Пренапрегнатият изпълнителен директор

Компаниите все повече са обхванати от конкуриращите се цели на правителствата. Какво да правят?

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Изпълнителните директори отдавна трябваше да развият нов набор от умения, като от тях се изисква да балансират между нуждите на служителите, доставчиците и най-вече акционерите си. В същия момент те трябва и да остават в границите, определени от правителствата. Но усукването и разтягането сега е по-дяволско от всякога. Светът става опасен и в безпорядък, докато правителствата се опитват да манипулират корпоративното поведение. Глобалните компании и техните шефове се оказват дърпани във всички посоки.

Малко остават невредими

Малцина мултинационални компании остават невредими. Тъй като напрежението между Китай и Америка нараства, производителите на чипове от Micron до Nvidia са обект на санкции. Китайското приложение за кратки видеоклипове TikTok е в полезрението на американските законодатели. Плановете на администрацията на Байдън за ограничаване на изходящите инвестиции ще обхванат гиганти с частен капитал и рискови капиталисти. Някога стабилните производители на автомобили сега наблюдават как инвестициите им попадат директно под светлината на прожекторите, докато държавите се борят да бъдат домакини на следващия завод за електрически превозни средства. Китайските технологични гиганти бяха опитомени от Си Цзинпин. Независимо дали става дума за банкери или пивовари, всички са впримчени в токсичните културни войни на Америка.

Всичко това разкъсва негласното споразумение между правителството и бизнеса, което господстваше в Америка и голяма част от Запада след 70-те години. Предприятията се стремят към стойност за акционерите, като максимизират богатството за своите собственици, а за целта обещават ефективност, просперитет и работни места. Правителствата определят данъци и съставят правила, но като цяло оставят бизнеса да действа сам. Въпреки че ползите от системата не бяха равномерно разпределени в обществото, търговията процъфтяваше и потребителите се възползваха от по-голям избор и по-евтини стоки.

Смяна на правилата

Правилата са променени. Правителствата стават все по-директни, подтикнати от крехките вериги на доставки в пандемията, по-заплашителния Китай и опасностите от изменението на климата. Директорите на компании се нуждаят от нов подход за нова епоха.

Връщането на бизнеса в политиката започна в навечерието на ерата на Тръмп. Като заеха позиция по социалните въпроси, шефовете видяха начин да изразят неприязънта си към популизма - и със сигурност също начин да покажат доброто си отношение към своите служители и клиенти. По това време Лари Финк, шефът на BlackRock, най-големият мениджър на активи в Америка, стана привърженик на инвестирането чрез екологични, социални и управленски принципи или ESG.

Но вместо да решава социални проблеми, това, изглежда, само задълбочава разделенията. Както стана ясно след това, Финк беше демонизиран от десницата, че отива твърде далеч, и от левицата, че не е стигнал достатъчно далеч. Той не е сам. Бившият шеф на Disney, Боб Чапек, води битка за гей правата с републиканския губернатор на Флорида Рон Десантис, една от причините да загуби работата си. Във Великобритания Алисън Роуз, ръководител на NatWest, подаде оставка заради спирането на сметките на привърженика на Brexit Найджъл Фараж. Според анализатори това отчасти се дължи на политическите му възгледи. Такива срещи нараняват егото, но не правят много за дългосрочния край.

Истинският фронт е по-широк и залозите са по-високи. Изглежда, че правителствата са навсякъде едновременно. Те искат да коригират проблемите на глобализацията, като си върнат работните места в производството. Те искат да подобрят националната сигурност чрез защита на жизненоважни технологии. И те искат да се борят с изменението на климата чрез ускоряване на декарбонизацията.

Всяка цел е достойна по свой собствен начин. Но средствата за постигането й са погрешни или включват компромиси. Работните места в производството не са високодоходната награда, каквато се стремят да бъдат. Приблизително 1 трлн. долара зелени субсидии в Америка ще намалят ефективността и ще повишат разходите за фирмите и потребителите. Америка казва, че националната сигурност изисква "малък двор и висока ограда", но освен ако политиците не са наясно с рисковете от субсидии, контрола върху износа и ограничаване на инвестициите, дворът вероятно ще стане по-голям и оградата ще стане по-висока. Тези конвулсии засягат големите фирми много повече от споровете кой коя баня трябва да използва. И все пак, малко босове са готови да кажат това.

Някои компании се увиват в знамето, за да станат национални шампиони. Това отдавна е норма на места като Китай и Индия, но се насочва и на Запад. След като миналата година Intel постави началото на две фабрики за производство на чипове в Америка, нейният главен изпълнителен директор Пат Гелсингър каза, че може да усети как националната гордост се надига. Подобен шовинизъм се демонстрира и с генеративния AI. Грандовете на рисковия капитал като Марк Андреесен изразяват ужас от рисковете китайският изкуствен интелект да завладее света.

Други се надяват, че като се държат под радара, ще избегнат политически нападки. Следвайки примера на Джак Ма, бившият шеф на Alibaba, който беше безмилостно преследван от китайското правителство, изпълнителните директори се скриха от общественото полезрение. Пони Ма, основателят на Tencent, се появи наскоро само за да изрази с думи новите насоки, определени от Китайската комунистическа партия. В Америка Shein, гигант на бързата мода, който е любим на купувачите от поколението Z, прави всичко възможно да скрие китайските си корени. Същото прави и TikTok, който казва, че е "мит", че собственикът на Bytedance е китаец. Сред западните изпълнителни директори дори име като Илън Мъск научава стойността на мълчанието в Китай. Неотдавнашното му посещение във фабриката на Tesla в Шанхай не му осигури достъп до медиите. Той дори не туитна.

И все пак и двете стратегии могат лесно да се объркат. Патриотичните мажоретки са проблем, когато правите бизнес другаде по света. Intel строи заводи не само в Америка, но и в Германия. Средната американска мултинационална компания има осем чуждестранни филиала; гигант като General Motors има сто. И това, което шефът може да види като скрита стратегия под радара, може да изглежда за другите като заравяне на главата в пясъка. Просто попитайте американски законодател откъде смята, че идва TikTok.

Дипломация от ъгловия офис

Какво да правя? В един неспокоен свят бизнесът не може да се скрие от политиката и геополитиката. Но урокът от наложилата се woke култура е, че откровеността може да има обратен ефект. Когато решават дали да говорят, шефовете на глобалните фирми трябва да използват дългосрочната стойност за акционерите като своя пътеводна звезда. Колкото по-пряко това, което казват, засяга техния бизнес, толкова повече доверие имат и по-малък е рискът да изглеждат измамници или лицемери.

Този подход може да включва напомняне на политиците за ползите, които ефективността и отвореността някога са донесли на икономиките по света. Когато изглежда, че правителствата изпитват недостиг на защитници и за двете, това не би било лошо.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар