🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

AliExpress от Петрич или как Badu.bg привлича 2.6 млн. евро инвестиция

Предимството на платформата е, че по-бързо и сигурно доставя всякакви небрандирани стоки от Китай. А целта - растеж в региона

Представителите на фонда Silverline Capital Евгени Ангелов и Диана Аладжова и съдружниците в badu.bg Кирил Шопов и Антон Чапов (от ляво надясно)
Представителите на фонда Silverline Capital Евгени Ангелов и Диана Аладжова и съдружниците в badu.bg Кирил Шопов и Антон Чапов (от ляво надясно)
Представителите на фонда Silverline Capital Евгени Ангелов и Диана Аладжова и съдружниците в badu.bg Кирил Шопов и Антон Чапов (от ляво надясно)    ©  Надежда Чипева
Представителите на фонда Silverline Capital Евгени Ангелов и Диана Аладжова и съдружниците в badu.bg Кирил Шопов и Антон Чапов (от ляво надясно)    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Българският онлайн търговец Badu.bg привлича 2.6 млн. евро инвестиция от мецанин фонда Silverline Capital и частни инвеститори
  • Компанията вече работи на четири пазара и предлага над 700 хил. продукта от китайски търговци в над 400 категории
  • С получените средства ще организира бизнеса си по-добре, ще увеличи неколкократно асортимента и ще влезе в още девет страни

Историите на компаниите, които тръгват от малки провинциални градчета и порастват с амбиции за международен играч, не са много. Точно към тях обаче се числи тази на петричката "Баду". За сравнително краткото си съществуване от под десетилетие онлайн търговецът зад едноименния бранд Badu.bg, който продава т.нар. небрандирани генерични стоки, успява да стъпи на четири пазара, като вече изпълнява по около 1500 поръчки на ден. А новата цел е експанзия в още девет държави от Централна и Източна Европа.

За изпълнението й е привлечен партньор в лицето на мецанин фонда Silverline Capital, който заедно с още няколко частни инвеститори влага общо 2.6 млн. евро. Освен за навлизането на нови пазари средствата ще бъдат използвани и за по-доброто организиране на бизнеса и въвеждането на нови технологични решения като персонализирани оферти и динамично ценообразуване.

Да откриеш Китай от Петрич

Идеята за Badu.bg се ражда през 2014 г., когато основателят й Кирил Шопов се завръща в родния Петрич с намерението да разработи бизнес в сферата на електронната търговия. Към онзи момент секторът в глобален мащаб е сравнително добре развит, макар и далеч от съвременното си състояние, а възможностите за прохождащи компании в него са големи. Първоначалният план е за сайт, на който местни търговци да продават стоката си - т.нар. marketplace. С уменията си на програмист в проекта се включва и съгражданинът му Антон Чапов, който и до днес е акционер в компанията.

"С много малък бюджет, почти с никакъв, решихме много смело да създадем marketplace, който с това, което знам сега, никога не бих започнал", разказва Кирил Шопов.

Самото име "Баду" няма конкретно значение, но целенасочено е търсено кратко наименование с четири букви, което да може да се запомня лесно - по примера на големи брандове като eBay. "Реших да го кръстя Badu. За щастие тогава домейнът беше свободен - а към днешно време домейн с четири букви в каквато и да е комбинация е почти невъзможно да се закупи", обяснява Шопов. Така той купува българския домейн, както и гръцкия, който също е свободен, и заедно с друг партньор - Николай Илиев, започват да се свързват с местни търговци, които се регистрират на сайта.

Проектът тръгва с множество налични продуктови категории на сайта, чието запълване обаче се оказва бавен процес, а продажбите, макар и да има някакви, не са на търсеното ниво. Нещата се променят кардинално, когато Николай Илиев отива до Китай, където се запознава с местната екосистема на електронната търговия, както и с китайски бизнесмен, който впоследствие става партньор в компанията, и с негова помощ българският екип решава да пробва да качи на платформата продукти от Китай, които да продава в България.

Всичко от Китай

Началото на експеримента е през 2016 г., а ходът се оказва толкова успешен, че цялостната концепция на бизнеса се променя - от типичен marketplace към платформа, през която самата "Баду" продава продукти от различни търговци от Китай. Опцията за marketplace формално остава налична, но по думите на Шопов като дял обемите на стоките, които се предлагат по този начин, са минимални. А в огромната част остава новият модел, при който компанията взима описанието и снимките на продуктите от тамошните търговци, превежда ги на български и ги качва на платформата готови за продажба на местния пазар. При направена поръчка китайският партньор купува стоката и я изпраща по въздух до България. За транспорта използват няколко превозвача в зависимост от текущите цени и условия.

Средно от подаването на поръчката до доставката й до адрес на клиента минават 15-ина дни, твърди Шопов (за сравнение - стандартната време за доставка на китайския гигант в електронната търговия AliExpress е в диапазона 15 - 45 дни). А една от най-големите добавени стойности за потребителя е в това, че от Badu.bg извършват целия процес по освобождаване на стоките от митница.

Това, което остава непроменено поне на теория, е наличието на множество продуктови категории. Реално обаче, поне докъм края на 2022 г., основната част от асортимента са дрехи - което е и категорията с най-голям успех в онлайн търговията в световен мащаб. Планът обаче е в даден момент портфолиото да се диверсифицира и през Badu.bg да се продават продукти, аналогични на тези в AliExpress, който работи по сходен модел, като предлага стоки на различни търговци.

"Ние имаме същия капацитет - нашият център в Китай може да продава абсолютно всякакви продукти, стига да отговарят на условията да може да се изпращат по въздух и да няма проблеми с митниците", твърди Кирил Шопов. А причината голямото разширяване на асортимента да започне едва към края на миналата година, е в необходимостта от функционално подобряване на сайта, така че да може да поеме новите обеми. От началото на тази година обаче на българската платформа вече започват да се появяват продукти, които по думите на Шопов "са 1:1 като тези на AliExpress".

Така, ако за миналата година постигнатият оборот от близо 6 млн. лв. е бил почти изцяло от продажба на дрехи, през тази собствениците на Badu прогнозират ръст от порядъка на 15% до около 7 млн. лв.

Кирил Шопов посочва още, че макар от китайския гигант да твърдят, че продуктите на платформата им са около 100 млн., огромна част от тях се дублират и уникалните артикули са реално около 5-6 млн. На Badu.bg пък понастоящем се предлагат около 700 хил. продукта в над 400 категории - с някои изключения, като например детски играчки и стоки за бебета, които са обект на по-строги регулации. Амбицията на екипа пък е с инвестицията от Silverline Capital в следващата година асортиментът да нарасне до 3-4 млн. продукта, а "в най-близко време" да изравнят продуктовата наличност с тази на AliExpress.

По-сигурно, удобно и бързо

Разликата с пазаруването от китайската платформа идва по няколко линии. От една страна, вече споменатото митническо обслужване, което Badu.bg извършват за клиентите си. От друга, възможността плащането за закупените стоки да стане при доставката им с наложен платеж, а не задължително при самата покупка с карта към неизвестен китайски търговец. За някои от продуктите компанията предлага и възможност за преглед на доставката, преди клиентът да реши дали да вземе пратката, или да я откаже. Налице е и възможността за връщане на стоката в 14-дневен срок - което в случая с пазаруване от търговец в Китай е доста по-сложно и скъпо упражнение. И не на последно място - обслужването на клиентите става на местния език в страната, в която са.

Всичко това, разбира се, има и своята цена - продуктите, които се предлагат на Badu.bg, са с 20-50% по-скъпи, отколкото, ако се закупят през AliExpress. Доколкото обаче като цяло асортиментът и на двете платформи е по-скоро в ниския ценови сегмент, в номинално изражение разликата не е чак толкова фрапираща - и по думите на Кирил Шопов клиентите са склонни да платят малко повече "и да знаят, че нещата ще са доста по-гладки, отколкото в AliExpress".

Създателят на Badu.bg твърди също, че българската платформа има капацитет да продава на същите цени като китайския конкурент, тъй като тамошният партньор в бизнеса купува директно от производителите на много ниски цени. "Това ни позволява в бъдеще, като оптимизираме бизнес процеса, да продаваме дори на същите цени като AliExpress и да запазим тази добавена стойност.

Финансиране за растеж

Именно оптимизирането на бизнеса е и едно от основните пера, към което ще бъдат насочени средствата от Silverline. Цялата инвестиция, която е под формата на конвертируемо мецанин финансиране, е в размер на 2.6 млн. евро. От тях фондът осигурява 2 млн. евро, а останалите 600 хил. евро са привлечени от успешни български предприемачи и high-net-worth individuals (хора с високо нетно състояние - бел. ред.).

"В Silverline имаме интерес към електронната търговия и разглеждахме много компании от сектора, като накрая стигнахме до една наша инвестиционна теза - че за да бъде успешна една компания в e-commerce, предвид цялата конкуренция на пазара, всъщност трябва да има комбинация от четири неща - уникалност на продуктовото портфолио, ефективен дигитален маркетинг, собствен сайт с достатъчен капацитет и надеждна доставна верига", обяснява Диана Аладжова, която е партньор във фонда и в миналото също е имала бизнес в областта на електронната търговия. По думите й Badu.bg е първата компания, в която фондът вижда и четирите неща да са налице, да работят и да са добре структурирани като фундамент.

"Другото интересно е, че двамата партньори се познават от 15 години, минали са през много неща заедно - включително ковид-19, когато спряха въздушните полети - и тази фирма е оцеляла. Това показва една много сериозна устойчивост на екипа", допълва тя. И изтъква как в периода на пандемията съдружниците в "Баду" на практика са преструктурирали целия бизнес, но въпреки трудностите не са се отказали.

Самите разговори, преди да се стигне до инвестицията, отнемат около шест месеца. А сега планът за следващите две години е сгъстен. На първо място предстои работа по самия сайт, така че да бъдат утвърдени технологичните канали за работа с китайските търговци, да се подобрят показателите за ефективност на бизнеса (KPI), да се намали до минимум (под 1%) делът на проблемните поръчки, да се оптимизират сроковете за доставка и обслужването на клиентите. "Тоест, нещата, които ги правим сега, да ги правим още по-добре", обобщава Кирил Шопов.

Чисто организационно предстои и формалното включване в структурата на компанията на китайския партньор, който към момента работи през отделно дружество, и местния му екип в Шенджен. Общо служителите на "Баду" понастоящем са около 40 души, като в бройката влизат и хората в Китай, както и отдели за клиентско обслужване на четирите пазара, на които компанията оперира в момента - България, Гърция, Кипър и Румъния. А освен изградената доставна верига от Азия фирмата има и склад в Петрич.

"Това, което няма всъщност и е суперключово, е R&D екип - те нямат програмисти. И ние бяхме много учудени как се е случило това нещо само с Антон", посочва Диана Аладжова. Причината е, че заради пандемията и спада на бизнеса се налага целият софийски офис на компанията и всички програмисти да бъдат освободени. Затова и сега предстои запълването на екипа, като идеята е следващата година броят на хората в компанията да се удвои.

В плана за предстоящите 24 месеца е и амбициозната цел за навлизане на девет нови пазара - Унгария, Полша, Словакия, Хърватия, Чехия, Словения, Литва, Латвия и Естония. "Започваме поетапно с превод на локален сайт за съответния пазар и лека-полека изучаваме техните културни навици и норми, за да можем да се адаптираме и да предоставим локално преживяване, защото това е концепцията на Badu - интерконтинентално пазаруване на локално ниво", посочва Кирил Шопов.

Silverline Capital

е първият български мецанин фонд за инвестиции в растящи средно големи компании. До края на 2023 г. той трябва да разпредели 42.8 млн. евро в дружества в зрял етап на развитие и фаза на растеж в различни сектори. Предвидената единична инвестиция в една фирма е в размер на 2.5 млн. евро до 7 млн. евро, като фондът има възможност да ангажира допълнителен капитал при по-големи транзакции. Средствата се отпускат под различни форми - дялово и дългово (мецанин) финансиране и комбинации от тях. Те са основно публичен ресурс - главно през държавния Фонд на фондовете (ФнФ) от оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност", като част от тях са привлечени и от частни инвеститори. Отделно от това при всяка от сделките трябва да бъдат привлечени още 20% частни инвестиции, така че крайното съотношение публичен - частен ресурс да е 70:30, или като крайно цялата сума, която ще бъде инвестирана през фонда, е от порядъка на 55 млн. евро. "Баду" е втората компания, която Silverline Capital подпомага, след като преди година участва във воден от калифорнийския фонд Almaz Capital рунд финансиране на американската технологична компания с български основател Alcatraz AI, която разработва интелигенти решения, свързани с лицевото разпознаване и оторизиран достъп до обекти.
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 2
    • + 4

    Поредният прекупвач-тъговец който купува от китайските сайтове и препродава на българина на по-високи цени. Явно поредната платена реклама във формата на статия на поредния тарикат тук.
    Направих си труда да сравня с каква надценка продава макар и цените в Алиекспрес да се променят непрекъснато в различни промоционални кампании и цените търят договорка спрямо бройки, а може и да има преговаряне с търговеца за по-добри цени. Шах за игра в китайския сайт 40 лева и безплатна доставка до България, а в сайта на българските прекупвачи-търговци на 45 лева и доставка 4.90 лева от 7 до 21 дни.

    Нередност?
  • 2
    zvy161191107 avatar :-|
    Tutun
    • - 1
    • + 1

    Ако започне да плаща и заплати на работноците си!

    Нередност?
  • 3
    tehnolog avatar :-|
    Технолог
    • + 3

    Улесняването на достъпа на китайски евтини стоки едва ли е от полза за която и да е местна икономика. По-скоро е от интерес за икономиката на Китай. Би трябвало китайското правителство да инвестира в такива проекти.

    Нередност?
  • 4
    oyu201188708 avatar :-|
    oyu201188708
    • + 3

    Браво на човека за бизнеса. За мен преимуществото на сайта му е несъществено за надценката която иска.
    +Превод на български
    +по-бърза досавка
    +по-сигурно(твърдено)
    -Ограничен асортимент
    -По-висока цена

    Всичките им плюсове са ситуационни в най-добрия случай. Първия е без значение, втория се доблира с това да си платиш за по-бърза доставка сам през Алито. Третия е грешен за мен, дал съм над 15 000$ за 1100 поръчки през Алиекспрес, никога не съм бил мамен. Сустемата им за диспути работи безотказно при мен.

    Нередност?
  • 5
    cccd avatar :-|
    cccd
    • - 1
    • + 4

    Всички ние на Изток, от България до Китай, ревем срещу американците, но не можем да измислим нищо по-оригинално или креативно от тях, затова винаги правим имитации на техните идеи. А иначе РаZZиа била най-велика!

    Нередност?
  • 6
    vladimirmivanov avatar :-@
    Владимир Иванов

    Махнете този infinite scroll, човек не може да види нищо от footer-a на сайта!

    Нередност?
  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    За мен услугата е интересна, но сайта е неизползваем.

    Искам да поръчам аксесоари за телефони - нито филтри има като хората, нито търсачката работи коректно.

    Нищо чудно, че продават само дрехи.

    Иначе като за дропшип-ъри, не им е лош успеха. Сигурно техните стоки се продават доста из малки магазини за дрехи.

    Нередност?
Нов коментар