Събитията на живо замъглиха екрана

Въпреки че видеоконференциите остават полезен инструмент, събитията на живо са предпочитани

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Преди близо четири години събитийната индустрия претърпя едно от най-силните сътресения. И то в момента, в който се намираше в пик. Пандемията беше преломен момент за сектора, който буквално беше "хвърлен" в свят на виртуални събирания, а личните срещи на практика спряха. Опасенията тогава бяха, че възстановяването на бранша ще е трудно и бавно, а борбата да се върне публиката в залите - продължителна. Но дори и в свят, в който хибридната работа вече е норма, човешката нужда от контакт, лични срещи и споделяне се оказа по-силна и още в началото на тази година събитията отчетоха, че публиката се е завърнала в залите. Нещо повече - събитията на живо отвяха виртуалните, които в началото на 2021 г. според експертни оценки бяха надхвърлили 75% от пазара. А високите темпове на растеж в индустрията продължават въпреки военни конфликти, енергийни кризи и висока инфлация. Прогнозите са, че този ръст ще се запази и през 2024 г.

"Вакуумът, който за близо три години се образува от липсата на събития на живо, доведе до големи очаквания от страна на клиентите и логично след това до новости в сектора - технологии, инсталации, дизайн, идеи. Като че ли всички участници в процеса на едно събитие - организатори, изпълнители, гости, се подготвяха за един нов рестарт", казва Невена Тодорова, основател и управител на групата SEG. И допълва, че бумът от събитията след ковид е неочакван за всички в сектора. Някои клиенти са редуцирали бюджетите си, но при тях възходящата тенденция от 2022 г. се запазва - висок ръст както в броя на събитията, така и в горния клас на по-високобюджетните. "Завърнаха се специалните събития с много дизайн, декор и технологии, с желанието на клиентите да впечатлят и възхитят своите клиенти", споделя Невена Тодорова. Голяма част от клиентите им са прозрели, че залагането на по-висок бюджет за едно събитие води до много по-големи ползи и продажби за компанията. Завърнали са се и събитията с голяма аудитория - за 500, 1000 и повече участници. Равносметката е, че календарът на събития за 2023 и 2024 г. е по-натоварен дори от този през 2019 г.

"След като пандемията отмина, започна осезаемо да се събужда желанието за събития на живо, с което лека-полека хибридните и/или изцяло онлайн събитията отстъпиха крачка назад, но без изцяло да изчезнат. Това беше тенденция, която самите потребители създадоха - осезаемото търсене на живи срещи, досег до брандовете, каузите и т.н.", споделя Мария Гергова-Бенгтссон, основател и управител на United Partners.

Нетуъркинг и потапяне в усещания

"Комуникационните канали малко или много останаха същите като преди ковид. Разбира се, отразяването на всяко събитие и най-вече такива, за които има какво да се разкаже, се случва веднага в социалните мрежи, и то най-често в инстаграм под формата на "сторита", разказва Калоян Тодоров, съосновател и управител на групата SEG. Според него очакванията, че винаги ще има паралелни канали и че дигиталните платформи са тук, за да останат, не са се оправдали. "Хората буквално загърбиха или наказаха този вид комуникация, като в момента интересът към всякакви виртуални платформи и комуникация по тях е на нивата от 2019 г.", споделя Тодоров. Дистанционното включване на лектори в събития на живо е станало обичайно явление и се наблюдава във всяко второ събитие, но отразяването му и в онлайн платформите е вече голяма рядкост.

Според наблюденията на SEG много малко организатори правят вече хибридни събития - повечето залагат на участниците на живо и на популярния и търсен нетуъркинг между тях. Почти няма вече събитие без експо част - дали ще бъде под формата на традиционните щандове, брандирани зони за спонсорите или просто повече пространства за интеракция и нетуъркинг между гостите. "В традиционни събития, които съчетават конферентна и изложбена част, се наблюдава свиване на конферентната и увеличаване на изложбената площ, а някои отделят експото в отделни събития, до такава степен има интерес към него. Това се наблюдава особено в строителния бранш", казва Невена Тодорова.

"Нещо, което започнахме да правим по различен начин, е изборът на локация, която по възможност да е нетипична, различна и носеща свой дух. Брандовете все повече се стремят да персонифицират локациите, на които се случват събитията им, за да могат гостите да се потопят максимално в усещането за марката и посланията, които тя носи", казва Мария Гергова-Бенгтссон. И дава за пример нарастващата популярност на по-малките бутикови събития, които предполагат по-задушевен нетуъркинг. "Интерактивните елементи в програмата заемат все по-централно място, за да има баланс със съдържателната част на събитията. Брандовете увеличиха бюджетите за хепънинги, но в посока one-of-a-kind experience за гостите", споделя Мария Гергова-Бенгтссон.

"Вече не е достатъчно на едно събитие да има интересни лектори и добра храна. Трябва да е измислено и планувано по такъв начин, че гостите да станат активни участници в него, а не само пасивни зрители", подчертава Невена Тодорова. И акцентира върху това как в концепцията на събития се обръща специално внимание на гостите и посетителите - на това какво би предизвикало тяхното желание за интеракция и за общуване, така че да се почувстват ангажирани и обгрижени, да споделят повече сторита от конкретната проява в социалните медии и да си тръгнат с чувството, че са били на уникално събитие, което ще се помни дълго.

Другата новост според Калоян Тодоров са много по-високи цени на труд, логистика, транспорт, материали и консумативи, както и необходимостта от много по-дългосрочно планиране. Той препоръчва всеки, който иска да реализира мащабно събитие, да подготви значително по-висок бюджет, както и да започне планирането му много по-отрано. SEG например са затрупани с работа и отказват всяка пета поръчка, за да могат да спазват стандартите за качество. Калоян Тодоров очертава като най-сериозни проблеми пред индустрията липсата на качествени специалисти и нарушената линия на доставки.

Успешното събитие днес

"Успешното събитие е плод на добрата симбиоза между клиент, организатор и изпълнител. Когато между тях се получи добра химия, когато целите и посланията, които клиентът иска да постигне и отправи, са правилно комуникирани и заложени още от самото начало в ивент брифа, впоследствие развити в концепцията и надградени в самото изпълнение, тогава имаме едно наистина успешно събитие", дава рецептата си Невена Тодорова. Допълва, че за да бъде освен успешно, но и запомнящо се, тогава трябва да се подходи много внимателно към създаването на неговата концепция - освен традиционното залагане на нови технологии, интересен дизайн, декор и декорация, както и ефектна кетъринг презентация, трябва да се помисли и за иновативен ентъртейнмънт, да се избяга от клишето с обичайните изпълнители, да се заложи на нестандартни решения, предизвикващи участниците, техните възприятия и усещания.

"Наличието на добра идея, вниманието към детайла и отличната подготовка са предпоставка за постигането на високо качество на продукта, защото само най-интересните събития биват запомняни и остават следа в историята", споделя Невена Тодорова.

"Ако си успял да постигнеш таргетите, които си заложил при организирането на едно събитие, независимо дали е медийно, конференция, представяне на нов продукт и т.н., значи е минало успешно. Естествено зад това трябва да стои добра и креативна концепция, силни послания и организиран екип. Локацията, елементите и детайлите са ключови за това гостите да се почувстват специални", е рецептата на Мария Гергова-Бенгтссон.

Събитията утре - все по-запомнящи се

"Браншът ни възкръсна мигновено и в момента набира още по-висока скорост от тази преди пандемията, всеки иска да прави събития сега и веднага - все по-големи, все по-специални и все по-запомнящи се. Вярваме, че този тренд ще се запази, но се надяваме той да стане по-предвидим. В случая навременното планиране и подборът на точните компоненти при създаването на всяко събитие ще улеснят работата на всички по веригата и ще направят работата в тази сфера освен интересна също и по-приятна", прогнозира Калоян Тодоров. Според Невена Тодорова събитията ще стават все по-големи и все по-запомнящи се, все по-високи бюджети ще се отделят за тях, защото цифрите ясно показват, че при правилно таргетирана аудитория резултатите са много по-впечатляващи от другите канали за рекламиране на дадени продукти и услуги.

"Предвид на какво сме свидетели в геополитически и социален план, бих казала, че важно би било да продължим да бъдем адаптивни, да предвиждаме и изпреварваме събитията, доколкото е възможно. Да бъдем по-смели в идеите, защото това винаги печели точки. Светът е глобален, развитието на глобалното ни мислене е част от този процес, защото само тогава бихме били адекватни на времето и подвластни на тенденциите, а защо не и техни създатели", препоръчва Мария Гергова-Бенгтссон.

Изкуственият интелект влиза в залата

Темата на 2023 г. - изкуственият интелект, започва да навлиза с тихи стъпки и в събитийната индустрия. Тази тенденция ще се прехвърли и в следващата година, като една от ключовите области, в които AI ще окаже влияние, е автоматизацията на събития. Задвижваните от AI платформи за управление на събития могат да автоматизират повтарящи се задачи като регистрация, продажба на билети, планиране на имейли и други, като по този начин "освободят" време на професионалистите да се съсредоточат върху по-стратегически и творчески аспекти на планирането на събития.

"В момента можеш да използваш изкуствен интелект, за да създадеш голяма част от нещата, които са ти необходими при организирането на едно събитие - покана, изображения, да си напишеш сценариите, програмата и всички тези елементи. Можеш да използваш изкуствен интелект и като ентъртейнмънт елемент или под формата на брандинг и различни визуални елементи", очертава новостите Мария Гергова-Бенгтссон. Според нея изкуственият интелект има много приложения в различни индустрии, стига да знаеш как да го използваш.

"За разлика от много ИТ професии, които се очаква да бъдат "убити" от изкуствения интелект, при нас нещата няма как да се случат така. Може би защото ключовата дума е "на живо". В този бранш във всяко събитие почти всеки елемент търпи постоянни промени и само човешкото мислене и навременната човешка намеса може да решат всеки казус", категоричен е Калоян Тодоров. Но допълва, че все повече изкуственият интелект си проправя път и има вече работещи системи, в които играе ролята на оператор, режисьор, преводач. "Но едва ли скоро изкуственият интелект би могъл да създаде уникална концепция за едно успешно събитие и да направи перфектния микс от съдържание, технологии, ентъртейнмънт и ефектен дизайн", прогнозира Тодоров.
Все още няма коментари
Нов коментар