Дронът куриер

Българският стартъп Dronamics обяви, че вече е започнал да изгражда мрежата си от летища партньори за доставки с дронове

"Черният лебед" се проектира да превозва 350 кг товар, като с един полет ще може да се преодоляват 2500 км
"Черният лебед" се проектира да превозва 350 кг товар, като с един полет ще може да се преодоляват 2500 км
"Черният лебед" се проектира да превозва 350 кг товар, като с един полет ще може да се преодоляват 2500 км    ©  Dronamics
"Черният лебед" се проектира да превозва 350 кг товар, като с един полет ще може да се преодоляват 2500 км    ©  Dronamics
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • - Българският стартъп Dronamics обяви, че вече е започнал да изгражда мрежата си от летища партньори за доставки с дронове.
  • - Работата по дрона, наречен "Черен лебед", продължава, а новият план предвижда да е готов догодина.
  • - За довършването на идеята на братята Свилен и Константин Рангелови ще е необходима нова доза финансиране.

Синият робот на шест колела "Скаут" на гиганта в международната търговия Amazon пъпли по улицата към близката къща. Там някой е поръчал продукти за попълване на липсите в хладилника. Някъде над "Скаут" в небето лети дрон. От него виси малка торба с неизвестно безценно съдържание към друга близка дестинация.

Флотилията куриери, натоварени с пратки и огромна доза изкуствен интелект, от години са поле за надпревара за технологични компании, като в един от коридорите с дроновете лети и една българска компания. Технологичният стартъп Dronamics от 2014 г. работи по създаването на безпилотни системи за товарни цели, или, по-просто казано, на дрон за доставки.

В края на тази година от компанията се похвалиха, че са подписали договори с първите пет летища, които ще бъдат включени в европейската им мрежа за доставки с летящите машини. От компанията твърдят, че дронът, по който работят от години, трябва да бъде готов догодина, като през 2021 г. ще се работи и по оборудването на т.нар. дрон портове по летищата, с които има сключени договори. Оперирането на мрежата и политането на дроновете трябва да се случи през 2022 г.

За целта са необходими само няколко никак не дребни детайла - голяма мрежа от летища, оборудване на зоните за кацане и излитане, организация на работата на мрежата и не на последно място - самите дронове. За всичко това ще е необходима и поредната доза ударно финансиране, което все още не е изчислено колко точно трябва да бъде, като по всяка вероятност ще са необходими няколко десетки милиона евро.

Коя е компанията

Стартъпът "Дронамикс" е основан през 2014 г. от братята Свилен и Константин Рангелови. Първият - предприемач, а вторият - авиационен инженер, преди работещ в нидерландската аерокосмическа компания Airborne Composites. Те си поставят за цел лесното, бързо и евтино транспортиране на стоки по въздух и така започва дългият процес по създаването на безпилотния самолет, на който те дават името "Черен лебед" (Black Swan).

В компанията сега са ангажирани 25 души и още толкова съветници и инвеститори, обяснява Свилен Рангелов. Работата по завършването на самия дрон се извършва в България, в близост до летище София. От компанията допълват, че Dronamics е и първият и единствен стратегически партньор на IATA за безпилотни летателни апарати в целия свят.

Българската компания от началото на 2019 г. е собственост на базираната във Великобритания Dronamics Global Limited и в нея над половината от дяловете се държат от двамата братя. Миноритарни инвеститори в дружеството са рисковите фондове "Илевън кепитъл" (България) и Speedinvest (Австрия). На дружеството помагат и от акселератора Founders Factory (Великобритания). В отчета на британския собственик се виждат заеми за около 1.5 млн. паунда. Според финансовия отчет на българското дружество през миналата година то е имало постъпления от над 1 млн. лв., но завършва на загуба от 800 хил. лв.

Първоначалният фокус на компанията е да доставят пратки до трудно достъпни места със слабо развита инфраструктура. Този план явно е претърпял някои корекции през годините, като компанията вече си поставя за цел изграждането на сериозна мрежа от партньорски летища. А основният фокус е създаването на линии на доставки посредством мрежите от летища. Основният таргет е електронната търговия, фармацията и товарите, изискващи бързи доставки.

Танцът на "Черен лебед"

"Черен лебед" се проектира да превозва 350 кг товар, като с един полет ще може да се преодоляват 2500 км. От компанията изчисляват, че това е до 80% по-ниска цена в сравнение с който и да е съществуващ самолет, което позволява доставка на същия ден на големи разстояния. Средната скорост на дрона е 200 км/час и максималната дистанция от 2500 км ще се изминава за 12 часа. Очакванията на екипа обаче са средно да се изминава между 500 и 1500 км. Дронът се задвижва с бензин, като батериите все още са много тежки и не може да бъде електрически.

Dronamics имат още работа по завършването на дрона, като дружеството се надява да може със собствени сили да произведе поне няколко бройки, като целта е 50 дрона за догодина.

Свилен Рангелов обясни пред "Капитал", че компанията води преговори с партньори от автомобилостроенето и самолетостроенето в Европа, които да направят над 1000 бройки на година, като в момента поне производителите имат свободни капацитети заради кризата, причинена от COVID-19.

Идеята на компанията е не да продава дроновете, а да разработи куриерски линии за доставка, които компанията да оперира.

Кацането на куриера

Към момента мрежата от "дрон портове" включва частни летища и групи от летищни оператори, наброяващи общо 35 летища в 11 европейски страни, свързвайки 300 милиона души чрез безпилотни доставки с дронове, обясняват от компанията, като допълват пред "Капитал", че едно от тях е българско. Летищата от мрежата обаче ще бъдат съобщавани на части. Таргетът на компанията е още по-голям и тя води преговори с още летища. Броят на потенциалните партньори в Европа (т.е. летища) е над 3000.

Първите пет обявени летища включват водещи аерогари за товари като летището в Лиеж в Белгия, където се намира европейският хъб за доставки на китайския онлайн гигант Alibaba, и италианското летище в Бреша, което е националният хъб за италианските пощи.

Част от разкритите локации са и три регионални летища на стратегически места в Европа с амбицията да станат лидери в преноса на товари като Шьовде (Швеция), Сейнайоки (Финландия) и Осиек (Хърватия).

Договорите с летищата включват слотове за кацане, като за обслужването на т.нар. площадка ще са необходими и по пет души минимум. Дронът има нужда от 400 метра за кацане, като това ще се случва на пистата. Това означава, че аерогарите, таргет на компанията, не може да бъдат твърде натоварени.

Добър пример за потенциално летище например е Пловдив, където има голяма индустриална зона и едновременно с това по-ниска натовареност. Според Свилен Рангелов в бъдеще след разработването на тази услуга ще става все по-популярно логистични паркове и индустриални зони да имат такива площадки.

Планът на компанията е да се работи B2B - т.е. без възможност за физически лица да ползват куриерските услуги на дроновете, а директно с фирмите, занимаващи се с електронна търговия, както и с логистичните и куриерските компании. Както и с индустриални клиенти, които например биха имали спешна нужда от доставка на дадена част.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар