Ще продължи ли TikTok да съществува в Америка?

Докато Конгресът отброява времето до забрана, приложението трябва да обмисли своите възможности

Заслушайте се внимателно и ще чуете стенанията на инфлуенсърите. На 13 март американската Камара на представителите прие законопроект, забраняващ на магазините за приложения и интернет доставчици да разпространяват "приложения, контролирани от чуждестранни агенти". Целта е ясна: TikTok, хитово приложения за кратки видеоклипове, към което 170 млн. американци са прилепени по средно 56 минути дневно.

Позицията на TikTok в Америка отдавна е несигурна. Въпреки че компанията е базирана в Лос Анджелис и Сингапур, тя е дъщерно дружество на китайската технологична компания ByteDance. Това подхранва двупартийни опасения, че китайското правителство може да я използва, за да шпионира американските граждани или да формира общественото мнение. TikTok отрича, че китайското правителство има влияние върху нея, и се опитва да успокои опасенията, привличайки американския софтуерен гигант Oracle да отдели данните на американските потребители в местни сървъри и да провери кода. Тя посочва, че американски инвеститори като Carlyle и General Atlantic са сред най-големите акционери на ByteDance.

Условията

Ако бъде приет, законопроектът ще задължи ByteDance или да продаде американските операции на TikTok в срок от шест месеца, или да ги закрие. Натискът за подобна стъпка се засилва, откатко Шоу Зи Чу, шефът на TikTok, се изправи пред Конгреса миналия март. И все пак фирмата беше изненадана от скоростта, с която обикновено дремещите американски законодатели действаха.

Предложението набра инерция отчасти в резултат на безпокойството относно справянето с дезинформацията и антисемитското съдържание след нападението на "Хамас" срещу Израел през октомври. Усилията на TikTok да забави законопроекта зрелищно се провалиха. На 6 март компанията изпрати известие, насърчавайки потребителите да лобират в Конгреса срещу закона. Това, изглежда, имаше обратния ефект: някои нерешителни законодатели се убедиха, че TikTok наистина има влияние върху гласоподавателите. В крайна сметка 352-ма от тях подкрепиха законопроекта; само 65 бяха против.

Но преди президентът Джо Байдън да може да подпише законопроекта, което той твърди, че ще направи, той първо трябва да бъде приет в Сената. Предвид двупартийната му популярност може би си мислите, че това е формалност. Не е така. Доналд Тръмп, който в качеството си на президент почти принуди TikTok да бъде продадена през 2020 г., промени мнението си. На 8 март той се оплака, че забраната на TikTok ще облагодетелства Meta, колоса при социалните мрежи, който притежава Facebook и Instagram - и който, непростимо, изгони Тръмп от своите платформи, след като неговите последователи щурмуваха Конгреса през януари 2021 г. Мотивите за неговата намеса може да не са изцяло от обществен интерес. Седмица по-рано Тръмп се срещна с Джеф Яс, хедж фонд милиардер и потенциален дарител, чиято инвестиционна фирма - Susquehanna, по случайност притежава дял в ByteDance.

Републиканците в Сената може да последват примера на Тръмп - в крайна сметка той току-що си осигури номинацията на тяхната партия за президентските избори през ноември. Линдзи Греъм, който едновременно е яростен критик на TikTok и поклонник на Тръмп, заяви на 10 март, че не е сигурен как ще гласува.

Ако все пак законопроектът бъде приет, той сигурно ще бъде оспорен в съда, най-вероятно по съображения, свързани със свободата на словото. И все пак има реална възможност TikTok да бъде принудена да закрие дейността си в Америка. Преди година китайското правителство заяви, че ще се противопостави на продажба. Часове преди Камарата на представителите да гласува Пекин осъди Америка за това, че "прибягва до хегемонистични действия, когато не може да успее в честна конкуренция". Смята се, че ByteDance, за която се твърди, че миналата година е генерирала приходи за 110 млрд. долара, е изкарала около четири пети от тях в Китай, където управлява Douyin, сестринското приложение на TikTok, и Toutiao, новинарски агрегатор. Въпреки че нейните инвеститори биха лобирали за продажба, китайското правителство може да се окаже непреклонно, обричайки американския бизнес. Също така то може да почуства необходимост да предприеме ответни мерки срещу американските фирми, опериращи в континентален Китай.

Шанс за американските социални мрежи

Ако рекламодателите бъдат принудени да пренасочат разходите си от TikTok, американските социални мрежи ще получат неочаквана печалба. Не всички ще бъдат облагодетелствани еднакво. Според изследователската фирма Kopios 82% от световните потребители на TikTok използват Facebook, 80% скролват в Instagram и 78% гледат YouTube, който е собственост на Alphabet, корпоративния родител на Google. Само 53% използват X, форум за дискусии, известен преди като Twitter, и едва 35% са в Snapchat, приложение за съобщения. Ако американците пренасочат около 3-те трлн. минути внимание, което са отделили на TikTok миналата година, към други приложения, които вече са на телефоните им, Meta и Alphabet, доминантното дуо в онлайн рекламата, ще бъдат победители.

Независимо от враждата му към Meta Тръмп може би има право, мърморейки, че компанията ще бъде най-големият бенефициент. Reels, подобно на TikTok предложение, вградено в Instagram, набра повече популярност от подобни услуги от YouTube и Snapchat. Много TikTok инфлуенсърите вече препубликуват съдържанието си в приложението на Meta. След като Индия забрани TikTok (и десетки други китайски приложения) през 2020 г. след сблъсък на границата си с Китай, Instagram рязко нарасна в страната. През 2019 г. то беше шестото най-сваляно приложение в Индия. До 2021 г. то беше начело на класациите.

Потенциални купувачи

Meta няма да има такъв късмет, ако инвеститорите на ByteDance успеят да убедят китайското правителство да разреши отделянето. На американската компания със сигурност ще бъде забранено да придобие TikTok по антитръстови съображения - както и на Alphabet. Списъкът на другите потенциални купувачи е ограничен от цената на TikTok, която може да достигне 12 цифри, ако ByteDance, опасявайки се от последващи репресии другаде, се откаже от операциите на TikTok в други страни.

Amazon, американският шампион в електронната търговия, може да се заинтересува предвид все по-големия фокус на TikTok върху включването на пазаруването в своето приложение (въпреки че и той може да се сблъска с отпора на антитръстовите регулатори). Apple и Netflix, които не се заинтересуваха от възможността за продажба на TikTok през 2020 г., може да преосмислят решението си предвид забавящия се растеж съответно на продажбите на iPhone и стрийминг услугите. Тогава Oracle се обедини с търговския гигант Walmart, за да купи миноритарен дял в TikTok. Но тази сделка се провали, след като Тръмп напусна Белия дом. След придобиването на Cernec, компания за здравни записи, за 28 млрд. долара през 2022 г., Oracle вероятно в момента е прекалено задлъжняла, за да отправи оферта.

Microsoft, друг американски технологичен гигант, може да се включи. Преди четири години собствената му оферта за придобиване на бизнеса на TikTok в Америка, Австралия, Канада и Нова Зеландия приключи, след като ByteDance отказа да му предаде пълен контрол над данните и кода на приложението. Но компанията от много време копнее за по-голямо присъствие в живота на потребителите, което отново може да я привлече към TikTok - ако ByteDance смекчи условията си. Други съчетания също са били предложени. Съобщава се, че Боби Котик, бивш шеф на Activision Blizzard, студио за видеоигри, което беше придобито от Microsoft миналата година, е предложил идеята за оферта за TikTok на различни партньори, включително Сам Олтман от OpenAI, създателя на ChatGPT.

Въпреки това, тъй като AI надпреварата се разгорещява, изглежда съмнително, че Китай ще иска да предаде данните на TikTok или умния им алгоритъм на някой американски играч. Алтернативата ще е да продаде TikTok като отделно дружество, вместо да го обедини със съществуващо. Това ще избегне антитръстовите опасения. Но размерът на сделката може да бъде проблем. Най-голямата сума, набирана някога при първично публично предлагане, е за дял за 26 млрд. долара в държавния петролен гигант Saudi Aramco през 2019 г. Най-голямото изкупуване с левъридж в историята е това на TXU, компания за комунални услуги, за 45 млрд. долара през 2007 г. Стойността на TikTok би надхвърлила дори тази сума, макар че помага фактът, че американските инвеститори на ByteDance биха могли да заменят своите дялове за част от новата компания.

Ако приемем, че може да бъде отделена от ByteDancec, независимата TikTok ще трябва да наеме много технически специалисти, за да замени тези в Пекин. Все пак отделянето може да се отплати. Марк Шмулик от брокерската фирма Bernstein смята, че компанията е станала по-малко агресивна в разширяването на бизнеса си, отколкото е би могла да бъде, тъй като се стреми да остане незабележима. Тя би могла да направи повече, за да свърже своите сървъри с тези на рекламодателите - за да проследи по-добре ефективността на техните разходи, както направи Meta - и да ускори пускането на TikTok Shop - платформата ѝ за електронна търговия. За по-малко от десетилетие свързаната с Китай TikTok успя да преобърне бизнеса със социални мрежи в Америка и отвъд. Необвързаната компания ще продължи да бъде революционна - ако ѝ бъде позволено да съществува.

2024, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    johnniewalker avatar :-|
    johnniewalker
    • + 4

    Мда, американците са за свободна търговия стига те да са отгоре. В момента в който някой ги надмине - следва рЕзък завой!

    Нередност?
  • 3
    hns16977799591198544 avatar :-|
    Ѝмѐ

    До коментар [#2] от "johnniewalker":

    И за равнопоставеност са. Не знам какво е положението с американските интернет приложения в Русия, Китай и Северна Корея.

    Нередност?
Нов коментар