🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Вносът на Porsche, Bentley и Audi в САЩ е спрян заради забранена китайска част

Хиляди коли бяха задържани, след като доставчик на Volkswagen откри подкомпонент от "Западен Китай"

Въпросите, свързани с принудителния труд, открит в китайската верига за доставки, са особено чувствителни за VW
Въпросите, свързани с принудителния труд, открит в китайската верига за доставки, са особено чувствителни за VW
Въпросите, свързани с принудителния труд, открит в китайската верига за доставки, са особено чувствителни за VW    ©  Reuters
Въпросите, свързани с принудителния труд, открит в китайската верига за доставки, са особено чувствителни за VW    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Хиляди автомобили Porsche, Bentley и Audi бяха блокиранни в пристанища на САЩ, след като доставчик на групата майка Volkswagen откри китайски подкомпонент в автомобилите, който нарушава законите за борба с принудителния труд. Според двама души, запознати с въпроса, производителят на автомобили е забавил доставката на автомобилите чак до края на март, тъй като заменя електронен компонент, за който е установено, че идва от "Западен Китай", съобщава Financial Times.

Те подчертават, че VW не е бил наясно с произхода на частта, която е била доставена от непряк доставчик на по-късен етап от веригата за доставки, докато доставчикът не го е предупредил за проблема. Източниците допълват, че VW е уведомил американските власти веднага след като е разбрал за произхода на частта.

Отношенията между САЩ и Китай продължават да са в най-лошото си състояние, откакто страните установиха дипломатически отношения през 1979 г. Но Вашингтон и Пекин се опитват да стабилизират отношенията си след срещата на върха, която президентът Джо Байдън и китайският му колега Си Цзинпин проведоха в Сан Франциско през ноември. САЩ забраниха вноса на продукти, които са били произведени с принудителен труд в западния регион Синдзян и други райони в Китай, съгласно Закона за предотвратяване на принудителния труд на уйгурите от 2021 г. Източниците на изданието не потвърждават дали въпросната част е произведена в самия Синдзян.

Подкомпонентът в автомобилите нарушава законите за принудителния труд.

Според хора, запознати с подробностите, проблемът засяга около 1000 спортни автомобила и SUV на Porsche, няколкостотин автомобила Bentley и няколко хиляди автомобила Audi. В изявление VW казва, че "приема много сериозно твърденията за нарушаване на правата на човека както в рамките на компанията, така и във веригата за доставки", включително "всякакви твърдения за принудителен труд". И добавя: "Веднага след като получихме информация за твърдения, свързани с един от нашите поддоставчици, започнахме да разследваме въпроса. Ще изясним фактите и след това ще предприемем съответните мерки. Те могат да включват и прекратяване на взаимоотношенията с доставчика, ако нашите разследвания потвърдят сериозни нарушения."

Въпросите, свързани с принудителния труд, открит в китайската верига за доставки, са особено чувствителни за VW, който е изправен пред нарастващ натиск както от страна на групи за защита на правата на човека, така и от страна на инвеститори, във връзка с предприятието, което притежава съвместно в столицата на Синдзян, Урумчи. В сряда германската автомобилна компания заяви, че ще обсъди "бъдещата насока на бизнеса" в региона на Синдзян с китайския си партньор SAIC, след публикуването на нови твърдения за принудителен труд в германските медии.

Китайски официални лица защитават програмите за работа в региона като подпомагащи заетостта, но ООН заяви, че действията на Китай могат да представляват "престъпления срещу човечеството". Доклад на Human Rights Watch от този месец предупреди, че производителите на автомобили са изложени на риск да купуват алуминий, произведен от жертви на принудителен труд в региона.

VW балансира между спадащите продажби в Китай и желанието си да увеличи присъствието си в САЩ в момент на нарастващо политическо напрежение между двете страни. В средата на януари VW откри, че някои от луксозните му автомобили, предназначени за Северна Америка, съдържат част, която не отговаря на митническите правила на САЩ, заявиха двама души, запознати с въпроса. Според тях частта е била доставена от доставчик, който е по-надолу във веригата на доставки на компанията, а не директно от VW.

Обикновено производителите на автомобили работят директно с най-големите си доставчици и понякога може да не са наясно с произхода на по-малките части, произвеждани от други предприятия по-надолу по веригата на доставки. В писмото на VW до чакащите клиенти се обвинява "малък електронен компонент, който е част от по-голям контролен блок, който ще бъде заменен", но не се уточнява произходът на частта. С одобрението на американските митнически власти компанията е поръчала заместващи електронни модули и вече е започнала да поправя автомобили, съобщават двама души. Въпреки че някои от тях са били поправени миналата седмица, натрупаните количества едва ли ще бъдат изчистени поне до следващия месец. Подмяната на модулите е сравнително лесна и не изисква разглобяване на автомобилите, въпреки че според запознати с процеса поправката на някои по-сложни модели може да отнеме няколко часа.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pc avatar :-|
    Ivan Peev
    • - 2
    • + 1

    Вносът на немски автомобили в САЩ никога не е бил съществен.
    Както европейските амтомобили като цяло.
    Там, освен аверинканските и японсикте коли, нищо не може да има приоритет. Или както казват местните: тези, коти правят спагети и минети, не могат са правят коли. Германците са по средата.

    Нередност?
  • 3
    todortanev avatar :-|
    Todor Tanev
    • + 1

    Не е трудно да се види в статията paste от източник, който изглежда заел страна. Повторението на източника като “двама души” не може да ми хареса, разбира се. Твърде много предположения срещу VW, като проблемът, ако някой ден наистина се докаже, а не остане предположение, излиза да е съвсем поправим и засягащ несъществен процент от вноса.
    Какво ли общо имаше алуминия, сложен в едно от изреченията… нека не вземаме страна.
    Имаше и вбита реклама на Тесла Y, може би случайно, може би не.
    Германски коли се търсят достатъчно сериозно от съответните социални групи в САЩ. Имам цифрите за последните години. Статията не засяга лидера на този пазар сега, BMW.
    Мисля, че нямаме основание за емоции на сравнително евтина основа.

    Нередност?
Нов коментар