Дърпаш от контакта и караш

Електрическите велосипеди Eljoy са търсени и в България, и в чужбина

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Основаната от Галин Бонев компания сглобява електрически велосипеди от 2014 г. и от сегашните 200 колелета планира да порасне до 10 хил. бройки годишно.
  • Произвежданите във Варна е-велосипеди Eljoy вече се продават в четири държави

Средно 15% от градските пътувания в Европа се извършват с велосипед, а тенденцията е половината от колелата, ползвани за пътуване до работа, да са електрически. Над 3% е растежът на този пазар за миналата година в глобален мащаб, показват индустриалните анализи и предприемачите в България също гледат към нишата. Още повече че имат да бранят титлата на четвърта сила в производството в Европа.

Почти всички познати производители на велосипеди имат собствени модели е-колела, а един от последните велостартъпи - варненската Eljoy, вече може да се похвали с първа година на печалба и прокарани пътеки за износ към още три пазара освен местния.

Според основателя на компанията Галин Бонев моментът за раздвижване при електрическите велосипеди е назрял, а оптимизмът му го кара да чертае план за разширение на фабриката и вдигане на капацитета й от сегашните 200 колелета до 10 хил. бройки годишно. За петте години, откакто е напуснал работа на висока позиция във финансовия отдел на "Петрол холдинг", ентусиазмът му не само, че не е увяхнал, но е увлякъл и още трима партньори в бизнеса.

Стига с този ексел

Като финансист с кариера в одита и счетоводството за предприемача стъпката от приличен и сигурен доход към рискован собствен проект не е била импулсивна и непремерена. "Офисът ми беше в центъра на Варна и всеки ден преживявах кошмара със задръстванията и паркирането. Пробвах да ходя с обикновен велосипед, но разстоянието и денивелациите бяха изпитание, а и не е комфортно, когато искаш да спазваш някакъв дрескод на работа. Затова сложих батерия на колелото си и се влюбих! Осъзнах, че това е алтернативата на градското придвижване, но бяха нужни 4 години да ми отлежи идеята в главата, преди да реша, че моментът е дошъл", споделя Галин Бонев.

Първоначално отворил цех за преправяне на обикновени колела в електрически, но бързо узрял за създаването на собствен модел. "В този момент, през 2014 г., чуждите велосипеди не ми изглеждаха достатъчно добри - или бяха много тежки, или много скъпи, или недостатъчно красиви." Свързал се с фабрики от Азия, които изработват рамки по зададена скица, инвестирал в инсталация за боядисване, организирал доставката на механика за моторите и създал собствено производство на батерии във Варна. Така организирал окомплектовка, която намира за оптимална.

В момента Eljoy има шест модела велосипеди плюс един дизайнерски, изработен е от дърво и много търсен в чужбина. Клиентите могат да избират между два вида батерии: по-тежка, но по-издръжлива, или по-лека, но с по-къс пробег. Зареждат се за 4-5 часа в обикновена контактна мрежа и издържат между 50 и 150 км в зависимост от степента на подпомагане с педалите и терена, по който се кара. Полезният им живот е 5 години или 700 цикъла на пълен заряд/разряд. Това означава, че ако се минават по 50 км с едно зареждане, могат да се навъртят над 30 хил. км, преди да се наложи подмяна.

Велосипедите Eljoy са на цени от 2 хил. лв. до 10 хил. евро и са с двегодишна фабрична гаранция. Според Галин Бонев батерията е около една трета от стойността, като още толкова струват електрониката и моторът. Според него цената на велосипеда е съпоставима със стойността на добър мобилен телефон и все повече потребители са склонни да я платят, след като чуят колко харчи колелото.

10 стотинки на 100 километра

При такъв разход инвестицията изглежда оправдана, още повече че за разлика от моторите и скутерите електрическият велосипед лесно може да се прибере и да се пази вкъщи. За управлението му не се изисква шофьорска книжка, няма нужда от Гражданска отговорност или задължителен годишен технически преглед. Може да се кара както по градските булеварди, велоалеите и тротоарите, когато няма пешеходци. Има и електрически велосипеди за планина.

"Виждам как хората са ентусиазирани по електромобилите. Само че прогнозата ми е, че те няма да станат масови по нашите улици скоро, защото зарядната инфраструктура е скъпа и се изгражда трудно и бавно. Докато батериите на велосипедите се зареждат бързо в обикновен контакт и вече няма нужда да чакаме нещо в технологията им да се промени, че да поевтинеят", разказва Галин Бонев и добавя, че това е категорията потребители, която се стреми да достигне - младите, активни, градски хора, които мислят за екологията и се палят по технологиите.

Според предприемача полето за иновации оттук нататък е в свързването на колелото с други потребителски устройства като GSM или GPS. Eljoy имат прототипи с вградени системи за проследяване и се надяват, че те ще се окажат достатъчно надеждни за българските условия, още повече че неведнъж са си патили от кражби. До няколко месеца компанията се подготвя да направи следваща стъпка в своето развитие, като предложи на пазара в България възможност за споделен транспорт с електрически велосипеди.

В проектите си тя е водена от идеята, че предлага не толкова физически продукт, колкото потребителско преживяване и решение на наболял социален проблем. За да върви напред, търси партньорства и инвеститори. "Миналата година излязохме над нулата, но това не е достатъчно. Търсим финансиране от различни източници, включително разглеждаме и възможности за европейски програми", разказва Галин Бонев. Той не конкретизира сумата, която се опитва да привлече, но уточнява, че от основаването на фирмата през 2014 г. досега е вложена шестцифрена сума, основно негови семейни спестявания. Съдружниците му се появяват по-късно: единият напуска работата си в IT сектора, за да движи бизнеса с велосипедите, а другите двама се присъединяват покрай собственото производство на батерии, в което е тяхната тясна експертиза.

От отчета на "Елджой" за 2016 г. е видно, че годишно при този обем работа предприятието има 93 хил. лв. разходи и 61 хил. лв. приходи. "В момента през дистрибутори продаваме във Великобритания, Австрия, Румъния и България. Работим по оптимизиране на спедицията и логистиката и засега не търсим нови пазари, защото преди това се нуждаем да разширяване на производството", добавя предприемачът. И обобщава, че въпреки трудностите не съжалява за нищо дотук и че получава подкрепа от близките си за това, с което се е захванал.

Галин Бонев, "Елджой":

Защо смятате, че пазарът в България е узрял за електрическите велосипеди?

При електрическите велосипеди всички основни компоненти са усъвършенствани до оптималните граници на ефективност и цена. Така че няма какво повече да чакаме в тази технология да се развие или да стане по-евтина. Затова казвам, че е назрял моментът, в който хората могат да слязат от колите и да се качат на велосипеда за придвижване в града. И като разход, и като удобство е несравнимо с колата или с градския транспорт.

Защо се впуснахте към производство, вместо преди това да опипате почвата с внос? И не ви ли притеснява, че бързо може да се появи конкуренция?

На практика имаме конкуренция, но ние разчитаме на собствени разработки по електрическата част. Например сами си произвеждаме батериите, които са най-важният компонент на едно електрическо превозно средство. Вариантът да сме само вносители и да препродаваме не ни изкушава, защото не е това причината да се захванем с Eljoy. Ние искаме да направим нещо уникално като комбинация от технологии, дизайн, ефективност, да дадем възможност за индивидуална изработка.

Тези велосипеди предлагат потребителско преживяване и чрез тях искаме да разрешим конкретен проблем, който хората имат с транспорта и придвижването в града. Ето защо не ни притеснява, че в даден момент могат да се появят просто търговци, които да ни конкурират. Напротив, с това все повече хора ще се качат на електрически велосипед и ще се влюбят в него. А тогава вече ще оценят онова, което ние им предлагаме като качество и индивидуалност, а също и като сервиз, на който винаги могат да разчитат.

Какъв е планът ви за растеж в краткосрочен план?

Като следваща крачка на развитие работим по увеличаване на капацитета за производство до 10 хил. електрически велосипеда годишно. Разчитаме на различни варианти за финансиране, включително инвеститори и европейски програми. Преди това, през пролетта, се подготвяме да изненадаме софиянци с пускането на решение за придвижване до Витоша. Повече подробности ще споделим, когато сме напълно готови с проекта.

За да усети предимствата на електрическите велосипеди, човек трябва да ги изпробва. Преживяването е уникално. Каним всички желаещи да се запишат за безплатен тест драйв на нашия уебсайт www.eljoybikes.com или да посетят нашите магазини в София. Усмивките са гарантирани.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case
    • - 1
    • + 4

    на някой места (нюйорк) електрическите колела са нелегални, щото не са human powered vehicles и могат да бъдат опасни за обикновените велосипедисти... https://peopleforbikes.org/wp-content/uploads/2017/10/E-Bike-Law-Handouts_NY_Revision_compressed.pdf

    Нередност?
  • 2
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor
    • - 1
    • + 5

    За съжаление, при тия цени, едва ли ще имат значителни продажби у нас...

    Нередност?
  • 3
    edin_balgarin avatar :-|
    Един Българин
    • - 1
    • + 3

    Дано да накара някои да слязат от колите, но много ме съмнява имайки в предвид народопсихологията. Аз лично разчитам на обикновен велосипед докато мога да въртя. Не виждам особен смисъл да се занимавам с контакти, кабели и подобни сложнотии. Неконфортно било да се пътува с обикновено колело??? И кой ти го каза това? :) Който не го кефи че карам колело да напуска фирмата!!!

    Да не говорим, че тук както и при колите го има проблемът кражба. Това спира всякакви инвестиции в нови превозни средства, но дано изнасят.

    Нередност?
  • 4
    rainbou1 avatar :-P
    rainbou1
    • + 2

    Карал съм електрически велосипед във Франция, голям купон беше - и беше много полезен при едно нанагорнище :) Ако не беше електрически, сигурно щях да си оставя душата там :)

    Нередност?
  • 5
    kvitanov avatar :-|
    Bebeto
    • + 2

    Нещо не се връзва??? Продават годишно по 200 велосипеда и цените са от 2000лв. до 10хил.евро, а приходите им за годината са само 63хил. лв. и работят на загуба!!! Звучи ми като пералня за пари или самият репортаж е сбъркано насочен и правен от журналист, който не е учил даже аритметика!!! Вземете се в ръце моля ви , драги журналя!!!

    Нередност?
  • 6
    gmalinov avatar :-?
    gmalinov
    • + 3

    Аз карам електрически велосипед от 5 години, за това време му врътнах 15000 км, сам съм си го правил, батерията - също и мога да кажа, че това е най-доброто превозно средство за града. Моят велосипед струва 700 лева от-до и парите, които ми е спестил са колкото един добър автомобил втора употреба. Е, не изглежда като тези на колегите от снимките, но за мен си е супер и е най-добрият ми приятел в ежедневното градско придвижване, дава ми невероятна свобода и ми доставя наслада от липсата на похабени нерви заради трафика...

    Нередност?
  • 7
    pqf48504010 avatar :-|
    pqf48504010
    • - 2

    Електрическите скутери са на същата цена,няма по-тъпо превозно средство от колело на ток.

    Нередност?
Нов коментар