🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как комуникационните директори се научиха да заемат позиция

Най-важните акценти от конференцията на Европейската асоциация на комуникационните директори в Брюксел

Матю Пейнтър от Ipsos, който представя тенденции в управлението на комуникационните лидери.
Матю Пейнтър от Ipsos, който представя тенденции в управлението на комуникационните лидери.
Матю Пейнтър от Ipsos, който представя тенденции в управлението на комуникационните лидери.    ©  EACD
Матю Пейнтър от Ipsos, който представя тенденции в управлението на комуникационните лидери.    ©  EACD
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Европейската асоциация на комуникационните директори (EACD) проведе традиционната си конференция на високо равнище на 8 и 9 юни в Брюксел. Събитието събра стотици международни експерти, предоставяйки платформа за ценни прозрения и дискусии, като подчерта значението на комуникацията, основана на данни и анализи, отношенията с младите поколения, прилагането на "капитализма на заинтересованите страни" и изграждането на доверие.

Прозрачността и отговорното поведение

Джумана ел Зейн Хури, изпълнителен директор на фондация World Press Photo, обърна внимание на тревожните статистически данни за липсата на доверие в медиите. При положение че 70% от европейците твърдят, че са се сблъсквали с фалшиви новини, а 40% изразяват скептицизъм към основните медии, въпросът кое е реално и истинско става все по-важен. В свят, в който средната продължителност на вниманието към едно изображение е само 3.5 секунди, разграничаването на истината от лъжата се превръща в трудна задача. При това от решаващо значение е да се вземе предвид контекстът, както показа въздействащата снимка на Ахмад Халабисаз с иранска жена, предизвикателно седнала на оживен площад в Техеран, оспорвайки задължителния закон за хиджаба.

Проучването на Ipsos за глобалните тенденции изтъква значението на доверието за възприемането на брандовете. Интересно е, че 76% от комуникационните директори вече не вярват, че решаването на социалните проблеми е отговорност единствено на правителствата. Въпреки това брандовете трябва да бъдат предпазливи, за да избегнат използването на социален език без постигане на реална промяна. Действията трябва да съответстват на намеренията. Прозрачността и отговорното поведение също са от решаващо значение за преодоляване на обществената загриженост за "зелено изпиране".

Майкъл Дикщайн, директор корпоративни отношения на Duracell, призова за стратегически партньорства с академични институции, политици и влиятелни организации. Вниманието на аудиторията обаче беше привлечено от интригуващото му предложение за "партньорства, от които боли". Тази идея провокира организациите да създават сътрудничества, които разширяват рамките и оказват трансформиращо въздействие върху устойчивостта.

По време на конференцията на EACD беше обсъдено и как създаването на култура за непрекъснато учене влияе върху устойчивостта на комуникациите, като дава възможност на организациите да бъдат гъвкави и адаптивни в условията на постоянни промени. Целите на обучението, локалните перспективи и разнообразието в създаването на стойност бяха разисквани като ключови аспекти на устойчивата комуникация.

Комуникация с младото поколение

Клои Комби, писателка, изследователка и футурист, говори за променящите се влияния, с които се сблъскват днешните млади хора. Според нея изживяванията на контракултурата, основани на автентичност и позитивност, изместват нуждата от бунт. За да поддържат отношения с тези поколения, утвърдените брандове и личности трябва да изпълнят дигиталното пространство с достоверна информация и влиятелни личности. Проучването на Комби оспори общоприетите схващания за предпочитанията в социалните мрежи. Например за TikTok тя представи тенденция, че младите поколения гравитират към по-нишови и базирани на общностите от "племена" платформи като Snapchat и Discord.

Панелът "Комуникации, съобразени с бъдещето", в който участваха лидери от NatWest Group, ATREVIA, DRPG, Purpose Union и Европейския съвет на химическата промишленост, разгледа значението на поколенческия анализ за брандовете, като дори провокативно обедини две поколения в Gen Zalpha (поколението Alpha и поколението Z). Въпреки че беше споменато преустановяването на употребата на генерационна рамка от Pew Research Center, участниците в дискусията се обединиха около идеята, че за ефективното установяване на връзка с младите поколения по-силно влияят безпристрастната гледна точка и актуалността. Например въпреки строгите препоръки на правните консултанти, ако аудиторията ни е в TikTok, брандът ни също трябва да е там.

В рамките на конференцията беше подчертана и продължаващата промяна към "капитализъм на заинтересованите страни", налагаща на организациите да възприемат многостранен принцип на работа с всички заинтересовани страни. Роджър Болтън, президент на Page, подчерта решаващата роля на главните комуникационни директори (CCO) за развитието на корпоративния облик. Тази задача предполага съгласуване на мисията, целта и ценностите с бизнес модела, стратегията, културата и политиките на организацията. Комуникационните директори трябва да преобразуват корпоративния дух в практически стъпки за изграждане на споделени ценности със заинтересованите страни, надхвърляйки границите на сухите твърдения.

Социалната отговорност

Сред лекторите в конференцията бяха Андрю Ригби и Дан Дръри от консултантската агенция Bowen Craggs, които представиха анализ за онлайн аудиторията във връзка с ESG. Той се базира на обширни проучвания сред посетителите на сайтове, като дискусията се спря на най-добрите практики за създаване на автентично, визуално привлекателно и съобразено с нуждите на различните канали и аудитории съдържание. Ключовият извод беше, че трябва да се намери точният баланс между нуждите на целевата аудитория и целите на комуникацията, за да се осигури ефективно и целенасочено уеб изживяване. Лиъм Фицпатрик, партньор в Donhead Consultants, подчерта необходимостта от аналитичност във вътрешните комуникации. С тези данни специалистите в сферата могат по-точно да насочват и съветват ръководството по отношение стратегиите за ангажиране на служителите.

Само данните и анализа обаче не са достатъчни. Комуникационният експерт Кармен Брус-Анан посочи колко е важно висшите ръководители да се запознаят лично с предизвикателствата и гледните точки на служителите и клиентите. Комбинацията от реален опит и данни позволява на лидерите да взаимодействат по-ефективно със заинтересованите страни.

Рианън Страуд, консултант и съосновател на TheTruthWorks, изрази красноречиво постоянната борба, пред която са изправени комуникационните професионалисти, когато търсят признание и подкрепа за своите усилия: "Показател за успех ще бъде моментът, в който няма да се налага да убеждаваме ръководството отново и отново в добавената стойност на вътрешните комуникации." Ключово е възприемането на комуникационни концепции, основани на анализ на данни - използване на изчерпателни и уникални източници на информация, качествен анализ и кристално ясни отчети.

Футуристът Франк Диана изнесе провокираща презентация, в която подчерта конвергенцията на движещите сили в различни области като наука, технологии, общество, геополитика, икономика, бизнес, околна среда и философия, поставяйки под въпрос дългогодишни убеждения, структури и институции. Диана призова организациите да възприемат прогнозиране и мислене, основано на работа с различни сценарии, за да се ориентират успешно в бързо променящото се бъдеще.

И за финал, речта на Иво Банк с лекцията му Dare to play и международно награждаваната саксофонистка Никол Йохантген подчерта необходимостта комуникационната дейност да възприеме по-динамичен и импровизационен подход, подобен на този в джаз музиката, придържайки се към основните принципи, да дава творческа свобода, за да могат организациите да просперират в днешния неопределен свят.