🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Държавното тото ще изхарчи 6.7 млн. лв. за реклама за две години

През обществена поръчка дружеството си търси агенция. Кандидатите са XL Media на Стилян Шишков и APRA Porter Novelli на Томислав Цолов

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Темата накратко
  • Агенциите XL Media и APRA Porter Novelli са подали оферти за рекламно обслужване на тотото през следващите две години.
  • Изборът ще бъде направен на базата най-ниска предложена цена.
  • Това се случва, при положение че пряката реклама на хазарт е забранена от закона.

В средата на март "Български спортен тотализатор" (БСТ) обяви обществена поръчка за медийно и рекламно обслужване през следващите две години. Бюджетът на държавното дружество за периода е 6.7 млн. лв. без ДДС, който включва комуникация в различни канали, проучвания и организиране на събития. За обслужване на тотото кандидатстваха две агенции - XL Media и APRA Porter Novelli, като изборът на партньор ще бъде на база най-ниска предложена цена.

Макар пряката реклама на хазарт по закон да е забранена, браншът всяка година увеличава рекламното си присъствие във всички канали. БСТ е петият най-голям рекламодател в телевизия от хазартния сектор за 2022 г. по данни на ГАРБ, предоставени от "Publicis Groupe България". Брутните разходи в тв на дружеството за периода са в размер на 11.2 млн. лв. Те отразяват стойността на рекламите по официални тарифи, но в действителност вложените средства са много по-малко. На въпрос на "Капитал" от тотото уточняват, че планираният им бюджет за следващите две години е непроменен спрямо изминалите две.

В търсене на агенция

По думите на изпълнителния директор на тотото Ангел Иванов от май 2022 г. дружеството не използва услугите на агенция за медийно обслужване. "Последните две агенции, с които държавно предприятие "Български спортен тотализатор" е партнирало са "Апра" и "Директ медия", казва още той. APRA Porter Novelli е собственост на Томислав Цолов и е една от най-големите PR агенции в страната с 3.3 млн. лв. приходи за 2021 г. Другият бивш партньор на тотото - медийната агенция Direct Media пък е част от групата Direct Media Group Bulgaria, свързана с Красимир Гергов. За 2021 г. агенцията отчита 14.1 млн. лв. приходи.

Сега, в търсене на нова агенция, от БСТ обявиха обществена поръчка за 6.7 млн. лв. без ДДС. Потенциалният партньор ще обслужва тотото през следващите две години, като предметът на поръчката включва:

  • билбордове в девет големи града в страната
  • изработване на рекламно видео
  • онлайн и печатна реклама
  • пазарно проучване за удовлетвореността на клиентите и нагласите им по отношение на стандарта за отговорна игра
  • изработване на рекламни материали
  • брандинг
  • провеждане на събития
  • популяризиране на програмата "Тото клуб".

В резултат само две агенции са подали оферти за партньорство с тотото. Това са "Апра" и "Екс Ел медия". Изборът ще бъде направен на база най-ниска предложена цена.

По думите на изпълнителния директор Ангел Иванов рекламирането на лотарийните игри трябва да се случва с особено внимание и да се предприеме подход, който да популяризира пред обществеността отговорните практики. "Дейността на БСТ е обвързана с подкрепата на спорта и културата в България. С всяко свое участие в игрите, предлагани от БСТ, играчите подпомагат успехите на българския спорт и култура", допълва той.

За 2021 г. общо 14.6% от приходите на държавното дружество са отчислени към Министерството на младежта и спорта. "За 2022 г. все още нямаме одитирани данни, но като абсолютна стойност отчисленията ще надвишат тези от 2021 г. и прогнозната им стойност е около 42.9 млн. лв.", казва още пред "Капитал" Иванов.

Кои са кандидатите

Медийната агенция XL Media e под управлението на Стилян Шишков, който е и изпълнителен директор и основател на медиата Sportal. За 2021 г. компанията отчита ръст в приходите от над 190% до 45.8 млн. лв. В клиентското портфолио на агенцията влизат основно компании за залагания, които през последните две години значително увеличиха рекламните си вложения. По думите на медия директорът Даниела Караиванова пред "Капитал" именно опитът на агенцията в обслужването на клиенти от този сектор е причината да подадат оферта за БСТ. Тя допълва, че за първи път участват в поръчка на тотото.

APRA Porter Novelli е работила по комуникацията на държавната компания преди две години. "Винаги съм твърдял, че държавата е безспорно най-големия клиент в нашия бизнес и е логично да бъде обслужван от най-големите. APRA BCG [APRA Porter Novelli Balkans Communication Group e пълното изписване на бранда - бел.ред.] като участник отговоря на всички заложени критерии, доказано имаме капацитет да изпълним поръчката и не на последно място имаме отлични резултати при обслужването на този клиент преди две години", коментира пред "Капитал" собственикът на агенцията Томислав Цолов. Той допълва, че при повечето поръчки, в които агенцията участва, става въпрос за комуникационни кампании и се очакват резултати по-скоро в сферата на публичността.

В края на миналата година APRA Porter Novelli и международната консултантска компания CD Global Associates създадоха джойнт венчър CD | APRA. Сред клиентите на агенцията са "Метро", Paradise Center и Nestle.

Още хазартна реклама въпреки забраната

Световното първенство по футбол през 2022 г. и многократното увеличение на рекламите на бетинг компании доведе до недоволство от страна на зрителите, не само в България. Но за разлика от предприетите стъпки в посока ограничаване на комуникацията на хазарт в редица държави, тук реакция от контролния орган в лицето на НАП няма. За сметка на това хазартният бранш сам предложи спорна саморегулация на рекламите, така че да притъпи дразнението, като сред тях е да има призив за "отговорна игра и разумно залагане". "Още преди терминът "Отговорен хазарт" да добие обществена популярност, БСТ стартира вътрешна процедура, която да обхване в най-голяма степен коректното и отговорно популяризиране на предлаганите от дружеството игри", коментира изпълнителният директор на БСТ Ангел Иванов.

Все пак законът за хазарта в частта за реклама остава неясен в определянето на пряката такава. Именно тази вратичка позволява на компаниите неконтролируемо да облъчват зрителите през всички комуникационни канали и публично да обявяват плановете си за реклама, включително и през обществени поръчки.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gimi avatar :-@
    Мавродинов
    • + 1

    Глупости! Спорт-тото БСТ не се нуждае от реклама! Достатъчно е да поддържат точно Джак-потът, да го изплащат коректно и да гарантират правилното теглене на тиража!

    Нередност?
  • 2
    polite_bear avatar :-|
    HERMES

    До коментар [#1] от "Мавродинов":

    Нали някой правилен трябва да "усвои" едни пари.

    Нередност?
Нов коментар