Нетуъркинг за интроверти: наръчник

Как да направим бизнес срещите с непознати по-малко неприятни

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Корпоративният живот носи своите стресови моменти. Да сервирате лоши новини на шефа; да се изправите пред панел от мениджъри за интервю; да правите голяма презентация. Но малко са нещата, по-лоши от нетуъркинга, когато сте интроверт.

Пристигате на събитие и установявате, че всички там очевидно вече се познават. И тогава се вглеждате по-внимателно и забелязвате страдалците като вас. Те са единствените, които всъщност четат анонса на конференцията. Те гледат имейлите на телефоните си с напрегнатост, която никога няма да видите в офиса. Обикалят неспирно залата като парчета пластмаса в океана, чакащи да се захванат за нещо. Настаняват се по местата си още докато звуковите инженери тестват микрофоните.

За щастие има съвети как да разчупите леда пред непознати. Но за съжаление не са особено ефективни. Един мъдър човек съветва да контактувате, докато се редите на опашки, защото е по-лесно да говорите с човека пред вас и зад вас. Трябва да направите засада на ескалатора, в тоалетните или на опашката, за да научат името ви. На опашката за кафе може да започнете дългия път към ново работно място или към скок на продажбите, като изречете шест неразбираеми думи: "Загрявате ли за основната лекция?"

Следва продължение. Не се притеснявайте да се смеете, защото нищо не може да победи напрегнатостта така, както човек, който не може да спре да се смее. Вкарайте някаква лична информация в разговора, за да не си помислят хората, че сте на конференция за софтуер за счетоводно управление само заради печалбата. Изговаряйте името на човека срещу вас два пъти, за да изглеждате наистина ангажирани. И си водете бележки за разговорите след тях, за да можете да ги продължите по-късно. Комбинирайте тези съставки и ще получите "рецептата" за успех:

Примерен лош разговор:

"Загрявате ли за основната лекция?"

"Какво?"

"Загрявате ли за основната лекция?"

"Не знам какво означава това."

[Сканирате етикета с името срещу вас] "Вие сте Кийт, нали?"

"Ъъъ, да."

[Смеете се] "Ще имам бебе, Кийт."

"Кийт?"

[Извадете бележника]

Ако така се прави нетуъркинг, нищо чудно, че хората бързат да седнат в залата отрано.

Създаването на контакти през платформи като LinkedIn е далеч по-малко стресиращо. В крайна сметка нe e нужен зрителен контакт и правилата са ясни. И изглежда, че всички тези искания за "приятелство" помагат и в кариерата. Доклад от миналата година на Картик Райкумар от LinkedIn със съавтори от академичните среди откри емпирични доказателства за твърдението, което е в основата на всички видове нетуъркинг - тъй като ви носят нова информация, по-редките и далечни бизнес отношения (или тъй наречените "слаби връзки") са по-полезни от близките контакти.

Авторите на доклада променят на случаен принцип алгоритъма за препоръки "Хора, които може да познавате", който LinkedIn показва на своите потребители, така че разпространението на по-слаби и по-силни връзки варира между потребителите в сайта. Експериментът показва, че по-слабите връзки (случаите, когато примерно двама потребители имат само един общ приятел) е по-вероятно да доведат до кандидатстване за работа и преместване на работа, отколкото тези, при които хората имат 25 общи приятели или повече.

Което може да прозвучи като нирвана за интровертите: започнете да изпращате спам на всички с молба за приятелство, затворете вратата на офиса и изчакайте предложенията за работа. Естествено, не всичко е толкова лесно. Дори слабите връзки имат нужда от грижа. Дори онлайн общуването с хората е по-лесно, ако го намирате за зареждащо с енергия. Базирано на анкета проучване на LinkedIn от Джоана Дейвис от Augustana College с нейни съавтори установи, че екстровертността предсказва способностите за добър нетуъркинг.

За интровертите няма безболезнен начин за нетуъркинг. И все пак съществуват методи как най-добре да се правят бизнес запознанства, далеч по-полезни от това да стоите на опашка и да се надявате, че човекът, който не знае как да си направи кафе от машината, е вашият билет за успех в кариерата.

Истинската тайна е да пестите енергията си за хората, които е най-вероятно да ви бъдат интересни. В онлайн сферата например проучването на д-р Райкумар не установява, че колкото по-слаба е връзката, толкова по-добре. Най-доброто при нетуъркинга в LinkedIn е да откриете някой с умерено слаби връзки с вас: свързването с човек с десет общи приятели значително увеличава вероятността от смяна на работата спрямо някой с един общ приятел.

С други думи, нетуъркингът се отплаща, ако можете да идентифицирате външни хора, които могат да ви донесат нова информация, но са достатъчно близо до вашия свят, за да е полезна тази информация. В офлайн света инструмент като ChatGPT би трябвало да улесни намирането на полезни кандидати в списъка с участници на събитието. Но все пак е нужно да преодолеете всичките си вътрешни пречки и инстинкти и да се доближите до тях.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар