ФАРА 2023: първи стъпки към по-широк фестивал на креативността

Най-голямото рекламно събитие в страната предприема поетапни промени с цел обединение на различни творчески индустрии

Статуетките на ФАРА за агенциите и рекламодателите победители.
Статуетките на ФАРА за агенциите и рекламодателите победители.
Статуетките на ФАРА за агенциите и рекламодателите победители.    ©  БАКА
Статуетките на ФАРА за агенциите и рекламодателите победители.    ©  БАКА
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

От създаването му през 2000 г. най-големият рекламен фестивал в страната ФАРА има две основни цели: да покаже нивото на индустрията, отличавайки най-добрите рекламни кампании и да събере гилдията за обмяна на мисли и опит. През последните години организаторите от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) започнаха да предприемат стъпки към трансформация на фестивала с цел привличането на повече рекламодатели, млади специалисти и представители на други индустрии. И макар промените да се случват бавно и трудно, амбициите тази година продължават, при това под ръководството на почти изцяло новия управителен съвет на БАКА. А освен в съдържанието промяна ще има и в опаковката, като тази година организацията провежда конкурс за ново лого и визуална идентичност на ФАРА (вижте карето).

ФАРА отново на морето

Една от големите промени тази година е завръщането на ФАРА на морето, но този път в Бургас от 7 до 10 юни. От създаването си фестивалът дълги години се провеждаше в Албена, а през 2016 г. се премести в Пловдив.

"Морето носи различна атмосфера. По света най-големите рекламни събития се провеждат в морски курорти - Кан, Барселона и дори фестивалът Golden Drum в Порторож, Словения", коментира пред "Капитал" Чавдар Кенаров, председател на БАКА и партньор в агенцията Noble Graphics. В Международния конгресен център на пристанището в Бургас ще се случват всички събития от програмата на ФАРА.

Традиционно през първия ден от събитието ще се проведе при закрити врати вторият кръг на журирането на кампании. В рамките на втория ден ще бъде публичното гласуване. "Надяваме се тогава да се проведе и поне една дискусия между клиенти и агенции по ключова за индустрията тема", казва Таня Йорданова, мениджър на БАКА. Петъчният и трети ден пък е отделен за лекционната програма и провеждането на уъркшопи. Сред лекторите тази година ще бъдат Сузана Албакърке, вицепрезидент на Art Directors Club of Europe (ADCE) и Ханес Бьокер, член на управителния съвет на ADCE и творчески бранд стратег в Red Bull. "Очакваме агенциите, подобно на миналата година, да се включат с предложения и съдържание за разширяването на лекционната програма", казва Кенаров. Тази година от БАКА за първи път ще си партнират и с Националната художествена академия. През последния ден на 10 юни от фестивала традиционно ще проведе награждаването на победителите.

Състав на журито

Организаторите запазват провеждането на два отделни конкурса - творчески и медиен, като крайният срок за подаване на заявки е 20 април. Условие за участие е кампаниите да бъдат реализирани, публикувани и излъчени в периода между 1 януари 2022 и 20 април 2023 г.

Журито на творческите категории ще бъде съставено от между 12 и 15 локални специалисти, избрани от БАКА на базата на творческите им постижения и награди. За разлика от миналогодишното издание, творческото жури на ФАРА 2023 няма да бъде разделено на групи. "Тогава това се отчете като недостатък, защото отделните журита, въпреки, че имаха общ председател, губят общия критерий за това, което оценяват", обяснява Кенаров.

Заявките в медийния фестивал отново ще се оценяват от отделно жури, съставено от седем представители на агенции и един представител на основния партньор на събитието NOVA. "Основният критерий за избор е професионални постижения и опит на пазара, като гледаме и участията им във ФАРА и спечелените награди", уточнява Таня Йорданова. До края на април ще станат ясни всички членове на журито на двата конкурса.

Фестивал на креативността

Голямата и дългосрочна цел на БАКА е да превърне ФАРА във фестивал на креативността и да го отвори за много по-широка аудитория специалисти. "Ще продължим с творческия и медийния конкурси, но искаме да въвлечем и индустрии близки до комуникационната, като развлекателната например, да обособим и други конкурси, с акцент върху творческия и иновативен подход. Целим да развием медийния фестивал доста повече и да привлечем не само агенциите, но и медиите", категоричен е Чавдар Кенаров. По думите му това е възможно да се постигне в рамките на следващите две, три години.

Целта на организаторите от БАКА е да излязат от чисто търговския аспект на рекламата и да поставят въпроса за ролята и отговорността на комуникаторите. "Ние създаваме масов продукт, за който, личното ми мнение е, че трябва да възпитава и да добавя стойност, която е отвъд представянето на компании, брандове и продажби", казва още Кенаров. За целта фокус в промяната на фестивала ще бъде и допълнително образователно съдържание, партньорства с университети и уъркшопи.

Новото лого на ФАРА

Рекламният фестивал обединява индустрията и в търсене на ново лого и визуална идентичност на ФАРА. За целта от БАКА организират конкурс за нов прочит на досегашния символ на събитието - ръка с високо вдигната звезда, олицетворяваща агенциите, които осветяват пътя на брандовете, подобно на морски фар. Логото, което е дело на Калин Димитров, тогава арт директор в Noble Graphics, не е променяно от 2006 г. Сега в конкурса могат да участват индивидуални специалисти, които са служители или сътрудници на агенции, членове на БАКА. Крайният срок за участие е 28 април, а желаещите да се включат могат да изпращат предложенията си на [email protected]. "Журито на конкурса ще бъде съставено от представители на академичните среди, фрийлансъри и специалисти от агенции", уточнява Чавдар Кенаров. Победителят ще бъде избран в края на май и обявен в рамките на ФАРА 2023 По време на събитието ще бъде организира и изложба с изпратените предложения. Най-доброто лого и визуална идентичност ще бъдат адаптирани за фестивала догодина, а победителят ще спечели и парична награда в размер на 2500 лв.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар