Ритейл бюлетин: 🛒 "Кауфланд" с два нови магазина, "Фантастико" с хладилен склад, "Карфур" в панаира, IKEA сваля цени

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Капитал" разширява своя седмичен мейл бюлетин за ритейл. В него всяка сряда ще откривате най-важните новини за сектора и работещите в него компании, както и тенденции за общата бизнес среда, които влияят върху търговията с бързооборотни стоки. Ще публикуваме съдържанието му като статия на capital.bg за лимитиран период от време. Ако искате да го получавате на мейла си, можете да се абонирате с един клик тук.

Седмицата мина под знака на цените - докато в България и Европа инфлацията спада, изненадващо в САЩ тя леко се покачи. На месечна база за февруари инфлацията тук е 0.3%. НСИ отчита дефлация при облекла и обувки и стоки за обзавеждане на дома. Най-голямо е увеличението на цените в групите: транспорт (1.5% нагоре), ресторанти и хотели (0.9%), алкохолни напитки и тютюневи изделия (0.8%).

И докато повечето бързооборотни стоки вече не поскъпват рязко или дори спадат, в сладкия бизнес има горчива новина - само за седмицата какаото поскъпна с 25% на международните пазари, а за година скокът е с над 200%. Причината е лоша реколта при основните производители в Африка, но новината ще се усети глобално, т.е. и шоколадите в България ще стават по-скъпи.

Самотаксуването в магазините също се променя. Тази седмица американската верига Target обяви, че поставя каси на самообслужване в почти всички свои почти 2000 обекта, но лимитира купуваните продукти до 10, както и времето, в което работят. Миналата седмица и гигантът Walmart обяви, че ще ограничи броя на стоките, както и ще ограничи опцията само за клиенти с апп-а на веригата. Кражбите, изглежда, са проблем за много вериги, като по света някои се отказват, но в България касите на самообслужване растат.

НАЙ-ВАЖНОТО ОТ СЕДМИЦАТА

"Кауфланд" ще отвори два нови хипермаркета в София през 2024 г.

До края на годината "Кауфланд" (Kaufland), ще отвори два нови хипермаркета в София. Веригата започна строителството на нов обект на бул. "Г. М. Димитров" до 4-ти километър. "Той е със стандартния за компанията формат - около 2000 кв. метра. Инвестицията в него е около 40 млн. лева", съобщи за "Капитал" Иван Чернев, изпълнителен директор на "Кауфланд България". Сделката между "Кауфланд България енд Ко" и "Недвижими имоти София" за терена 15.4 дка в "Дианабад-изток" е от 3 декември 2021 г., като според имотния регистър цената е 21.5 млн. лева.

През есента ще отвори обектът и в емблематичната сграда на Централните софийски хали, където от половин година се работи по възстановяване на оригиналния й вид и функции, допълни мениджърът. В покупката и реконструкцията на сградата инвестицията е около 50 млн. лева.

Германската верига, която е от 18 години на българския пазар, вече има 65 обекта и е инвестирала 1.8 млрд. лв. в дълготрайни материални активи.

ОЩЕ НОВИНИ

Търговци

"Фантастико" инвестира 36 млн. лева в нова логистична база

Тя ще заработи в Елин Пелин през май и ще разкрие 70 нови работни места. "Билла" и "Лидл" също разширяват складовете си.

IKEA намалява цените заради спада на инфлацията, като промяната засяга и България

Шведската група смята да продължи да ги понижава и вече отчита увеличение на клиентите

В десета палата на Пловдивския панаир ще има "Карфур"

Франчайз операторът "Паркмарт" вероятно през лятото ще отвори магазин и склад след договор за наем с дружеството на Георги Гергов

"Метро" ще открие поне 50 франчайз обекта "Моят магазин" до края на 2024 г.

Търговците партньори сами определят цените си. Целта е до три години под бранда да работят 800 квартални магазина

Производители

Приходите на топ 10 индустриални производителя на чорапи надхвърлят 200 млн. лв. за 2022 г., или една трета нагоре

Осем от 10 компании отчитат двуцифрен ръст в оборота, останалите - едноцифрен. Лидерът "Делта текстил България" изнесе производството си от страната, така секторът ще се свие в пъти. Микрофирми обаче създават свои брандове чорапи с по-нестандартни дизайни и в по-малки количества.

Може ли Bayer да се възстанови от хроничните си проблеми

Производителят на аспирин страда от усложнения, свързани с придобиването на Monstanto

Битката за трилион долара за отслабване

Novo Nordisk и Eli Lilly произвеждат хитови лекарства. Могат ли да запазят лидерството си?

АНАЛИЗИ И ТЕНДЕНЦИИ

Инфлацията се успокоява до 3.3%, но все още недостатъчно за еврото

Индексът в България се свива по-бързо от този в еврозоната, но е малко вероятно страната да изпълни критерия за ценова стабилност до май.

Анализ | ИПИ и Землевеж: как се изчислява инфлацията

Усещането за разминаване между "личната" и "националната" инфлация идва от разликите в структурата на потреблението

Евродепутатите искат по-строги правила за намаляване на отпадъците от храна в ЕС

Производителите на текстил ще трябва да покриват разходите за отделното им събиране, сортиране и рециклиране, предвижда ново законодателство на ЕС

КРАТКИ НОВИНИ

  • Гръцкият търговец на дребно на играчки Jumbo съобщи, че продажбите на групата в България са нараснали с 11% на годишна база през януари-февруари. Само през февруари продажбите в България са се увеличили с 13% на годишна база срещу 3% спад, отбелязан за групата като цяло.
  • Девин" пусна на пазара нова бутилка, изработена от 100% рециклиран PET материал от вече събрани разделно бутилки. В стекове от по 8 бройки половинлитровите бутилки вече се предлагат в големите търговски вериги.
  • Продажбите на Inditex, собственик на Zara, скочиха с 11% през първата половина на пролетния сезон. Испанската група увеличи преднината си пред шведската H&M, защото доставя по-бързо от близки доставчици и продава повече дрехи на по-високи цени. Тези фактори помагат на Inditex да се противопостави на бързо развиващия се китайски конкурент Shein.
  • Aldi в САЩ планира да добави към мрежата си от магазини 800 обекта до края на 2028 г., като част от тях ще са новооткрити, а други - ребрандирани. Дискаунтърът ще инвестира повече от 9 млрд. долара през следващите 5 години в разрастване.

СВОБОДНО ВРЕМЕ

Гид | На винтидж кафе в Букурещ или три места за ретро ентусиасти

Le Petit Paris. Малкият Париж. Така наричали Букурещ в периода между двете световни войни. Това била епохата, в която младежи ходели да учат във френската столица, а след това се връщали и привнасяли в румънското общество изисканите маниери, мода, стил, език, литература и дори житейски навици. Френските архитекти били поканени да допринесат за градското развитие на Букурещ, менютата на местните ресторанти съдържали френски думи, френски художници и журналисти обикаляли румънската столица и правели паралели с парижкия квартал "Сен Жермен". Прочетете препоръките на Мартина Ганчева.