🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Най-големите комуникационни агенции в България

Четвъртото издание на "КМаркетинг Factbtbook" представя решенията на пазара по време на криза

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Темата накратко
  • Повечето от най-големите комуникационни агенции на пазара отчитат рекордни приходи през 2021 г.
  • Увеличените разходи в резултат на инфлацията са едно от основните предизвикателства за бизнеса.
  • Пълната класация на агенциите, проучвания за пазара и тенденции през 2023 г. ще бъдат публикувани в изданието "КМаркетинг Factbook".

Статията е редактирана на 27 октомври. Към класацията на най-големите медийни агенции е добавена XL Media.

Малко след началото на пандемията прогнозите на комуникационните агенции за бизнеса бяха мрачни. Те очакваха дългосрочен спад в инвестициите и пренареждане на пазара. Това обаче не се случи и въпреки сътресенията компаниите в сектора бързо възвърнаха позициите си и през 2021 г. отново отчетоха рекордни обороти. Това обаче донякъде им попречи да видят други наближаващи икономически и политически сигнали за криза. Инфлацията, войната в Украйна и нарушените вериги на доставки са предпоставка за нови сътресения на пазара, които участниците в комуникационната индустрия се надяват да посрещнат със стабилизирани бизнеси.

Ръст при най-големите

За разлика от 2020 г., когато оборотите на почти всички от най-големите комуникационни групи намаляваха, през 2021 г. те нарастват на девет от десет от тях. Общите им постъпления за изминалата година се равняват на рекордните 350 млн. лв., което представлява увеличение с 19%. Традиционно медийните агенции са основният двигател на бизнесите на групите. Тази година ръстът в оборотите при някои от групите се дължи и на придобиването на нови агенции и разрастване на портфолиото от услуги.

Увеличението на инвестициите в дигитална реклама и желанието на все повече рекламодатели да се позиционират онлайн се отразиха и на оборотите на индивидуалните агенциите, които не са част от група. През 2021 г. почти всички компании в класацията отчитат увеличение, а средният ръст за топ 30 агенции на пазара е близо 37%. Общите приходи достигат 203.7 млн. лв.

След двуцифрения спад на приходите на най-големите медийни агенции през 2020 г. само година по-късно те отчитат ръст от близо 35% до общо 150.6 млн. лв. Бизнесите на почти всички компании в класацията нарастват. Повечето от тях посочват една и съща причина за това - възвръщане и увеличаване на инвестициите на клиентите им.

Бизнесите на най-големите PR агенции в България също процъфтяват, а приходите през 2021 г. се увеличават на десетте компании в класацията, при това на почти всички с двуцифрени проценти. Общите им обороти за миналата година се равняват на рекордните 25.5 млн. лв., което представлява ръст 51.5%. Повечето от участниците в класацията обясняват по-високите постъпления с разширеното портфолио от дигитални услуги, работодателската марка (employer branding), провеждане на събития и кризисен PR.

Едни от най-големите потърпевши от пандемията бяха BTL агенциите. Липсата на събития и възможност за промоции в точките на продажба разклатиха сериозно бизнесите им. Поетапното отпадане на мерките година по-късно засили желанието на хората за събития на живо и включването им в различни активности като опит за наваксване на пропуснатото. От това се възползваха и агенциите. След турбулентната 2020 г. всички най-големи BTL агенции отчитат двуцифрен ръст в бизнеса им през 2021 г., а общите им приходи достигат общо 16.8 млн. лв., или над 50% ръст на годишна база.

Тенденции на пазара

Предизвикателствата на пазара провокират агенциите да развиват портфолиото си от услуги с цел да привлекат по-голяма част от бюджетите на клиентите и да подсигурят бизнесите си. Пандемията постави на преден план дигиталната реклама, която отдавна не се ограничава до публикации в социалните мрежи. Все повече агенции се специализират в събирането, обработването и анализирането на данни. Така те могат да отговорят и на друго търсене на клиентите, а именно комуникация, която носи навременна и измерима възвръщаемост от инвестициите.

Агенциите на пазара продължават да се сблъскват с проблема с намирането и задържането на кадри, а инфлацията допълнително го засилва. Те, от една страна, работят при намалени бюджети заради свиване в потреблението, а от друга, се увеличават разходите им за заплати, за да могат да отговорят на икономическата обстановка. Проблемът с кадрите се среща и при клиентите им, а пандемията извади на преден план грижата за служителите. Затова макар от години на пазара ни да се говори за employer branding, или изграждане на работодателска марка, през последната година особено се засили интересът на компаниите към услугата. А от това печелят и агенциите.

В оставащите месеци на 2022 г. комуникационните агенции в България гледат по-скоро оптимистично към следващата година. Те адаптират услугите си, така че да докажат на клиентите, че инвестициите в комуникации са конкурентно предимство по време на криза и могат да им отвоюват не само вниманието на потребителите, но и по-голям дял от бизнеса.

Изданието "КМаркетинг Factbook" е част от абонаментния план "Капитал PRO" и ще излезе онлайн и на хартия на 28 октомври. Тогава за първи път ще видите и корицата, победител в конкурса, с автор Мила Лозанова, която ще бъде отпечатана на пълния тираж на изданието. Тя описва илюстрацията си така: "Светлината над мъгливия ноемврийски град разказва за това как продуктът на комуникационните агенции трябва да има смисъл, а не да е самоцел или еднократно явление."

Всички читатели с "Капитал PRO" абонамент ще получат списанието в зависимост от това каква опция са избрали. В него ще намерите пълната класация на най-големите комуникационни групи, индивидуални творчески и дигитални агенции, медийни, PR и BTL агенции на база приходите им за 2021 г. Те споделят още кои са проблемите, които индустрията приоритетно трябва да реши, и прогнозите за пазара през 2023 г.

В изданието ще прочетете още кои са най-големите рекламодатели в телевизия, кои радиа привличат най-много инвестиции и вложенията в инфлуенсър маркетинг. Тази година изданието представя и редица проучвания за слушането на подкасти, гледането и запомнянето на реклами и потреблението по време на инфлация. Ще намерите и резултатите от второто специално проучване за използването на маркетинга през съдържание на българския пазар, както и за нагласите на индустрията към творческите фестивали. Всички читатели, които не са "Капитал PRO" абонати, ще могат да купят списанието след 28 октомври в библиотеката на "Капитал" в онлайн или печатен формат.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kikob13 avatar :-@
    kikob13

    Несвързани драсканици, нахвърляни без никаква връзка със заглавието. Явно и журналисти вече няма!

    Нередност?
Нов коментар