🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Дрехи по мярка

Младата компания Stailor цели да намали броя върнати поръчки в сферата на е-търговията

Валентин Вълев и Георги Георгиев основават Stailor преди 1 година
Валентин Вълев и Георги Георгиев основават Stailor преди 1 година
Валентин Вълев и Георги Георгиев основават Stailor преди 1 година    ©  Цветелина Белутова
Валентин Вълев и Георги Георгиев основават Stailor преди 1 година    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Георги Георгиев и Валентин Вълев основават технологичната компания за мода Stailor през 2022 г.
  • За 12 месеца дружеството вече има работещ продукт, външна инвестиция и първи клиенти.
  • През 2023 г. ще търси допълнителна инвестиция в размер на 300 хил. евро за разработка на нови функционалности.

Неписано правило за всеки, който купува дрехи онлайн, е, преди да завърши поръчката, да се увери, че или знае със сигурност размера си, или връщането на артикули е безплатно, бързо и лесно. Често обаче такава опция създава тежест за търговеца - клиентите поръчват накуп, защото е удобно за тях да се откажат, а за него остава сблъсъкът с документация, възстановяване на суми, опаковане и препродаване.

През 2021 г., няколко години след като Георги Георгиев и Валентин Вълев отварят свой е-магазин за мъжки дрехи и аксесоари и от първо лице се запознават с проблемите при интернет търговията на дрехи, двамата решават да се впуснат в предприемачеството, като предложат решение на един от тях - честото връщане на поръчки. Затова и основават Stailor, технологичен стартъп, който препоръчва подходящия размер спрямо индивидуалните мерки и предпочитанията на клиента.

От съученици до бизнес партньори

Как решаваш да се откажеш от сигурната си работа, за да станеш предприемач на 25? За Георгиев и Вълев решението не е толкова трудно, защото вече имат изградено доверие помежду си и знаят, че работят добре като екип. Приятели още от ученици, двамата отварят е-магазин за мъжка мода през 2017 г., който впоследствие прекратява дейност. По-късно, през 2019 г., стартират неправителствената организация ПРО в родния си град Сливен, която продължава да функционира и цели да подпомага развитието на предприемачески качества и умения на учениците.

Докато обсъждат ада с доставките на онлайн поръчки покрай празниците през декември 2021 г., когато имаше огромен наплив на търсене и дълги забавяния, решават, че е дошъл моментът да започнат свой бизнес в сегмента. А оттам нещата постепенно се задвижват и година по-късно Stailorима офис в София, готов продукт и дори първата си външна инвестиция.

Как градиш свой бизнес

Със спестявания и желание, казват от Stailor. И като забравиш за почивните дни. Два месеца след първоначалния разговор за потенциална бизнес идея Вълев и Георгиев си казват, че няма какво да чакат и е по-добре да валидират идеята си, преди да вложат усилия и пари в нея. През февруари 2022 г. се качват на сцената на Pitch2Pitch, ежемесечно състезание, в което стартъпи се борят за финансова награда от местен фонд за дялови инвестиции. "Тогава имахме само идеята за Stailor и една презентация, разказва Георгиев. Не спечелихме, но получихме необходимата валидация, за да продължим напред с проекта."

В следващите 6 месеца започва работа по самия продукт. Ключово за бързото развитие на компанията е разделението на ролите в екипа - Вълев, който е завършил програмиране в Дания, се занимава с техническата разработка на продукта на Stailor, а Георгиев е посветен на бизнес частта - намирането на клиенти, комуникацията с потенциални инвеститори и други. Впоследствие екипът се увеличава с още трима специалисти, които отговарят за графичен дизайн и програмиране.

Дигитално вземане на мерки

Решението на Stailor е базирано на математически алгоритъм, който на базата на входящи данни предлага подходящ за потребителя размер. Продуктът се интегрира в магазините за електронна търговия и се появява при опцията за избор на размер. Крайният клиент трябва да въведе своите данни, включително възраст, височина, килограми и структура на тялото, а може и да определи как иска дадена дреха да му стои - по-отпуснато или по тялото. На база на данните и след справка с таблиците за размер на търговеца Stailor препоръчва правилния размер.

Компанията вече има един клиент в лицето на бранда Kensol и е в процес на разговори с още четири търговеца в страната. За момента планира работа само в рамките на българския пазар, където комуникацията с клиенти е бърза и лесна и позволява по-удобен и скоростен процес на усъвършенстване на модела. "Насочили сме се към малки и средни бизнеси, които не могат да си позволят подобна услуга от големите ни конкуренти. Тук идваме ние, защото сме гъвкави с цената заради началния етап на развитие на компанията ни", обяснява Георгиев.

Гъвкав бизнес модел

Основно предимство на Stailor пред по-големи нейни конкуренти в сегмента са цените. Бизнес моделът на стартъпа е таксуване спрямо използваемост (usage-based). "За по-малки клиенти услугата е безплатна до определен брой заявки, а с увеличаването на обема на такива започваме да таксуваме", обяснява Вълев.

Ниските такси обаче изискват търсене на други средства за издръжка на бизнеса. През юни 2022 г., докато все още работят над модела си, Stailor привличат 25 хил. евро пресийд инвестиция от Innovation Capital, който работи чрез съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие през Фонда на фондовете. Предстои да търсят нова инвестиция за следващ етап на развитие в размер между 200 и 300 хил. евро. "Водим разговори с български и чужди фондове в пазари, в които има развит моден е-комерс сектор, като Италия", казва Вълев.

А бъдещите планове? Според Георгиев планове за период от над 1 година трудно могат да се направят и изпълнят така, както са били замислени. Затова решава да разкрие какво предстои на Stailor в следващите 6 месеца. "Основен фокус за нас е набирането на инвестиция, което ще ни даде сигурност и тласък за разработка на нови функционалности", обяснява той.

По такива вече се работи - цел на компанията е да успява да проследи защо една поръчка се връща и да може да тренира модела си с данните, за да препоръчва размери с по-голяма точност. "Искаме да дигитализираме процеса по връщане на поръчки с търговските ни клиенти, както се случва в Западна Европа. Да е удобно за потребители и магазините, които да могат да събират анализирани данни за връщания. Така ще можем да правим допълнителни настройки по алгоритъма", разказва Вълев, който и до днес се заема почти изцяло с техническата поддръжка на модела, като за програмирането му помага стажант, който е студент.

Екипът очаква и отговор от италианска акселераторска програма за технологични модни компании, като двамата основатели отбелязват колко полезно би било участието в нея за развитието на бизнеса. "Реалистично би било да наберем между 5 и 10 клиента в следващите 6 месеца. Компанията да се развива, да общуваме с тях и да подобряваме услугата си", добавят те.

А след валидирането на решението е много вероятно Stailor да се насочи извън българския пазар. Потенциална първа спирка - Румъния. "Това е най-големият пазар в района, а и много български брандове изнасят натам и към Гърция заради добри условия за доставки. Близо е и комуникацията би била лесна, затова и би било разумен ход за разрастване", завършва Георгиев.

Q & A

Валентин Вълев и Георги Георгиев

В кои пазари извън България има потенциал за развитие на Stailor?

Георги Георгиев: Нямаме значителна регионална конкуренция. Това означава, че можем да таргетираме Югоизточна Европа и да се борим за лидерска позиция тук. А къде можем да помогнем - навсякъде, където има високи нива на върнати поръчки, включително в Германия и Великобритания.

Давате ли на клиентите си гаранция, че ще намалите с определен брой върнатите поръчки?

Таргетираме една трета от върнатите поръчки. Най-често има две причини за връщане на дрехи - не ти стават или не ти стоят добре. Алгоритъмът ни цели да предотврати и двете.
Все още няма коментари
Нов коментар