🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Борбата за работа от дома става глобална

Служителите искат да се трудят от кухнята. Шефовете ги искат в офиса

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Дистанционната работа е на прицел. Банковите изпълнителни директори като Джейми Даймън от JPMorgan Chase имат намерение да превърнат работата от вкъщи в реликва на пандемията. Служителите на най-големия американски кредитор и други звезди на Уолстрийт като Goldman Sachs откриват, че петдневната работна седмица се е върнала за постоянно. Големите технологични компании също предприемат мерки.

Заповедта на Google за връщане на работното място заплашва да проследява присъствието и да го включва в оценките на представянето на непокорните служители. Meta и Lyft искат служителите да се върнат на работните си места, като изискват поне три дни от седмицата да бъдат в офиса до края на лятото. Тъй като шефовете затягат контрола върху тази практика, изглежда, че дните на взаимно съгласие по отношение на привлекателността на дистанционната работа от ерата на пандемията са приключили.

Наближава ли краят

Новите данни от глобално проучване показват до каква степен този консенсус се е разпаднал. Според WFH Research - група, включваща Станфордския университет и германския Ifo Institute, която е проследила настроенията на работещите на пълно работно време с поне средно образование в 34 държави - в целия свят плановете на работодателите за дистанционна работа не отговарят на желанията на работниците.

Корпоративните шефове се опасяват, че изцяло дистанционната работа намалява производителността - опасение, което се засилва от редица скорошни изследвания. Едно проучване на индийски работници, въвеждащи данни, установи, че тези, които се трудят от вкъщи, са с 18% по-малко продуктивни от колегите си, които често посещават офиса; друго установи, че служителите на голяма азиатска IT фирма са с 19% по-малко продуктивни у дома, отколкото в офиса. Данните за комуникацията на близо 62 хил. служители на Microsoft показват, че професионалните мрежи в компанията са се втвърдили и са станали по-изолирани с навлизането на дистанционната работа.

Въпреки това натискът отгоре не е повлиял на желанието на служителите да работят от разстояние. Според WFH Research работниците искат да могат да работят повече дни в уютната си всекидневна, отколкото в момента. Средно работниците по света искат да работят два дни от дома си, което е с цял ден повече, отколкото получават.

В английски говорещите страни, които вече имат най-високите нива на работа от вкъщи, има апетит за повече. Тенденцията се разпространява и на места, където работата от разстояние е по-рядко срещана. Японските и южнокорейските служители, които са едни от най-обвързаните с офиса, искат да имат повече от една четвърт от седмицата за себе си. Европейците и латиноамериканците желаят съответно една трета и половината.

Не е изненадващо, че желанието за работа от разстояние продължава. Спестеното време, когато не се налага да се бориш с обществения транспорт или с претоварените пътища, позволява по-добър баланс между работата и личния живот. Според публикация на Никълъс Блум от Станфорд, който помага за ръководството на WFH Research, и колегите му при дистанционна работа се спестяват средно по 72 минути всеки ден, което възлиза на две седмици в рамките на една година. Според проучване на Gallup от миналата година служителите също така съобщават, че се чувстват най-ангажирани, когато работят от разстояние. Средно в световен мащаб работниците оценяват всички тези предимства като 8% увеличение на заплатите си, което предполага, че някои биха приели намаляване на заплатата, за да запазят привилегиите си.

До неотдавна, когато фирмите се опитваха да привлекат работници по време на бума на наемане след пандемията, исканията на служителите и плановете на работодателите, изглежда, се сближаваха в Америка - най-добре проученият пазар. Това сближаване вече намалява. В същото време пандемията затвърди моделите на работа от дома. Понастоящем една трета от работниците, анкетирани от WFH Research, работят хибридно или изцяло дистанционно. Няма да е лесно да се премахнат тези практики.

Властта е отново в бизнеса

Неслучайно ограничаването на дистанционната работа се случва в момент, когато пазарът на труда започва да се охлажда. Задълбочаващите се съкращения на работни места на Уолстрийт и в Силициевата долина върнаха властта в ръцете на бизнеса. Въпреки това дори и в сферата на технологиите и финансите някои служители отстояват своите позиции. През май близо 2000 служители на Amazon организираха протест заради политиките на електронната империя за връщане към работното място. Други компании тихо се приспособяват към времето, може би осъзнавайки, че един по-гъвкав подход е неизбежен. Британската банка HSBC планира да се премести от 45-етажната си кула в Канари Уорф в по-малки помещения в Лондонското сити. Deloitte и KPMG, два гиганта в сферата на професионалните услуги, планират да намалят площта на офисите си в полза на по-отдалечена работа. Разликата между двете страни в битката за работа от вкъщи може би все пак ще намалее. Въпросът е дали управляващите или управляваните ще спечелят най-много.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар