🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Печалбата на "Шелли" расте двойно

Производителят на смарт устройства за дома обяви, че ще упражни опцията да придобие още 16% от GOAP

Германия е основният пазар на компанията
Германия е основният пазар на компанията
Германия е основният пазар на компанията    ©  Сайтът на
Германия е основният пазар на компанията    ©  Сайтът на
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Срокът на българските борсови компании да публикуват финансовите резултати за 2023 г. изтича днес. Една от най-големите по капитализация - "Шелли", вече оповести данните си. Производителят на технологични продукти за дома регистрира 146 млн. лева приходи от продажби, ръст от над 57% в сравнение с предходната година.

"Обещахме, че няма да се осланяме на постигнатото през финансовата 2022 г. и с пускането на 21 нови продукта и въвеждането на три нови продуктови категории постигнахме резултатите през финансовата 2023 г.", казва в прессъобщение във връзка с резултатите Димитър Димитров, основател и изпълнителен директор. "Капитал" не успя да се свърже с него.

През януари пазарната капитализация на "Шелли" прехвърли 1 млрд. лева на фона на ръст от 163% през последните 12 месеца на борсата. През последния месец акциите на компанията поскъпват с 3%. Фирмата се превърна в един от основните двигатели на българския борсов индекс Sofix. Акциите на "Шелли" се търгуват на БФБ от 2016 г., а през 2022 г. се листнати и на борсата във Франкфурт.

Основният бизнес на компанията е свързан с продажби на електронни устройства за дома. Продуктите, които се произвеждат в Китай, където компанията има дялове в дъщерно дружество, включават смарт суичове, крушки, измерватели, аларми и други. За 2022 г. нетната печалба е 33 млн. лева, двойно повече в сравнение с година по-рано.

Инвестиционен бизнес

На 22 февруари "Шелли" обяви, че активира опцията за придобиване на 16% от словенската GOAP (сега Shelly tech) срещу 586 хил. евро. През януари 2023 г. компанията подписа споразумение за закупуване на 60% от компанията срещу 4 млн. евро.

Останалите 40% бяха обвързани в договори с опции. Сумата по опциите е обвързана с определи критерии като оперативна печалба и приходи. В зависимост от постигнатите резултати останалите 40% се очакваше да струват между 700 хил. евро и 3.5 млн. евро. Опцията за останалите 24% може да бъде упражнена през 2026 г.

В отчета си "Шелли" разкрива и друга инвестиция, макар в значително по-малки размери. През 2023 г. компанията е придобила 10% от "Корнер сълюшънс" срещу 100 хил. евро. "Корнер сълюшънс" е фирма зад сайта за продажби на смарт продукти за дома aiotplace.eu.

Освен "Шелли" в Търговския регистър като инвеститор излиза и "Витоша венчър партнърс - Фонд I" с 10%. Останалите 80% са собственост на "Граунд сълюшънс груп", зад която стоят имената на Никола Руйчев, Владимир Тодоров и Денис Флоров.

Не е ясно дали "Шелли" планира други инвестиции. Според балансите фирмата разполага с над 30 млн. лева пари в брой към края на декември. "Нямаме намерение да почиваме или да забавяме темпото си и през настоящата 2024 финансова година", казва още Димитров.

"Шелли" продава продукти за управление на дома: смарт крушки, разклонители и други. Производството на компанията е в Китай, като през миналата година обяви инвестиция в нова производствена линия, за да се справи с нарастващото търсене. Основният пазар на компанията е Германия, но присъства в над 14 държави, сред които и САЩ. Компанията прогнозира приходи от над 200 млн. евро до 2026 г. Най-големите акционери в компанията са Светлин Тодоров с 30% и Димитър Димитров с 32% от акциите.

Рискове все пак има. Компанията е отписала материални активи за над 600 хил. лева заради забрана за продажби в ЕС на определен продукт.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар