк с нулеви емисии и в неутрални по отношение на климата сгради.

Петицата се затваря от това на основаната в Австралия TNT. През 2016 г. беше финализирана сделката по придобиването на TNT Express от американския гигант FedEx и от април 2022 г. собственик на българското дружество е нидерландското FedEx Express. Приходите в страната през 2022 г. са били с 13.9% по-малко и са достигнали 41.8 млн. лв., но дружеството е завършило на печалба 1.7 млн. лв.

Ръст със 74.42%

Сред първите десет на девета позиция впечатление прави друго русенско дружество - "Инаут трейд", чрез което оперира брандът euShipments. То е представител на т.нар. дружества - интегратори на куриерски услуги, и в сравнение с 2021 г. скача със седем позиции. Приходите му са нараснали с 74.4% и достигат 15.4 млн. лв., а печалбата е 2.4 млн. Едноличен собственик е "Еушипмънтс.ком", чиито крайни собственици според Търговския регистър са Лора и Светлозар Димитрови.

По предварителни данни, които от компанията предоставиха на "Капитал", ръстът в приходите през 2023 г. е още по-голям (83.1%). Те достигат 14.1 млн. евро, но уточняват, че след като през предходната година "акционерното дружество "Еушипмънтс.ком" придоби мажоритарен дял в други две логистични компании - хърватската Pick&Pack d.o.o. и румънската Helpship S.R.L.", резултатите на групата набъбват до 20.1 млн. евро.

Увеличението на приходите за 2023 г. на компанията може да се обясни със скока на броя на обработените доставки - близо 6 млн. при по-скромните 1.8 млн. през 2022 г. Това неминуемо е наложило увеличение и на персонала, които от 57 година по-рано през миналата година са достигнали над 150.

Освен двете придобивания през 2023 г. euShipments.com е приключило "преговори по трето такова - този път в района на Централна Европа", разкриха от компанията и обясниха, че то ще бъде обявено в рамките на следващите един-два месеца.

Въпреки мащабните процеси, свързани с бизнес развитието ни, не изместваме основния си фокус – напротив, следваме го по-силно от всякога: засилваме операциите си и пазарния си дял в държави,  в които клиентите ни искат да са по-конкурентни и да реализират повече продажби. Именно по този начин сме решили къде ще реализираме придобиванията, които са част от стратегията ни за развитие.

Светлозар Димитров
Светлозар Димитров

изпълнителен директор на euShipments.com

От компанията разказа за "Капитал" още, че през 2023 г. "увеличихме фулфилмънт и cross-border капацитета си в логистичния ни център в Орадя, Румъния - от 2000 кв.м на 5300 кв.м (с възможност за скалиране до 10 хил. кв.м)", и допълниха, че са инвестирали в нов логистичен център в Русе, където вече оперират върху над 10 хил. кв.м. Също през миналата година "обособихме и cross-docking операции в София, които да обслужват обемите от пратки от/за Гърция, Хърватия, Словения, Словакия и Италия".

Светлозар Димитров разказа още, че международните им пратки не са само от фулфилмънт дейността им, но и "от клиенти, чиито адреси посещаваме ежедневно с цел товарене и инжектиране на пратките им в международната ни мрежа". Обясни, че "това е така нареченият fist-mile collection - услуга, която euShipments.com предоставя на онлайн търговци, които предпочитат да обработват онлайн поръчки и пратки самостоятелно - в собствени складови площи и със свой персонал".

И още от пазара

Оторизираният представител на UPS "Ин тайм" е на седма позиция с постъпления 21.9 млн. лв., но печалбата му е в размер на скромните 90 хил. лв. "Европът-2000" (14) е привлякло приходи 11.1 млн. лв., като отбелязва ръст с 5.3%, а печалбата му намалява в сравнение с предходната година до 87 хил. лв. "Лео експрес" е на 18-а позиция с нарастващи приходи с 29% и достигащи 8.2 млн. лв. За 2022 г. то е на загуба 1.9 млн., а от средата на 2023 г. е в ликвидация. На предпоследна позиция е русенското "НП транс логистик 21", което е основано през 2021 г. Неговите приходи скачат с 208.6% до не толкова впечатляващите спрямо големите играчи 8.2 млн. лв., като е на загуба 56 хил. лв. През 2022 г. служителите му са скочили на 57 при осем година по-рано.