🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ханес Бьокер, Red Bull: Работата с пилотите от Формула 1 много помага на модната ни марка

Бранд стратегът на облеклата AlphaTauri пред "Капитал"

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Ханес Бьокер има дългогодишен опит в рекламната индустрия, като в кариерата си е работил за различни агенции, сред които KNSK BBDO, Ogilvy и DDB. През 2018 г. той се присъединява към Red Bull, където отговаря за изграждането на модния бранд AlphaTauri. Бьокер е и член на борда на Art Directors Club of Europe (ADCE). Той беше сред лекторите в тазгодишното издание на най-големия рекламен фестивал в България - ФАРА. Срещахме се с него в Бургас и разговаряхме за връзката между модния бранд и пилотите във Формула 1, изкуствения интелект в рекламата и индустрията, отразена в киното.

Какво ви задържа повече от 20 години в рекламната индустрия?

Винаги е интересно в тази индустрия. Любопитен съм и съм сменял много работни места. Започнах като графичен дизайнер, младши арт директор, старши арт директор, творчески директор, управляващ директор. Винаги съм чувствал, че тази професия е много интересна.

От всички изброени коя беше най-скучната ви работа?

Това, което никога не съм харесвал да правя, е корпоративен дизайн. Всичко да бъде разписано - от визитна картичка, пред благодарствено писмо, до подпис на мейла.

Какво според вас е задължително да се промени в рекламната индустрия?

Мисля, че трябва да има равенство в заплащането.

Относно проблема с привличането на хора, той опира до това каква работа предлагаш. Мисля, че много млади хора си тръгват от рекламата, защото не виждат логика в задачите, които им се дават. Разбирам, че никой не иска да работи по нощите за публикации в социалните мрежи, при положение че може да зададе команда на AI. Aгенциите трябва да дават на младите да правят вълнуващи неща като пълноценна част от екипа.

Какво ви помогна и какво ви попречи в изграждането на AlphaTauri под шапката на голям бранд като Red Bull?

Този бранд може да бъде изграден само в средата на Red Bull. Името му идва от съзвездието, историята на бранда идва от Red Bull, слоганът му Fits body and mind също. Все пак сме дъщерно дружество на Red Bull.

Никой обаче не ни е поставял ограничения. Присъединих се към бранда година след основаването му, но се включих във всичко - първа, втора колекция, дистрибуция, маркетинг. Печелим и от Формула 1 и отбора, който се преименува на Scuderia AlphaTauri. Това беше от голяма помощ за нас за популяризиране на бранда.

Каква е бизнес връзката между енергийна напитка и моден бранд?

Red Bull се появява през 1987 г., като установява цялата категория на енергийните напитки. Идеята беше да отидем в сфера, където също може да измислим нещо иновативно.

Модната индустрия изглежда вече установена. Има сезонност, начини за представяне на колекциите, бизнес похвати, а ние се опитваме да правим нещата по различен начин. Не само от гледна точка на дрехите, а и как правим бизнес с партньорите ни.

Иновация е силна дума. Какво иновативно има в дрехите ви?

Патентовали сме Taurobran технологията за водоустойчивост, която може да се адаптира за дрехи, в които не е била използвана до момента, например пуловери или анцузи. Работим с японски партньори за 3D плетене на пуловери, без шевове, целият се изплита наведнъж от една част. Производството е много бързо и почти няма отпадък на плат. Имаме и подгряващо яке с технология, която никой друг не е използвал до момента. С партньорите ни от Schoeller and Deutsche Telekom направихме система, с която може да затопляш различни части на якето с определена температура и да го управляваш през приложение.

Как отборът на F1 Scuderia Alpha Tauri помогна на бизнеса на бранда? Наблюдавате ли връзка между представянето на пилотите и продажбите?

Пилотите Ник де Врис и Юки Цунода не са сред основните претенденти към момента, но има връзка между представянето им и това ни помага много. Ако промотираме пилотите, достигаме до повече хора. Те са лицата на бранда и снимаме кампаниите с тях. Те са инфлуенсъри. Това ни помага много и в контекста на F1, където също се случват иновации.

А представянето на отбора на Red Bull, и особено на лидера Макс Верстапен, има ли отражение върху бранда?

Да, има. Те са инфлуенсъри с много по-голям обхват. След едно от състезанията Макс носеше нашия бранд. Имаме партньорство и с медиата FIA (Federation Internationale de l'Automobile) и ги обличаме. Понякога може да видите и изпълнителния директор на F1 Стефано Доменикали, облечен с блуза и яке на AlphaTauri.

Може ли AI да изгради един бранд от А до Я?

Не може да го изгради изцяло, винаги има нужда от някого, който да задава команди на AI. Темата за изкуствения интелект не ме плаши изобщо и мисля, че може да е от голяма помощ на по-опитните специалисти. Винаги съм работил с технологии, които наподобяват AI, но не са били наричани така. Все пак обаче технологията невинаги дава перфектни резултати. Понякога е по-лесно да дадеш задание на дизайнер, вместо да пишеш команди. Всеки трябва да прецени къде би искал да инвестира времето и парите си.

Един от любимите ви филми е "Идиотският триъгълник". Не показва ли той едно от лицата на рекламната индустрия, особено в частта за инфлуенсърите? Работещ бизнес модел ли е това?

Ние не просто даваме дрехи на пилотите. Те познават бранда, имаме лична връзка с тях, опитваме се да изразим личността им чрез бранда.

Всеки бранд казва това за работата си с инфлуенсъри.

Това работи добре за бранда - да покажеш хубави хора с хубави дрехи. Филмът не е само критика на инфлуенсърите. Филмът е, за да си задаваме въпроси като този. Да се запитаме дали сме с правилна стратегия, или прекаляваме. Това е пародия, но създава място за дискусия.

Вътрешно много дискутирахме сцената с моделите, които променят лицата си от щастливи в сериозни в зависимост от бранда, който рекламират. Питахме се защо е необходимо едното или другото, трябва да открием решение по средата.

Все още няма коментари
Нов коментар