🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

"Шелли" и умният път до над милиард

Българската публична компания надмина лидера на БФБ по капитализация при ликвидните компании "Софарма" и достигна оценка 1.06 млрд. лв.

Една от най-амбициозните цели на Димитър Димитров, изпълнителен директор и съосновател на "Шелли", е пускането на собствен чип
Една от най-амбициозните цели на Димитър Димитров, изпълнителен директор и съосновател на "Шелли", е пускането на собствен чип
Една от най-амбициозните цели на Димитър Димитров, изпълнителен директор и съосновател на "Шелли", е пускането на собствен чип    ©  Martin Joppen
Една от най-амбициозните цели на Димитър Димитров, изпълнителен директор и съосновател на "Шелли", е пускането на собствен чип    ©  Martin Joppen
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На непренаселената Българска фондова борса през годините са се търгували както много успешни и работещи компании, така и съмнителни бизнеси без особена дейност. Пример е "Енергони" - едно от най-куриозните дружества на българския капиталов пазар, чийто основен актив беше вятърна технология със спорна оценка. В един момент пазарната му капитализация надхвърли 2 млрд. лв. Естествено, инвеститорите са наясно в какво да влагат парите си и кои компании имат бъдеще. Такава за тях видимо е технологичната "Шелли", която през последната седмица надмина лидера на БФБ по капитализация при ликвидните компании "Софарма" и оценката й надхвърли 1 млрд. лв. И поне на този етап изглежда, че пътят й е само нагоре.

Само за последната година книжата на производителя на умни устройства са нараснали с над 170%. Така 20 години след като са посети семената на групата от компании, 10 след структуриране на холдинга "Алтерко" и 7 след излизането на борсата (през 2016 и при оценка 22 млн. лв.), "Шелли" спокойно може да се нарече първият борсов технологичен еднорог на фондовата борса, макар и в левове. Подобен успех за толкова кратък период не е правила никоя компания на БФБ дори и през пазарния бум през 2006-2007 г. Компанията стана и акция на година за 2024 г. в традиционната анкета на "Капитал" - "Десетте акции".

... и във Франкфурт

Зад успеха на холдинга освен доброто бизнес представяне стои и борсовото листване на акциите във Франкфурт, което се случи през ноември 2021 г. "Алтерко" е първата българска компания, чиито акции са допуснати за търговия директно на чужд регулиран пазар, а не като депозитарни сертификати тип GDR. Това отвори компанията за по-широк кръг от инвеститори.

Разбира се, зад интереса към "Шелли" се крие и бързото развитие на дейността й. За деветмесечието на 2023 г. оборотът й надхвърли 86 млн. лева, пореден ръст с 50% спрямо предходната година. "През деветмесечието увеличихме повече от четири пъти броя на пуснатите на пазара продукти в сравнение с предходната година - до 22 устройства", обяви тогава в съобщение до борсата Димитър Димитров, изпълнителен директор и съосновател. За цялата 2023 г. предварителните данни показват ръст 57% до 146.5 млн. лв. в резултат на много силни продажби по време на Черния петък и Коледа. Това надхвърля предварителните очаквания за приходите за цялата година.

Как се става IoT лидер

Компанията, която до май м.г. се казваше "Алтерко", произвежда продукти за интернет на нещата (IoT) - от смарт лампи и контакти до измерватели и аларми, които позволяват автоматизиране на дома и офиса. Тя продава на 100 пазара в цял свят, а основното й производство е в Китай. "Шелли" предлага и предплатен абонамент за достъп до мобилно приложение, като по този начин събира приходи и от услуги.

Съоснователят на днешната компания Димитър Димитров е сериен предприемач, който стартира първите си бизнес начинания още през 90-те години. От разпечатване на хороскопи като ученик (които продава на "Ситняково"), през собственик на малки регионални кабелни телевизии (като "Канал 0" в Бургас) до издател на вестници и списания (PC Review, GSM Review). Пред сп. Forbes казва, че предпочита да създава бизнесите си без банково финансиране. "В нито един от бизнесите, които до момента съм правил, не сме взимали кредити. Почвали сме с помощ от приятели. Aко има съдружник, той помага нещата да се случат", казва той пред изданието.

След създадените покрай изданията си контакти с мобилните оператори през 2003 г. основава и компанията Teracomm, чиято основна дейност е телекомуникационни услуги с добавена стойност, мобилен маркетинг и изпращане на уведомителни съобщения. Тогава в бизнеса се включва и Светлин Тодоров, който днес е другият голям акционер в "Шелли". Постепенно клиентската маса нараства, като сред клиентите им са телекоми, банки, общини и търговци. Навлиза и на много международни пазари, където отваря свои офиси и работи с партньори.

Така след време идва и идеята и за листване на българската борса. Бизнесът е преструктуриран в холдинг с ново име - "Алтерко". В същото време основателите навлизат и в други бизнес начинания - интернет на нещата и домашна автоматизация. Основната идея е производство и търговия с устройства за умен дом под собствен бранд - първо наречен She, а после Shelly. Пуснат е и продуктът, с който компанията първо става известна в България - часовникът за деца MyKi Watch.

В края на 2016 г. акциите на "Алтерко" започват да се търгуват на БФБ. По това време основните приходи идват от телекомуникационния бизнес. Но постепенно умните устройства - от смарт крушки до контролери и датчици, печелят популярност. Брандът се налага заради качеството си и по-евтината алтернатива на по-големите производители. През 2017 г. продажбите им надхвърлят 7 млн. лв. По това време "Алтерко" започва да обмисля и продажба на телеком бизнеса си и фокусиране именно върху IoT. До сделка се стига през 2018 г., когато норвежката LINK Mobility купува тази дейност за 8.8 млн. евро.

Следващите години показват, че залогът на Димитров и съдружниците му дава дивиденти. Продажбите на умни устройства растат бързо, като през 2020 г. вече са 46 млн. лв. и в следващите години се увеличават средно с 50% годишно (виж таблицата). В края на 2021 г. компанията излиза и на борсата във Франкфурт, а през миналата година се преименува на "Шелли".

В момента най-големи акционери в групата са Димитров и Тодоров, съответно с 32 и 30.4%. През миналата година Димитров обяви и един от най-амбициозните планове на компанията - създаването на собствен чип, който да носи по-голяма производителност на технологиите за умен дом. Той вече е готов и ще бъде интегриран както в устройствата на "Шелли" от ново поколение, така и ще се продава на партньори на "Шелли" като производители на домакински уреди. Което почти сигурно ще гарантира и още по-големи приходи...