ЕС разследва Google, Meta и Apple по новия Закон за цифровия пазар

Според ЕК има данни за поне пет нарушения на влезлия в сила на 7 март текст

Европейската комисия (ЕК) започва пет разследвания за неспазване на Закона за цифровите пазари (DMA) от страна на Google, Meta и Apple. Ако някоя от трите компании бъде призната за виновна, ЕК може да наложи глоба от до 10% от годишния оборот на технологичните гиганти. Говорител на комисията заяви, че разследването би трябвало да приключи в следващите 12 месеца.

Обвиненията към Alphabet са две - проблеми с мерките на Google, които позволяват на разработчиците на приложения да "насочват" потребителите към оферти извън техния магазини за приложения и нечестно приоритизиране на собствени услуги при търсения в търсачката като Google Flights и Google Shopping. Apple също ще бъде разследвана относно правилата си за пренасочване на потребителите извън AppStore. Комисията ще провери и дали Apple улеснява потребителите да избират алтернативни браузъри на своите телефони, както и "модела на плащане или съгласие" на Meta за насочване на реклами.

Започването на разследванията става по-малко от 20 дни, след като DMA влезе в сила. Според европейския комисар по конкуренцията Маргрете Вестагер решението "не е прибързано", като т.нар. пазачи са имали достатъчно време за привеждане на операциите си в съответствие с изискванията на DMA. За пазачи са определени всички компании, които реализират годишен оборот над 7.5 млрд. долара, имат пазарна капитализация над 75 млрд. долара и поне 45 млн. активни месечни потребители в ЕС. На тези условия за момента отговарят Meta, Alphabet, Apple, Microsoft, Amazon и собственикът на Tik-Tok ByteDance.

Освен това регулаторът на ЕС ще разглежда и структурата на таксите за разпространениe на приложения извън AppStore, обявена от Apple, и дали Amazon предпочита собствените си продукти в своята платформа. Комисията също така обяви, че на Meta са дадени допълнителни шест месеца, за да направи Messenger съвместим с други услуги за съобщения.

"Ние водим дискусии с пазачи от месеци, за да им помогнем да се адаптират, и вече виждаме промени, които се случват на пазара. Но ние не сме убедени, че решенията на Alphabet, Apple и Meta спазват задълженията им за по-справедливо и по-отворено цифрово пространство за европейските граждани и предприятия", заяви Тиери Бретон, комисар по вътрешния пазар, цитиран от The Verge. "Ако нашето разследване заключи, че липсва пълно съответствие с DMA, пазачите могат да бъдат изправени пред тежки глоби", добави той.

Асоциацията на компютърната и комуникационната индустрия (CCIA), водеща международна технологична лобистка група, критикува хода, който според нея изпраща "притеснителен сигнал". "Както всички знаем, събирането на данни отнема време. Това, което виждаме сега, обаче изпраща тревожен сигнал, че ЕС може да се втурне в разследвания, без да знае какво разследва", каза ръководителят на CCIA Europe Даниел Фридлендер пред AFP.

Google каза, че вече е направила "значителни промени" в начина, по който услугите й работят в Европа, за да се съобразят с DMA. Именно това е и причината за скорошните промени в услугата Google Maps. "Ще продължим да защитаваме подхода си през следващите месеци", каза директорът по конкуренцията на Google Оливър Бетел, цитиран от DW.

Apple заяви, че е уверена, че нейният ход да позволи на потребителите на iPhone да сменят уеб браузърите по-лесно е в съответствие с DMA, и че "ще продължи да се ангажира конструктивно с Европейската комисия, докато те провеждат своите разследвания".