Китайските производители са научили някои нови трикове
Пазарният дял на износа от втората по големина икономика се увеличи по време на пандемията
Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
Обикновено близо 200 хил. посетители, пристигащи от почти всяка страна в света, се стичат на панаира в Кантон, най-голямото търговско изложение в света. Тази година поради пандемията панаирът се проведе изцяло онлайн, продължи десет дни и приключи на 24 юни. Въпреки че не е заместител на срещите лице в лице, виртуалният панаир отново показа производствената мощ на Китай. Около 25 хил. изложители излъчваха предавания на живо, често директно от фабриките си, и разговаряха с всеки, който се интересува от техните продукти.
Сред тях Вен Ли, млад продуктов мениджър, демонстрира aвтономните косачки на Z-Green в магазина си. Шери, мениджър на My Dinosaurs, заобиколи фалшиви кости, когато представи виртуалните зверове на компанията си, като направи пауза, за да вкара главата си в зейналата уста на брахиозавър. Джой, продавач от pk Cell, стоеше зад редица акумулаторно-литиеви батерии, обяснявайки работата на 23-те автоматизирани производствени линии на фирмата.
И това е само част от 25-те хиляди изложители. Имаше фирми, които произвеждат мотоциклети и електрически коли, кафе-машини и млекопреработватели, играчки за кучета и хранилки за колибри. Въпреки че предаванията на живо бяха аматьорски, с трудно разбираем английски и с лошо осветление, ефектът беше впечатляващ. Това е Китай, беше посланието на панаира: дом на 28% от световната продукция - почти толкова, колкото САЩ, Япония и Германия, взети заедно, и въпреки коронавируса продължава да расте.
Производствени предимства
Китай има две основни предимства като производствена сила. Първо, местната индустриална база има несравнима дълбочина и става все по-конкурентна спрямо останалите страни. През 2005 г. 26% от добавената стойност в китайската икономика е идвала от износа, а през 2016 г. процентът е спаднал до 17% според Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OИСР). С други думи, все повече и повече от частите, които се оказват в китайските джаджи, са произведени в Китай.
Второто предимство е огромният пазар на Китай. Ето защо много американски компании искат администрацията на Доналд Тръмп да не бъде твърде крайна в мерките си спрямо Китай, прилагайки достатъчно натиск, за да освободи място за бизнеса, но не дотолкова, че да прекрати техните възможности. Според някои източници световните компании насочват все повече инвестиции в Китай въпреки търговската война: през последните 18 месеца стойността на чуждестранните сливания и придобивания в Китай достигна най-високата си стойност от десетилетие, смята анализаторската компания Rhodium Group.
Както може да се очаква, глобалният спад се отразява на китайските фирми. Износът им спадна с 8% през първите пет месеца на 2020 г. в сравнение с година по-рано. И все пак те са в по-добра форма от останалите благодарение на успеха на страната в забавянето на вируса. По-ранното възобновяване на индустриалната дейност в Китай позволи на износителите да увеличат своя пазарен дял. В Япония китайските стоки представляват рекордните 30% от вноса през май. В Европа те са 24% от вноса през април, което е също рекорд.
Уязвимостите
Но страните знаят много добре колко е способно китайското производство и че това ги прави уязвими за критичен недостиг от необходими продукти. Този момент удари по-рано тази година, когато много страни имаха проблем при закупуването на вентилатори и маски от Китай. От Индия до Тайван правителствата започнаха да предлагат заеми, земя и други бонуси, за да примамят инвеститорите обратно.
Подобни стимули рядко са работили в миналото, но сега имат по-голям шанс по три причини. Първо, изкачването на Китай по веригата на стойността изтласква нископлатените фирми извън страната. Много производители на дрехи вече са се преместили отчасти в Югоизточна Азия.
Второ, напрежението със САЩ постави компаниите под стрес. Apple все още прави повечето от своите смартфони iPhone в Китай, но насърчава доставчиците си да разширят производството си в други страни. Трето, спиранията на фабриките по време на пандемията подчертаха опасността от прекомерната зависимост на доставките в почти всички страни.
Доказателства за изместващото се производство могат да бъдат намерени в проучването на швейцарската банка UBS, проведено сред 1000 големи компании. Според резултатите от него 76% от фирмите, участвали в проучването, от САЩ, 85% от Северна Азия (например Япония и Южна Корея) и дори 60% от Китай казват, че вече са се преместили или планират да преместят част от производството си извън Китай. Кийт Паркър от UBS изчислява, че компаниите могат да изместят между 20% и 30% от производствения си капацитет от Китай. Това няма да се случи за един ден, но ще намали увеличаващата се преднина на Китай в производството.
В същото време китайските фирми продължават да се адаптират спрямо промяната на обстоятелствата. Вземете Sowind, производител на инструменти за почистване - една от компаниите на виртуалния панаир в Кантон. Sowind популяризираше дозатори за сапун с активиращо движение без докосване, за домашна употреба. В пряко предаване на живо Айви, младата представителка на компанията, адресира продукта спрямо условията на пандемията: "Не е нужно да докосвате дозатора за сапун, с което ще се избегнат допълнителни инфекции." След прякото предаване Айви сподели, че клиентите от Европа и САЩ купуват в хиляди. Що се отнася до миграцията на най-голямото търговско изложение в света онлайн, тя беше оптимистична. "Необходимо е време, за да се свикне с новия формат, но изложението премина по-добре, отколкото очаквах."
2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved
3 коментара
Това че Китай е световната фабрика съвсем не означава, че политиката на държавата е нещо от което не трябва да се пазим. Считам Китай и неговите политики за световна заплаха срещу демокрацията и основните човешки права. Това, че сте си купили евтин смартфон от Китай съвсем не означава, че това е страна на която трябва да се възхищавам. Изпуснатият от контрол вирус е още един пример в тази посока.
До коментар [#1] от "veli7820":
А това че някакъв вирус за пръв път е забелязан и изолиран в една гъсто населена страна на Изток, съвсем не значи, че за пръв път е преминал в човешката популация на същото място.
По същата логика, това че грипът от 1918 година е наречен "Испански" не означава, че е възникнал в Испания. Просто Испания първа е алармирала за заболяването докато другите държави са го игнорирали в голяма степен. В последствие се доказва, че най-вероятно висъсут има Северноамерикански произход.
До коментар [#2] от "dpnps":
С тази разлика, че на Китай не му е за пърци път-SARS/ТОРС. Слуйчайност? Едва ли!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.