🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Индустриалните чорапи: гигантът си отиде, останаха малките

Русе е център на производството, но без израелската фабрика секторът става незначителен

"Фазан" - Русе, продължава дейността на първата чорапена фабрика в страната, отворена през 1927 г.
"Фазан" - Русе, продължава дейността на първата чорапена фабрика в страната, отворена през 1927 г.
"Фазан" - Русе, продължава дейността на първата чорапена фабрика в страната, отворена през 1927 г.    ©  Цветелина Белутова
"Фазан" - Русе, продължава дейността на първата чорапена фабрика в страната, отворена през 1927 г.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Приходите на топ 10 индустриални производители на чорапи надхвърлят 200 млн. лв. за 2022 г., или една трета нагоре.
  • Осем от 10 компании отчитат двуцифрен ръст в оборота, останалите - едноцифрен.
  • Лидерът "Делта текстил България" изнесе производството си от страната, така секторът ще се свие в пъти.

Чорапената фабрика на света от десетилетия е Китай. В Европа двата значими останали производителя са Турция и Италия. На този фон България стоеше добре - с едно голямо и дузина малки индустриални предприятия със сумарен оборот от над 200 млн. лв. Но това беше до миналата година, когато лидерът си тръгна, защото тук трудът вече е скъп. Ето и българският топ 10 на сектора. Извън индустриалните производители през последното десетилетие започна и по-бутиково предлагане (вижте "Чорапи за джентълмени").

От Израел, през Русе до Турция

Компания с израелски собственици "Делта текстил България" е и лидер по приходи в топ 10 на индустриалните производители на чорапи за 2022 г. С близо 160 млн. лв. оборот това обаче е последната година за дружеството в България - през март 2023 обяви, че мести производството си в Турция, а в Русе остава само дистрибуторският център. Решението бе взето от централата на компанията майка - израелската текстилна група Delta Galil Industries.

Докато произвеждаше в България, компанията изпълняваше 95% от поръчките за чорапи на Nike, работеше и за марките Columbia, Converse, Wilson, Pierre Cardin, Demix, Fila, Primark, Marks&Spenser, Sweaty Betty. Продукцията бе изцяло за износ с надпис Made in Bulgaria - 85% от нея се продаваше в Европа, а останалата част - в САЩ и арабските държави.

"Допреди година и половина работехме на пълен капацитет. След ковид икономическата криза се усети много силно в целия пазар. Нашият основен клиент имаше натрупани запаси и търсенето намаля с 40-50%. Ръководството направи оценка на пазара и реши фабриката в България да бъде затворена, а да бъде запазена тази в Турция. Оценката е направена на база на икономическата ситуация в България, която е по-неблагоприятна в сравнение с Турция заради хронична липса на работна ръка, скъпа енергия, а и суровината идва от Турция." Така генералният мениджър на българското дружество Игал Херетц коментира за "Капитал" решението за затваряне на фабриката в България, в която израелският собственик бе инвестирал над 8 млн. евро в ново оборудване и автоматизация и от която освободи близо 500 работници.

Чуждестранно дуо

На фона на тръгналия си гигант останалите производители изглеждат миниатюрни - с продажби около и под 10 млн. лв. И с малки изключения са местни.

Трети в класацията е производителят на чорапи и чорапогащи "Стара сокс" - София, собственост на Матео Фавагросса. Дружеството, в което заетите са 25, отчита над 58% скок на продажбите, които надхвърлят 9.2 млн. лв. през 2022. Това е фирмата с най-висок ръст на приходите спрямо предходната година - 58.5%. Основаната през 2010 г. компания произвежда чорапи и чорапогащи почти изцяло за международния пазар. Компанията изпълнява проект за внедряване на многофункционална платформа за конструиране, проектиране и производство, която автоматизира голяма част от производствените процеси и разширява възможностите за изработване на малки серии продукти в кратки срокове.

"Ню сейлс"(6-о място) - Русе, е основана през 2015 г. и произвежда мъжки, дамски и детски чopaпи и чopaпoгaщи. За 2022 г. отчита над 42% скок на приходите, които надхвърлят 3.4 млн. лв. Действителен собственик е Панайотис Христакопулос, Гърция, чрез регистрираната на Маршаловите острови "Аетиус инвестмънтс корпорейшън".

Семейството и модерното продължение

Липсата на квалифицирана работна ръка е проблем и за втория в секторната класация на индустриалните производители на чорапи - "Йорг 2915" - Русе. Съдружници във фирмата, създадена през 1999 г., са Вихрен Димитров Йоргов и Иглика Димитрова Йоргова. Семейството произвежда чорапи за международни компании от Англия, Франция, Германия, Дания. Компанията притежава търговските марки Derby, Jorg, Pristis, Hemus и отчита над 11 млн. лв. приходи от продажби за 2022 (38.4% ръст).

Според мениджърския екип "тенденцията на увеличаване на цените на енергия, горива, материали се отразява силно негативно върху възвращаемостта на инвестициите и ликвидността на предприятието". За да намали предизвикателствата, компанията инвестира в собствена фотоволтаична централа.

Заради сложната обстановка в резултат на войната в Украйна българското дружество, както и западните му клиенти, отчитат също нестабилност в производството и продажбите. Собствениците определят като бизнес риск увеличението на цените на материалите и невъзможността това да бъде компенсирано със същия процент при цените на продукцията.

Сред основните клиенти на "Йорг 2915" е свързаната със семейството компания "Пирин хилс сокс", която продава чорапи с марката Pirin Hill и с 4.5 млн. лв. приходи за 2022 заема четвърта позиция в таблицата. В компанията са заети децата на семейство Йоргови - Лиана и Димитър със съпругата си Соня. Чорапите Pirin Hill се произвеждат от памук, вълна, бамбук във фабриката на "Йорг 2915". Продават се чрез поръчки по телефон, пощата и онлайн, както и в някои физически магазини. От семейството подчертават, че произвеждат "чорапи с лично отношение", които са алтернатива, от една страна, на "евтините, но некачествени и еднообразни азиатски продукти", а от друга - "на големите международни марки с неоправдано високи цени, невинаги съответстващи на предлаганото качество".

Още от Русе

С над 3.5 млн. лв. приходи за 2022 "Феникс 94" - Русе, заема пета позиция. Съдружници в компанията, основана през 1994 г., са Георги Славов Георгиев, Даниел Николов Джумалийски, Симеон Костадинов Симеонов, Димитър Иванов Зафиров. Дружеството произвежда за 50 марки на различни международни клиенти, сред които Go Sport, Olympia, C&A, Quelle, Reebok, Nike, Marks&Spencer, Carrefour, Hema, Tschibo. "Феникс 94" произвежда артикули, които не вредят на околната среда - бамбукови, от ангорска и от мериносова вълна, памучни, термочорапи, за туризъм и различни видове спорт.

"Фазан" - Русе (10-а позиция), продължава дейността на първата чорапена фабрика в страната, отворена през 1927 г. Днес "Стара планина холд" притежава 92.65% от капитала на компанията. За 2022 г. дружеството отчита символичен ръст на приходите, които надхвърлят 1.7 млн. лв.

Според доклада за дейността за 2022 "Фазан" работи в неблагоприятна макросреда, трайно повлияна от вноса на нискокачествена стока. Секторът в сивата част на икономиката е доста активен, а неплащането на част от разходите от някои фирми им дава сериозни конкурентни предимства, подчертава мениджмънтът. Върху разходите влияят пазарните цени на суровини и материали за производство, на работната сила, на енергийни ресурси, като очакваният тренд е за движение нагоре на всички тези фактори.

Останалите български фирми

"Мега спорт интернешънъл" - Карлово, е на 7-а позиция с над 3.4 млн. лв. приходи за 2022 г. Съдружници в компанията са Татяна Стоянова Горанова и Ивана Ненова Димитрова. Дружеството разполага с три цеха: два шивашки (за спортни дрехи - в Сопот и Симеоновград) и един за плетене на чорапи (в Карлово). Според доклада за дейността през 2022 фирмата е произвела над 607 хил. чифта чорапи. Според доклада за дейността за 2022 основните прежди за чорапите се внасят от Китай, Индия, Турция, а отделът за конструиране на облекла съгласува с клиентите цветове, прежда, плат.

Софийската фирма "А и Т - 2004" (8-о място) е производител на дамски и детски чорапи и чорапогащи под бранда Sensi. Изделията са сертифицирани по Oeko-Tex Standard 100, който гарантира, че всички съставни части са били тествани за вредни вещества и следователно продуктът е безвреден за потребителя.

По информация на дружеството историята на Sensi започва през 2004 г. с четири стари машини. Днес компанията разполага с над 50 машини за изработка на специални артикули и продава не само в България, но и в Гърция, Сърбия, Белгия, Италия, Германия. По данни на фирмата, в която съдружници са Тодор Александров Стоянов и Александър Тодоров Стоянов, компанията работи с италиански материали.

Марката Action е на сливенската чорапена фабрика "Недин", която заема 9-о място в класацията с над 2 млн. лева приходи за 2022. Едноличен собственик е Гергана Колева Недина. Фирмата произвежда чорапи в различни модели, цветове и мотиви, а също трикотажни изделия и бельо, и продава в Европа. Това е компанията в топ 10, която е втората след лидера с най-висока рентабилност за 2022 г.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар