Теsla предупреди за слаб ръст на продажбите на EV през 2024 г.

Компанията се бори със силна конкуренция, слабо търсене, високи лихви и разходи

Според Мъск китайските автомобилни производители ще "унищожат" глобалните си конкуренти без търговски бариери.
Според Мъск китайските автомобилни производители ще "унищожат" глобалните си конкуренти без търговски бариери.
Според Мъск китайските автомобилни производители ще "унищожат" глобалните си конкуренти без търговски бариери.    ©  Reuters
Според Мъск китайските автомобилни производители ще "унищожат" глобалните си конкуренти без търговски бариери.    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Производителят на електромобили Tesla предупреди, че ръстът на продажбите й ще бъде "значително по-слаб" през 2024 г. в сравнение с миналата. Новините идват в момент, в който компанията се подготвя за спад в потребителското търсене, силна конкуренция и високи лихвени проценти, които смекчиха ефекта от поредица намаления на цените, съобщава Financial Times.

Tesla съобщи прогнозата си при представянето на резултатите си и добави, че е "между две големи вълни на растеж." Главният изпълнителен директор Илън Мъск каза, че Tesla се подготвя да започне производството на нов по-евтин електромобил през втората половина на 2025 г. - пет години след първото обсъждане на плана да се използва "революционна производствена технология," която да намали цената на модела.

Технологичният гигант предупреди акционерите си в писмо, че "през 2024 г. скоростта на растеж на обема на нашите превозни средства може да бъде значително по-ниска от постигнатата през 2023 г., тъй като нашите екипи работят върху пускането на автомобил от новото поколение" в тексаския завод на групата.

Нова ера за Tesla

След години на бързо развитие, последните данни за печалбите на автомобилната компания отразяват притесненията на индустрията за глобално забавяне на търсенето на електромобили, както и че, най-скъпият производител на коли в света навлиза в нова епоха на слабо развитие на продажби и маржове. Акциите на Tesla спаднаха с над 5 % след съобщението.

"Нямаме кристална топка, следователно е трудно да предвидим с прецизност," каза Мъск по време на разговор с инвеститори и анализатори. "Ако лихвените проценти спаднат бързо, маржовете ще бъдат добри, а ако не - няма да бъдат толкова добри."

Tesla отчете по-бавен растеж на приходите и свиващ се брутен марж за последното тримесечие от 2023 г. Приходите са се повишили с 3%, достигайки 25.2 млрд. долара, с малко под очакваните от анализаторите 25.6 млрд., отбелязвайки най-бавния растеж на компанията от над три години.

Компанията обяви, че е постигнала миналогодишната си цел да достави 1.8 млн. коли през 2023 г., но не заяви нова цел през 2024 г. Според Уолстрийт, Tesla ще продаде около 2.3 млн. коли през тази година - ръст от около 20% спрямо предходната.

Световните продажби на електрически автомобили продължават да поставят нови рекорди, но с по-бавни темпове от очакваното, понеже клиентите се отказват от по-скъпите електромобили и се обръщат към по-евтините бензинови алтернативи. Няколко електромобилни производителя наскоро свиха плановете си за разрастване, сред които са и Ford и General Motors, а групата за коли под наем Hertz продаде една трета от своите електромобили, за да закупи коли с бензинов двигател.

Нарастваща конкуренция

Китайската група BYD надмина Tesla като най-големият производител на електрически превозни средства за последното четиримесечие на 2023 г., доставяйки 1.58 млн. електромобили. Според данни от Kelley Blue Book, в САЩ през 2023 г. са продадени рекордният брой от 1.2 млн. ЕV. Електромобилите са увеличили дела си на пазара в Америка до 7.6% от 1.77% през 2022 г.

Според Мъск китайските автомобилни производители ще "унищожат" глобалните си конкуренти без търговски бариери, като подчерта напрежението в Съединените щати по въпроса. Китайските автомобилни компании са били "най-конкурентните" и "ще имат значителен успех извън Китай, в зависимост от това какви мита или търговски бариери са въведени", каза Мъск по време на разговора с анализатори след отчета за приходите.

Тesla отчете брутен марж от 17.6% за тримесечието, под прогнозите на Уолстрийт за 18.3 %, и 23.8% година по-рано. Като се изключат ефектите от регулаторните кредити, брутният марж е нараснал до 17.2% за тримесечието, малко над консенсусните прогнози. Това бележи подобрение спрямо 16.3% от предходното тримесечие, което беше най-ниското ниво от повече от 4 години.

Маржовете бяха намалени поради спад на цените, по-високи разходи за развитие и разходи, обвързани с увеличеното производство на новия пикап Cybertruck. Tesla каза, че капиталовите разходи, включително и за бъдещи проекти, са на рекордни нива и ще надминат 10 млрд. долара през 2024 г.

Акциите на Tesla се представят най-зле от седемте големи технологични компании в света - Apple, Microsoft, Alphabet, Amazon, Nvidia и Meta. Цената им е намаляла с 16.3% от началото на годината.

Амбициите на Мъск

Мъск каза по време на разговора с инвеститорите, че "вижда път за създаване на AI и роботика с наистина огромни възможности" ,а "Tesla може един ден да бъде най-ценната компания в света".

Наскоро в пост своята социална мрежа Х той поиска по-голям дял в Tesla в замяна на развиването на АI продукти в компанията. Според него трябва да притежава 25% от компанията и спекулира, че ако условията му не бъдат приети, ще пренасочи бъдещите си планове извън Tesla.

Освен технологията за самостоятелно управление, Tesla разработва хуманоиден робот, наречен Optimus.

Когато беше попитан за поста от инвеститори, Мъск каза, че е загрижен, че може да бъде "отхвърлен от някоя консултантска фирма на случаен акционер". "Искам да бъда ефективен стопанин на много мощна технология", каза той. "Двадесет и пет процента не са толкова много, че да мога да контролирам компанията дори и да полудея, но е достатъчно, че да имам силно влияние."

Делът на Мъск в Tesla спадна до около 13%, след като той продаде значителна част, за да финансира придобиването на Twitter за 44 млрд. долара, който преименува на X.