Рекламната индустрия трябва да се отвори към света

Големите победители в конкурса за рекламна ефективност "Effie България" - агенцията Noble Graphics и веригата Kaufland разказват за съвместната си работа

Съдружниците в Noble Graphics Иво Алтънов, Желез Атанасов и Марсел Леви
Съдружниците в Noble Graphics Иво Алтънов, Желез Атанасов и Марсел Леви
Съдружниците в Noble Graphics Иво Алтънов, Желез Атанасов и Марсел Леви    ©  Надежда Чипева
Съдружниците в Noble Graphics Иво Алтънов, Желез Атанасов и Марсел Леви    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Комуникационната агенция Noble Graphics спечели наградата "Най-ефективна агенция на годината" в 15-ото издание на конкурса "Effie България". Надпреварата, организирана от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА), цели да отличи кампаниите през изминалата година, които по измерими критерии са постигнали значителни резултати и служат за пример на индустрията. Noble Graphics печели приза за шести път от създаването на конкурса у нас. Също шест от нейните общо осем подадени заявки са били допуснати до финала, като за всяка агенцията завоюва отличие.

Noble Graphics и веригата Kaufland работят съвместно от седем години и за втори път през последните три заедно взимат наградите за "Най-ефективна комуникационна агенция" и "Най-ефективен рекламодател".

Съдружниците в Noble Graphics Иво Алтънов, Марсел Леви и Желез Атанасов разказват пред "Капитал" за устойчивия успех, проблемите на бизнеса и как се пише заявка за Effie. Как трябва да слушаме потребителите си и колко важни са дигиталните услуги като част от медийния микс, разказва маркетинг директорът на "Kaufland България" Катерина Ушева.

Съдружниците в Noble Graphics Иво Алтънов, Желез Атанасов и Марсел Леви

Гордеем се с това, че имаме номинации и награди за всички клиенти, от които си издържаме бизнеса

За трета поредна година печелите наградата най-ефективна комуникационна агенция в страната. На какво се дължи този успех? Остава ли нещо скрито, което не виждаме зад работата ви?

Марсел Леви: Основна причина за нашето постоянство и успехи е, че топ мениджмънтът на агенцията се познаваме и работим заедно от десетилетия. След толкова години споделяме и общата философия, че наистина добрите идеи продават. Това, което може би остава скрито, е, че полагаме доста усилия да отстояваме нашите професионални принципи. Към това трябва да добавим и изключително талантливия и сплотен екип, за който сме създали среда, в която техния талант да блесне най-ярко. Нямаме текучество, дори и хората, които напуснат по една или друга причина, много често се връщат обратно.

С бирения производител Carlsberg спечелихте награда в новата категория "Устойчив успех". Това ли наистина прави един бранд ефективен - устойчивостта му във времето?

Иво Алтънов: "Пиринско" е интересен пример за революция на нашия пазар. Noble пое бранда в края на 2004 г., когато той беше малка регионална марка. По онова време всички бирени марки залагаха на мъжкото приятелство и утоляването на жаждата. За тогава беше смело решение да позиционираме "Пиринско" като "свежест от планината", тъй като и бирата се прави от планинска вода. Много е трудно да надграждаме всяка година комуникацията. С малки стъпки го правим и това носи резултати. В това се крие успехът на "Пиринско" - от това да се осмелиш да счупиш статуквото и след това да следваш това, в което вярваш.

От журито отчитат повишено качество на заявките, какво е значението на самото написване на заявките?

Марсел Леви: Това, което виждам от пазара, е, че агенции и рекламодатели вече много по-професионално подхождат към всеки проект, използват много повече данни, поставят си цели, като след това можеш по-лесно да докажеш своята теза. Нещата все пак се развиват.

Иво Алтънов: Добре написаната заявка е следствие на добре свършена работа по самия проект. Ако е направен анализ, избрана е работеща стратегия, която води до резултати, писането на заявката става от самосебе си. Ние много се гордеем с това, че имаме номинации и награди за всички клиенти, от които си издържаме бизнеса. Всички сектори на индустрията - ритейл, бързооборотни стоки, финансови услуги.

Кои нови клиенти спечелихте миналата година?

Желез Атанасов: През 2022 г. добавихме няколко нови клиенти, като сред тях има и международни. Направихме няколко проекта и за Vivavom, както и ребрандирането на "Летище София".

Иво Алтънов: Спечелихме и два международни конкурса - единият за кампания на Johnson & Johnson за няколко европейски пазара, a другият е за една от марките на Pernod Rickard.

Годината беше успешна за вашата агенция. На ФАРА взехте отличието "Медийна агенция на годината", сега победа при другия голям фестивал у нас, а и няколко международни постижения. Как си представяте 2023 г.?

Марсел Леви: Бих пожелал на цялата индустрия следващата година да се отворим към света, защото той е голям и печалбите дебнат отвсякъде. Българският бизнес трябва да има по-голяма амбиция и нещата, които постигаме, да са насочени към големите пазари.

Нова година, нови предизвикателства пред комуникационния бизнес. Какви очаквате да бъдат те?

Марсел Леви: През последните години се засилва търсенето на рекламни услуги. Заради кризата компаниите имат нужда от работещи решения. Фрагментацията на медиите прави така, че проектите са по-сложни и по-трудоемки, като изискват и по-голям ресурс. В същото време рекламната индустрия страда от липса на кадри. Това ще направи така, че през следващите години за рекламодателите ще бъде по-трудно да намират партньори, които да задоволят нуждата им от рекламни услуги. Това ще доведе до промяна на самия пазар - вече няма да е толкова ценови. Добрата реклама ще е дефицит.

Има ли тенденции в рекламата, които не искате и в 2023 г.?

Иво Алтънов: Това не е от вчера или от днес, но рекламодателите трябва да имат повече доверие на консултантите и на агенциите си. Винаги сравнявам нашата работа с това да отидеш на доктор. Ти си казваш всичките проблеми и болежки, а докторът ти изписва лечение и рецепта. След това не се прибираш вкъщи и да започнеш да се лекуваш с каквото ти е хрумнало, нали? Като наемеш един специалист и му плащаш за неговия съвет, трябва максимално да се възползваш от неговата експертиза.

Катерина Ушева, маркетинг директор, "Kaufland България"

"Дигиталните ни канали са важна част от рекламните ни инвестиции".

Успявате ли да се доверите на Noble Graphics за някоя кампания, в която не сте вярвали?

Пример за въпроса е името на линията ни с български продукти "Брей!". В началото не бяхме напълно убедени, че това неконвенционално име ще пасне на марката, вярвахме обаче в цялостната концепция. Творческият ни партньор ни убеди в потенциала на името, като година след създаването си "Брей!" е сред топ марките, що се отнася до познатост на собствени марки.

Как беше разпределен медийният ви микс за 2022 г.? Планирате ли да правите промени?

Имаме присъствие в тв, диджитал, външна реклама и печат, като диджиталът е важна част в нашия микс. Първият ритейлър сме, който започна дигитално разпространение на своята печатна брошура чрез Viber. Имаме и собствен TikTok канал. Рекламната ни брошура също става все по-дигитална.

Златна награда в категория "Услуги" взехте с кампанията "Карта, та дрънка!". Какви резултати постигнахте?

Само седмици след лансирането й вече имахме над един милион регистрации. Сега вече погледът ни е обърнат към два милиона. Картата се използва при над 50% от покупките, като приложението е доста по-предпочитано от пластиката.

Каква част от комуникацията ви е адаптирана от чужди пазари и каква е локално измислена?

Използваме и двата подхода. За теми, които са конкретно за България, използваме локални решения. Увеличава се и броят продукции, снимани в България, които се правят за международни пазари.

Все още няма коментари
Нов коментар