Нишката на "Мания": от варненски гараж до 100 млн. евро оборот

Фондът Silverline и група инвеститори влагат над 7 млн. евро в бизнеса със събиране и търговия на дрехи втора употреба

Плановете са тази година мрежата от 45 магазина "Мания" да порасне с още 7 локации, а в следващите пет години да бъдат отваряни поне по 10 нови магазина в големите градове - София, Пловдив, Варна, Атина и Солун
Плановете са тази година мрежата от 45 магазина "Мания" да порасне с още 7 локации, а в следващите пет години да бъдат отваряни поне по 10 нови магазина в големите градове - София, Пловдив, Варна, Атина и Солун
Плановете са тази година мрежата от 45 магазина "Мания" да порасне с още 7 локации, а в следващите пет години да бъдат отваряни поне по 10 нови магазина в големите градове - София, Пловдив, Варна, Атина и Солун    ©  Green Line Group
Плановете са тази година мрежата от 45 магазина "Мания" да порасне с още 7 локации, а в следващите пет години да бъдат отваряни поне по 10 нови магазина в големите градове - София, Пловдив, Варна, Атина и Солун    ©  Green Line Group
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Фондът Silverline и група инвеститори влагат над 7 млн. евро в бизнеса със събиране и търговия на дрехи втора употреба.
  • Основателят на компанията Севдалин Спасов очаква за 5 години да утрои оборота от ритейл продажбите в България и Гърция и от събирането в САЩ.
  • Екотрендът и предстоящите еврорегулации правят сектора атрактивен.

45 магазина в България и Гърция, 2400 контейнера за събиране на дрехи в САЩ, 34 млн. евро съвкупен оборот за 2022 г. и 5.1 млн. евро печалба преди лихви, данъци и амортизация (EBITDA) - така изглежда в началото на 2024 г. бизнесът на новосъздадената компания Green Line Group (GLG). И макар тя самата да е едва на два месеца, историята зад нея води началото си от 1996 г., когато с първоначална инвестиция от 500 германски марки и гараж от 25 кв.м във Варна Севдалин Спасов създава веригата магазини за дрехи втора употреба "Мания". С годините бизнесът се разраства и постепенно включва събиране, сортиране, обработка, внос и търговия с употребяван текстил. Дейността в Европа е под шапката на "М холдинг", а тази в САЩ е обединена в компанията Green Team Worldwide Environmental Group. Сега всички те се събират в GLG и с финансовата подкрепа на фонда Silverline Capital ще търсят утрояване на бизнеса в следващите пет години.

Общата инвестиция в групата е 7.1 млн. евро и е през увеличение на капитала. От тях фондът влага 5.5 млн. евро, срещу които получава 19.4% дял. Останалите средства идват от група физически и юридически лица, които придобиват общо 5.6%. А самият Севдалин Спасов запазва 75% от капитала.

Сектор с потенциал

Интересът на Silverline Capital към индустрията с употребяван текстил и дрехи втора употреба е от самото начало на съществуването на фонда, разказва партньорът Диана Аладжова. От една страна, заради доста по-бързия й растеж, макар и от по-ниска база, в сравнение с традиционната мода. Фактор са и все по-важните за бизнеса ESG практики (екологично, социално и корпоративно управление) - доколкото в модния сектор са някои от най-големите възможности за развитие в посока т.нар. кръгова икономика.

"Това е втората поред най-замърсяваща индустрия в света, която страда и от свръхконсумация от потребителите на всякаква стока, която не се използва и накрая просто замърсява - това, което не се продаде, се изгаря", изтъква Аладжова.

Същевременно, предстои приемането на регулации в сектора, за момента на европейско ниво, които, по думите й, ще бъдат в полза на компании като създадените от Севдалин Спасов, които работят в посока кръгова икономика и намаляване на излишния отпадък и ще бъдат в минус на конкуренти, които продават евтини нискокачествени модни стоки.

Макар и все още доста по-изостанал от гледна точка на регулациите, американският пазар е не по-малко интересен заради огромния потенциал за растеж - ако в Европа около 40% от текстила се събира разделно и се рециклира, то в САЩ делът е под 20%. Именно в това изоставане вижда възможности и Севдалин Спасов, който посочва, че целта е в следващите пет години бизнесът му в Щатите да се утрои.

"Тук има големи възможности да се навакса, да се настигне Европа, а и консумацията винаги е по-голяма. Ето, сега пак се говори за навлизане в суперцикъл на икономиката, което предполага и още по-голяма консумация и изхвърляне на дрехи - респективно някой трябва да свърши трудната, мръсната работа", разказва той.

Финансиране за растеж

Тук идва и ролята на фонда като инвеститор в бизнеса. "В един момент човек узрява и разбира, че има нужда от външен партньор, който да му помага за следващия период за развитие. Разбира се, финансовата част винаги е важна и това, което ние целим следващите години да постигнем като експанзия, нямаше как да стане без външна финансова подкрепа. Така че това са двете основни причини - външна финансова подкрепа и външно ноухау, което да ни помогне да се развиваме както в Европа, тоест в България и Гърция, така и в Щатите", споделя предприемачът.

В числово изражение за дейността на Green Line Group в САЩ това би означавало увеличаване на броя на контейнерите за събиране на облекло от сегашните 2400 до около 6800. За целта планът е да се наситят с контейнери районите около вече изградените 13 бази за събиране на дрехи по двете крайбрежия. По думите на Спасов голяма част от пунктовете са съвсем нови, на 2-3 години, и уплътняването им с контейнери би увеличило още повече добрата и в момента рентабилност на американския бизнес на групата. Събраните в САЩ стоки не пътуват към България заради високия транспортен разход, а и силния долар, а се изнасят от българския предприемач към Латинска и Южна Америка, където се продават.

В България и Гърция, където дрехите се внасят от Европа, плановете са тази година мрежата от 45 магазина "Мания" да порасне с още 7 локации. Те ще са основно в новия формат "Мания fusion", който съчетава дрехи втора употреба и такива от outlet колекции, главно от върнати стоки от европейски сайтове за електронна търговия. А в следващите пет години да бъдат отваряни поне по 10 нови магазина в големите градове - София, Пловдив, Варна, Атина и Солун. Първоначално повечето нови обекти ще са в България, но дългосрочният фокус е върху Гърция, където пазарът не е много наситен, а и намирането на служители е по-лесно, обяснява Спасов.

Отделно от физическите локации, от 5-6 години "Мания" продава и през онлайн канал, но по думите на основателя поне за момента той не е особено успешен. Все пак според него бъдещето в сектора е хибридно, така че с новите съдружници ще се работи и в тази посока. Като паралелно с това самата визия на магазините също ще бъде обновена - процес, който, така или иначе, вече протича.

"Все още физическите магазини са по-голяма част от бизнеса, но разрастването на онлайн присъствието също е част от план програмата", посочва Никола Дунчев, партньор в Silverline Capital. Това, обяснява той, се налага и от постепенната смяна в поколенията, а оттам и в клиентите на "Мания", които вече не са предимно по-възрастни хора, пазаруващи дрехи втора употреба поради финансови причини, а има и все повече представители на т.нар. поколение Z - млади хора, за които това е съзнателен избор, обусловен от екологични мотиви.

Накратко, познатата като "Мания", а сега вече "Грийн лайн груп", влиза в период на по-бурен растеж. И в зрялата си 30-годишна възраст може да стане атрактивна цел и за западни групи, търсещи големина в този сектор.

Новите акционери

Освен Silverline, като акционери в GLG влизат компаниите "Текс колект инвест" на Здравко Биков, член на управителния съвет на Българската асоциация по рециклиране и син на бившия министър на икономиката в правителствата на Филип Димитров и на Любен Беров през 90-те години Румен Биков, и производителят на козметични продукти и почистващи препарат "Кемкос" на казанлъшкия предприемач и председател на местната структура на "Продължаваме промяната" Васил Томов. Малък дял придобива и адвокатската кантора "Пенков, Марков и партньори". Групата на коинвеститорите включва и две физически лица - Пламен Любенов Георгиев с бизнес в сферата на транспорта във Варна и Бойко Бойков Първанов, собственик на софийски компании с дейност на рекламни агенции.

Бързият портфейл на Silverline: девет сделки с над 60 млн. лв.



Фондът Silverline Capital беше създаден в началото на 2022 г. и за по-малко от две години - до края на 2023 г., трябваше да изгради инвестиционния си портфейл. Целта беше в този срок да вложи около 100 млн. лв. в десетина вече установени компании, които да подкрепи със средства за растеж под формата на дялово и дългово (мецанин) финансиране и комбинации от тях. Основната част от парите - 38.5 млн. евро, идват през държавния Фонд на фондовете (ФнФ) от оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност". Освен това дружеството "Силвърлайн партнърс", което беше избрано за фонд мениджър, влага 1 млн. евро, а още 3.3 млн. евро са привлечени от частни инвеститори - няколко физически лица, предимно успешни български предприемачи. Има и изискване при всяка от сделките да бъдат привлечени още 20% частни инвестиции, така че крайното съотношение публичен:частен ресурс да е 70:30.

Заради изключително краткия срок, с който разполагаше, екипът на фонда успя да разпредели само три четвърти от целия предвиден ресурс. Общата усвоена сума е 32.3 млн. евро, с които Silverline Capital финансира девет компании от различни сектори - изкуствен интелект (AI), лицево разпознаване (Facial authentication), застраховане, кръгова икономика, софтуер като услуга (Software as a service), финтех, изнесени бизнес услуги (BPO) и електронна търговия. От фонда посочват, че фокус при подбора са били компании, които създават в България интелектуална собственост на високоиновативни продукти с глобален принос, ESG, финансови технологии, развитие на търговията в страната, управление и развитие на човешки ресурс.

В повечето от финансираните бизнеси средствата са отпуснати под формата на мецанин финансиране, като само три от сделките са с придобиване на дял от страна на Silverline. А срокът за връщане на вложените средства е до края на 2031 г., когато фондът приключва.

Първите подкрепени дружества бяха основаната от Венцеслав Гайдаржиев млада калифорнийска компания Alcatraz AI, която разработва софтуер и устройство за лицево разпознаване в реално време, и онлайн търговецът Badu.bg. Финансирането на Silverline за местното дружество "Алкатраз България" бе 4 млн. евро под формата на петгодишен конвертируем заем, като освен това бизнес ангели кофинансираха допълнително около 600 хил. евро. Инвестицията в "Баду" пък бе общо 2.6 млн. евро, от които 2 млн. евро от фонда, а останалите 600 хил. евро - от успешни български предприемачи и high-net-worth individuals (хора с високо нетно състояние - бел. ред.).

А най-голямата като размер инвестиция на Silverline е за създадения от варненския предприемач Севдалин Спасов бизнес за събиране, сортиране и продажба на дрехи втора употреба в България, Гърция и САЩ, познат под бранда "Мания".

Обратно към текста
Все още няма коментари
Нов коментар