🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Предизборно ГЕРБ и ДПС предложиха забрана на хазартната реклама

Законопроектът няма кога да стигне до гласуване. Темата може да бъде част от кампанията на партиите, но никога да не стане реалност

Предизборно ГЕРБ и ДПС предложиха забрана на хазартната реклама
Предизборно ГЕРБ и ДПС предложиха забрана на хазартната реклама
   ©  Надежда Чипева
   ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Години наред хазартът в България бумтеше, оттам се надпреварваше да рекламира и да расте още повече, и така достигна до милиарди залози и стотици милиони за видимост в медиите. Всичко това ставаше на ръба на закона. Сега, след години на власт, ГЕРБ и ДПС решиха да предложат забрана на рекламата. Но буквално безсмислено, защото парламентът се разпуска и текстовете няма да бъдат приети. Накратко, засега изглежда като предизборен театър. За да опровергаят това логично допускане, от двете партии ще трябва бързо, още през лятото, в бъдещия парламент отново да предложат и гласуват забраната.

Проект, колкото да има брифинг

Само два дни преди ваканцията на парламента от ГЕРБ и ДПС внесоха законопроект за забрана на хазартната реклама в медиите. Вероятността той да се приеме на първо и второ четене от този парламент е минимална, предвид че последният работен ден на депутатите ще е 26 април. За гласуване на промените в закона трябва да се свика извънредно заседание, което също е малко вероятно. За сметка на това забраната на рекламата на хазарт може да бъде тема от предизборната кампания на двете партии, която започва на 9 май. На брифинг по темата Йордан Цонев заяви, че ще продължат тази политика "и сега, и в следващия парламент".

Това е втори опит за ограничаване на хазартната реклама тази година, след като в началото на април именно с гласовете на ГЕРБ-СДС, ДПС и "Продължаваме промяната - Демократична България" бяха отхвърлени текстове за забрана на пряката и непряката реклама на хазартни игри, предложени от групата на "Възраждане".

Междувременно броят на хората, които са се регистрирали като хазартно уязвими, продължава да расте и вече е 36 хиляди по данни на НАП, а индустрията очаква приходите й да продължат да се увеличават. Става въпрос за пазар за милиарди.

Какво предлагат ГЕРБ и ДПС

Законопроектът беше внесен на 24 април от Теменужка Петкова от ГЕРБ и Йордан Цонев от ДПС, които представиха идеите си на съвместен брифинг. На него Цонев посочи, че най-важната част от тях е ограничаването на рекламата на хазартни игри във всички видове медии. По-късно пред "Капитал" Йордан Цонев отказа допълнителен коментар.

Законопроектът забранява хазартната реклама в телевизии, радиа, онлайн и печатни медии, както и върху фасадите на обществени сгради. Според предложението се разрешава само рекламата върху билбордове, които са на поне 100 метра от училища, както и върху фасадите на игрални зали и казина. "Там, където е спортът, се разрешава да има реклама", каза по време на брифинга Цонев. Според предложението такава може да има в спортните зали и върху спортна екипировка, която не е предназначена за малолетни и непълнолетни лица.

По закон и в момента пряката реклама на хазарт е забранена, но не е дефинирано какво точно означава това. Позволено е обявяването на наименования и условия на игрите, бонуси, коефициенти и тегления на тиражи. По думите на Цонев предложението им забранява всичко това в медиите.

Проектът забранява да има казина и игрални зали в неурбанизирани територии, както и в населени места с под 5 хил. население, с изключение на курортите и ГКПП-тата. Освен това се предлага да се вдигне с 250 хил. лв. прагът за внесен капитал, който трябва да имат дружествата, които имат лиценз за игрална зала.

Предизборен ход

"Законопроектът отлежава много дълго време и не можехме да намерим време да го внесем. Той отговаря на дебата в обществото през последните няколко години", каза на брифинга Йордан Цонев. Внасянето на предложението обаче се случва само два дни преди обявената ваканция на парламента заради предстоящите избори на 9 юни. Това време не е достатъчно, за да бъдат гласувани промените на първо и второ четене. За целта трябва да бъде свикано извънредно заседание, което също е малко вероятно да се случи предвид предстоящите почивни дни, а след това и началото на предизборната кампания.

Дали предложените промени за забрана на рекламата са просто част от предизборните кампании на ГЕБР и ДПС, или те ще държат на позицията си и след вота, предстои да разберем. Но обещанието на Йордан Цонев сега е тази политика да продължи и сега, и в следващия парламент. Сегашният проект обаче изгаря и трябва да се внесе отново в следващ парламент, за което няма гаранция.

Все още не е ясно и каква ще е реакцията на медиите и рекламните агенции, на които хазартните компании са клиенти. Със сигурност те няма с радост да се разделят с получаваните милиони. Самите компании за залози също са зависими от рекламата, защото така привличат играещи.

Факт е обаче, че само три седмици по-рано именно с гласовете на ГЕРБ-СДС, ДПС и "Продължаваме промяната - Демократична България" беше отхвърлено предложението от групата на "Възраждане" за забрана на пряката и непряката хазартна реклама. В него изключение се прави за реклама върху сградите, в които са разположени игрални зали, казина и пунктове за залози, както и в самите игрални зали и казина. Разрешение за реклама се предвиждаше само за Българския спортен тотализатор, като ще може да се публикуват, излъчват и разпространяват имената на игрите, търговските марки, резултатите, тегленията, тиражите и спечелените печалби.

Законопроектът на "Възраждане" беше внесен през декември 2023 и гледан в зала месеци по-късно. Това също предполага, че предвид още по-ограниченото време сега предложението на ГЕРБ и ДПС за забрана на хазартната реклама няма да може да се гласува в рамките на този парламент.

Бизнесът с хазартна реклама

През 2022 г. вложенията в хазартна реклама достигнаха абсолютен рекорд. След негативния обществен отзвук хазартният бранш предложи спорна саморегулация, с която да ограничат, макар и минимално, рекламата. Така миналата година за първи път беше отчетен спад в рекламните инвестиции в телевизия. Тогава секторът е вложил общо 168.3 млн. лв., или с 13% по-малко на годишна база, по данните на ГАРБ, предоставени от "Publicis Groupe България". Тази сума е брутна според официалните тарифи на медиите. В действителност бюджетите са по-малки заради отстъпките, които могат да надминат 50%. Публична информация за похарчените средства за реклама по сайтове и билбордове няма, но някои представители на сектора казват, че инвестират поравно в тв и онлайн.

Преди внесените предложения за забрана на хазартната реклама някои от най-големите хазартни оператори прогнозираха и тази година обемът на рекламата да остане свит въпреки олимпийските игри и европейското първенство по футбол. Този път в резултат на изненадващото увеличение на държавните такси за хазартния бизнес, които правителството прие без много въпроси в края на 2023 г. Тогава нито ГЕРБ, нито ДПС повдигнаха темата за ограничение на хазартната реклама.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    b.davidkov avatar :-(
    masay

    D-r D - ако желае - би могъл да бъде много полезен с професионален коментар по темата за зависимостите, защото след наркотиците и алкохола, като следваща по значимост обществена опасност е хазартът.
    Превенцията на зависимостите би трябвало да са цел на всяка власт. В този смисъл съм скандализиран от реакцията на неолибералния Капитал, която по същество е противопоставяне на забраната на рекламата на хазарт, само защото идва от политическите противници на техните политически фаворити.

    Помните ли, драга Сирма Пенкова, времето на Черепа, когато българите повсеместно 24/7 търкаха талончета? Хазартът навлзаше в ДНК-то на нацията!
    Или твърдите, че има разликата мужду зависимостта от наркотици и зависимостта от хазарт?
    И трябва ли да дочакаме реклама на наркотици, за да оценим какво би донесло забраната на рекламата на хазарт?

    Нередност?
Нов коментар