Чаши за изяждане
"Къпфи" на Мирослав Запрянов прави вафлени чашки за кафе в нова фабрика край Пловдив и изнася 97% от продукцията
Михаил Ванчев
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
- През 2014 г. Мирослав Запрянов започва да прави вафлени чашки за кафе в малка сладкарница в Пловдив.
- Днес компанията му "Къпфи" има собствена фабрика и изнася 97% от продукцията си.
- Плановете са догодина технологията да стане безотпадна, а до пет години капацитетът да нарасне четирикратно.
Идеята да си изядеш чашата, след като си изпил кафето в нея, хрумнала на Мирослав Запрянов още докато бил ученик. Когато пораснал, опитал. И през 2004 г. в печката на жена си изпекъл своята първа вафлена чаша, а десет години по-късно превърнал идеята си в бизнес.
Днес мечтата му е да замени пластмасовите и хартиени чаши за кафе по света със своето изобретение. Сега само за един месец неговата нова фабрика в Пловдив произвежда 2.5 млн. биоразградими (и ядливи) чаши с марката Cupffee, като 97% от тях се изнасят в 30 страни по всички континенти. През 2022 г. компанията ще затвори технологичния си кръг с безотпадна технология - от отпадъците от вафлените чаши ще се приготвят бъркалките за кафе.
Всичко или нищо
Запрянов започва бизнеса си на принципа "всичко или нищо". "Инвестирах всичките си средства, за да проектирам и финансирам четири прототипни машини. Доусъвършенствах рецептата и технологията. С четвъртата машина започнах и първото си официално производство върху 36 кв.м в една малка сладкарничка в Пловдив", разказва той за началото. И добавя: "Дневното ни производство беше 100 чашки или по 10 чашки на час, защото работех по 10 часа. Екипът ни беше общо от трима човека."
През 2014 г. той регистрира компанията "Къпфи" заедно с Младен Джалъзов и Симеон Гавраилов (сега двамата не притежават дялове). Няколко години по-късно успява да привлече като съдружници своите бизнес ангели - Саша Безуханова и съоснователя на "Телерик" Светозар Георгиев, който участва с компанията си "2625 Кепитъл", както и други по-малки инвеститори. Към момента той остава мажоритарен собственик с 55.6% в капитала, както и управител на компанията.
Десет пъти повече
Компанията за чаши, които се ядат, започва да се разраства, като приключва миналата година с 268 хил. приходи от продажби. Най-голямата досегашна инвестиция е направена през 2020-2021 г. Със собствени средства и с банков заем "Къпфи" купува сградата на фабриката, в която досега е била под наем, както и автоматична линия за производство. От компанията не уточняват каква е инвестицията, но по думите на Запрянов кредитът е 40% от цялата сума. Справка в Търговския регистър показва, че в началото на миналата година "Къпфи" е взела 2.5 млн. лв. заем от Уникредит Булбанк, за което има вписан залог, което предполага инвестиция от около 6.3 млн. лв.
Сградата е с площ 3600 кв.м - десет пъти по-голяма от първото цехче на фирмата, а машината е произведена от австрийската компания Franz Haas. "Смея да твърдя, че това е единствената в света такава машина за печене на чашки от смляно зърно. Проектирахме машината заедно с австрийските инженери, а те я изработиха изцяло", казва Запрянов.
С идея за разширяване
В бизнес плана на "Къпфи" е заложена възвращаемост на инвестицията до 5 години. Този темп ще предопределя и по-нататъшното разрастване. "Пазарът ни подсказва, че можем да пуснем в експлоатация още 3 автоматизирани линии в следващите 5 години, като се стремим към капацитет от 10 млн. чаши месечно", прогнозира близкото развитие на компанията Запрянов. Нещо повече, покупката на сградата е направена точно с преценка да побере следващите 3 автоматични линии към сегашните машини.
В "Къпфи" работят 30 души, които компанията обучава постоянно от постъпването им на работа тук, защото технологията е уникална. И нещо много важно - тя изисква висока прецизност. Така че предишен опит на работниците в известна степен е и пречка в работата им в началото. Но свикват. "Успяваме да задържим хората при нас с добри условия на труд и заплата, по-висока от средната за Пловдивска област. Амбицията ни е от началото на 2022 г. да преминем на трисменен режим на работа", прогнозира Запрянов.
Кой купува
Клиентите на пловдивската компания са разпознаваеми в цял свят: Lavazza, авиолиниите Etihad, футболният отбор "Манчестър сити", National Geographic, медиите Economist и Wallstreet Journal, търговската верига Lidl. Според Мирослав Запрянов пробивът на световния пазар е благодарение на инвеститорите в "Къпфи", които имат голям бизнес опит в световен мащаб. "Разработихме печеливши маркетингови и продажбени стратегии. Вече сме разпознаваеми и компании от цял свят започнаха сами да ни намират", обяснява той.
Във всяка добра история обаче винаги има и по едно "но". "Но"-то сега идва от заведенията за хранене у нас - кафенета, ресторанти, закусвални. Цената на дребно в България на една чаша за кафе, която се яде, е 35 ст. Производителите имат резерви да работят с българските заведения за хранене, защото начинът на ценообразуване не е подходящ за продукта им. По думите на Запрянов, когато формулата на ценообразуване в едно заведение е цената на дребно, умножена по 2 или по 3, една чашка може да стигне 1 лв., тоест почти колкото е кафето в нея. Може би се изисква малко време заведенията да узреят, че цената невинаги е водеща. Тъй като продуктът е иновативен и атрактивен, "Къпфи" досега вижда повече стремеж на заведенията да правят само бърза печалба от чашите. А идеята да променяме света към зелено остава за по-нататък.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.