🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Десет от най-иновативните млади фирми в света

Кои ще са международните стартиращи компании на 2020 г.

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Всяка година по света се основават над 100 млн. нови стартъпа. По-голямата част от тях обаче оцеляват по-малко от година. Други, дори да преминат през първата критична фаза, не успяват достатъчно бързо да разраснат бизнеса си и също претърпяват неуспех. По-малко от 10% от всички стартиращи компании се задържат на пазара, привличат вниманието на инвеститори и успяват да развият устойчив бизнес, който да оцелее във времето.

В началото на 2020 г. избрахме да представим десет от най-перспективните стартиращи компании в света. Някои от тях следват глобалните тенденции и бизнесът им е базиран на изкуствен интелект или машинно обучение например. Други залагат на иновативни хардуерни продукти или запълват новооткрита ниша. Сред компаниите има и социално ангажирани бизнеси, които подкрепят каузи като борбата с климатичните промени и замърсяването.

Всички десет стартъпа се развиват успешно в различни точки на света, което им носи и милиони инвестиции от различни фондове или бизнес ангели. Част от тях заемат и челни позиции в международни стартъп класации и са сред компаниите, които ще бъдат в полезрението на инвеститорите през идната година, тъй като има с какво да изненадат пазарите.

Hipcamp

Сектор: Туризъм

Основана: 2013 г.

Привлечено финансиране: 50 млн. долара

Служители: 11-50

Американската компания, наричана още "Airbnb за къмпинги", таргетира любителите на природата, които предпочитат да спят под звездите, отколкото в луксозен хотел. Затова Hipcamp разработва онлайн платформа, в която любители къмпингари могат да наемат палатки, кемпери или хижи навсякъде в САЩ, започващи от цени под 20 долара на вечер. Те се намират върху частни земи, чиито собственици публикуват обявите си за отдаване под наем в сайта. Платформата работи подобно на сайта на Airbnb. Потребителите могат да търсят къмпинги в определени локации и да филтрират предложенията на база цена, вид място за отсядане, мнения на предишни посетители и др. Често при резервация за по-дълъг период наемателите получават отстъпка. Интересът към услугата се засилва през годините и предложенията в Hipcamp се увеличават, което води и нови инвеститори в компанията. Така в средата на 2019 г. предприемачите получават най-голямата си инвестиция до момента в размер на 25 млн. долара.

Infinited fiber

Сектор: Мода

Основана: 2015 г.

Привлечено финансиране: 3.7 млн. долара

Служители: 5

Финландският стартъп Infinited fiber освен да изгради устойчив бизнес, има за цел да помогне за намаляване на използването на нови памучни материали. За целта компанията е разработила технология, чрез която може да преработи памучни и хартиени отпадъци в нови подобни на памук влакна. Преработката минава през три етапа. Първо влакната от отпадъчните материали се разделят, след това се превръщат в течност и се създават нови, висококачествени влакна, наподобяващи памучните такива. Те могат да бъдат използвани в текстилната индустрия, като по този начин намаляват употребата на памук. Infinited fiber до момента е преминал през два кръга на финансиране, като над 3 млн. долара за развитие на бизнеса е получил през април 2019 г..

The Collective

Сектор: Недвижими имоти

Основана: 2010 г.

Привлечено финансиране: 420 млн. долара

Служители: 11-50

Споделената икономика нараства с все по-бързи темпове и дава нови възможности на съвременните потребители. Ако преди години, за да наемеш общежитие или стая от апартамент отнемаше седмици за одобрение и подготовка на документите, то сега всичко това може да стане онлайн за минути. На това се базира идeята за споделените пространства за живеене и бизнесът на британската The Collective. Компанията вече има две големи сгради в Лондон и една в Ню Йорк, където отдава стаи и студиа на абонаментен принцип. Те могат да бъдат наети за между 4 и 12 месеца, като за британската столица цените варират от 1080 паунда на месец до 1470 паунда. Сградите за споделено живеене предлагат още фитнес, спа комплекс, библиотека, кино, ресторант и споделени работни пространства. Компанията планира разрастване през 2020 г.q като за първи път ще стъпи на берлинския пазар с три локации и още толкова планира да открие в САЩ. The Collective търси финансиране от над 800 млн. долара, като за целта си партнира с фонда DTZ Investors, специализиран в недвижими имотиq и заедно създават нов мащабен фонд за набиране на средства

Dipsea

Сектор: Съдържание

Основана: 2018 г.

Привлечено финансиране: 5.5 млн. долара

Служители: 11-50

В ерата на подкастите американката компания Dipsea разработва аудиоплатформа за еротични истории, насочена към жени. Продължителността им варира между 5 и 20 минути, като всеки разказ е обозначен за какво настроение е подходящ и доколко еротичен е той. Създателите на Dipsea Фей Кийгън и Джина Гутиерес определят бизнеса си като технологична иновация, запълвайки ниша на еротичния пазар. Екипът зад историите включва писатели, редактори, продуценти, IT специалисти и актьори, които записват аудиоисториите. Потребителите могат да слушат до три истории с безплатната версия на приложението. Абонаментният план за месец струва 8.99 долара, а с предплатена цяла година сумата намалява до 5.99 долара на месец. В приложението има достъпни над 170 истории, като съдържанието се обновява всяка седмица. Dipsea е достъпно за операционните системи iOS и Android. Бизнесът е подкрепен и от инвеститори в два рунда, последният от които през февруари 2019 г., които общо влагат в компанията 5.5 млн. долара.

ForwardX

Сектор: Технологии

Основана: 2016 г.

Привлечено финансиране: 31.4 млн. долара

Служители: -

Китайската компания ForwardX внедрява изкуствен интелект в куфари. Екипът разработва иновативен роботизиран куфар с автономно движение, който следва навсякъде собственика си. Той е оборудван с камери, GPS и сензори, които му позволяват да избягва препятствия по пътя си. Куфарът се движи с 6 км/ч, а батерията му издържа до четири часа. Размерите му са в ограниченията за ръчен багаж. Иновативният куфар е на цена 800 долара и според основателите му е подходящ за хора, които пътуват често със самолет, мениджъри или дори възрастни хора, за които е трудно да се придвижват с тежък багаж. За момента азиатският пазар е фокус за продажби на компанията. Миналата година ForwardX успешно набра финансиране от 1.4 млн. долара чрез кампания за групово финансиране в платформата Indiegogo. За три години компанията e привлякла и 30 млн. долара инвестиции от различни фондове.

Cruisewatch

Сектор: Туризъм

Основана: 2016 г.

Привлечено финансиране: 1.5 млн. долара

Служители: 8

Измежду множеството туристически сайтове и блогове информация за актуални круизи рядко може да бъде открита на едно място. Германската стартираща компания Cruisewatch цели да промени това, създавайки онлайн платформа, която обединява повечето оферти за круизи по света. Подобно на сайтовете за хотели например потребителите на Cruisewatch могат да търсят предложения според локация, дати, цена и др. Платформата събира оферти, мнения и отстъпки от различни туристически сайтове и показва най-добрите предложения на потребителите, като към момента броят на круизите достига над 25 хил. Цените в платформата са представени за всички видoве стаи, достъпни за периода. Потребителите могат да зададат максимална цена, която са склонни да платят и да получат известие от сайта в случай на намаление. При избор на дадена оферта Cruisewatch препраща търсещите директно към сайта, където могат да заплатят круиза си. Най-голямото финансиране до момента, т.нар. Series A инвестиция, в размер на 1 млн. долара немската компания получава в средата на 2019 г.

Calm

Сектор: Съдържание

Основана: 2012 г.

Привлечено финансиране: 143 млн. долара

Служители: 34+

През изминалата година в списъка на компаниите еднорози се присъедини американската Calm, оценена на над 1 млрд. долара. Компанията разработва мобилно приложение за медитация и успокоение, което до момента е свалено над 50 млн. пъти, а повече от 700 хил. потребители са му дали максимална оценка. Приложението предоставя различни визуални и звукови "терапии" за успокоение, медитация и приспиване. Потребителите имат достъп още до курсове и мастъркласове с упражнения за ума и тялото. Calm има безплатна версия, при която са отключени някои от услугите, а годишният абонамент за приложението е на стойност 69.99 долара. По информация на Tech Crunch компанията вече отчита печалба, а за изминалата година е на път да регистрира оборот от 150 млн. долара. През последните години Calm получава награди от Apple и Google, а признанието на технологичните гиганти и множеството потребителите носят на компанията поредното финансиране от 88 млн. долара през февруари 2019 г.

Glue collaboration

Сектор: VR/AR

Основана: 2018 г.

Привлечено финансиране: 3.5 млн. евро

Служители: 11

Финландският екип на Glue collaboration разработва проекти в областта на виртуалната и добавена реалност от 2004 г. Събрали достатъчно експертиза за технологията и приложенията й, през 2018 г. те поставят основите на базираната в облака платформа Glue collaboration. Тя позволява провеждането на бизнес срещи и оперативки на екипи от разстояние във виртуална среда. Всички присъстващи се срещат във виртуална зала, където са представени със свои 3D аватари, които следват реалните им движения. Членовете на екипа могат включително да презентират пред колегите си или да разменят файлове помежду си. Компанията предоставя три абонаментни плана в зависимост от броя служители, като започват от 500 евро на месец, а за по-големите компании се заплаща и допълнителна такса за всеки член на екипа. За близо две години от създаването си финландската Glue collaboration вече има привлечено финансиране от над 3.5 млн. евро, като сред водещите инвеститори са фондовете Maki.VC и Bragiel Brothers.
QuestoСектор: Туризъм

Основана: 2017 г.

Привлечено финансиране: 300 хил. евро

Служители: 9

Румънската компания Questo цели да превърне туризма в игра, като поставя разнообразни задачи за обиколка на забележителности в редица държави. Потребителите в платформата могат да решават загадки и пъзели, които им отключват насоки и информация за популярни места. Туристическите дестинации и предизвикателствата покрай тях са представени под формата на истории. Към момента платформата на Questo е налична за над 15 държави в Европа и повече от 50 града. Макар компанията все още да не е привлякла значително финансиране, основателите й имат за цел до края на 2020 г. туристическото приложение да е достъпно за над 200 града в цял свят. Във всяко предизвикателство може да участват до четирима души, като цената на играта варира общо между 5 и 20 евро в зависимост от сложността и времетраенето за отгатване

Meero

Сектор: Фотография

Основана: 2016 г.

Привлечено финансиране: 294 млн. евро

Служители: 200+

Френската платформа Meero играе ролята на посредник между фотографи и бизнеси, което миналата година я прибави в списъка на европейските еднорози. В средата на годината фирмата привлече финансиране от 230 млн. долара, като водещите инвеститори бяха фондовете Eurazeo, Prime Ventures и Avenir Growth. В Meero има регистрирани над 58 хил. фотографи, които могат да изпълнят конкретни поръчки за снимки за по-малко от 24 часа. Платформата е достъпна за професионалисти от пет сектора - имоти, храна, ритейл, електронна търговия и забавление. Компанията улеснява и процеса по уреждане на авторските права и заплащането, като по този начин и двете страни не се налага да губят време в подготовката на документи. Само техническият екип на Meero наброява 80 души, но след последната инвестиция компанията планира да го разрасне до 300 души. От създаването си платформата е привлякла 31 хил. клиенти от над сто държави.
Все още няма коментари
Нов коментар