🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как стартъпът "Бивайн" дигитализира лозарството

Технологичното решение на българската компания подпомага производството на грозде и вино и спестява разходи

Отглеждане на лозя с по-малко пестициди и в крак с технологиите предлагат Благой Анастасов и Николай Сапунджиев чрез "Бивайн"
Отглеждане на лозя с по-малко пестициди и в крак с технологиите предлагат Благой Анастасов и Николай Сапунджиев чрез "Бивайн"
Отглеждане на лозя с по-малко пестициди и в крак с технологиите предлагат Благой Анастасов и Николай Сапунджиев чрез "Бивайн"    ©  Бивайн
Отглеждане на лозя с по-малко пестициди и в крак с технологиите предлагат Благой Анастасов и Николай Сапунджиев чрез "Бивайн"    ©  Бивайн
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Софийската "Бивайн" е основана като университетски стартъп, за да предложи технологично решение за селското стопанство.
  • Компанията на Николай Сапунджиев и Благой Анастасов си партнира с Аграрния университет и експерти в областта.
  • С помощта на софтуер и метеорологични станции лозарите могат да следят насажденията си в реално време.

Промените в климата поставят земеделците пред куп предизвикателства. Новите технологии улесняват адаптацията и такъв е продуктът на технологичния стартъп "Бивайн", основан от двамата приятели Николай Сапунджиев и Благой Анастасов. Чрез изграден от тях алгоритъм и софтуер с изкуствен интелект за обработване на данни и модели заедно с метеорологични измерватели те могат да дадат жива картина за състоянието на лозови масиви, така че да спестят ненужни разходи и да оптимизират отглеждането на гроздето.

Идеята за "Бивайн" се ражда през 2019 г., но реалното ѝ начало като бизнес е през 2021 г. От тогава до сега комбинираната услуга от софтуерно решение и метеорологични станции със сензори на "Метеобот" се използва за наблюдението на над 4 хил. дка лозя в страната.

IT инженер в лозето на татко

Двамата основатели на "Бивайн" са софтуерни инженери по образование и професия, което на пръв поглед няма общо с лозята и виното. Връзката идва от Анастасов, който, докато се обучава в университета, започва да гледа лозя и да прави вино заедно с баща си. Семейното начинание върви успешно до един момент.

"Една година реколтата беше много лоша заради климатичните условия, които обаче не бяхме подготвени да посрещнем, както подобава. Тогава с колегата (Сапунджиев - бел. ред.) решихме да потърсим решение на проблема в друга сфера, където сме експерти - в софтуерните решения. Това наше начинание съвпадна с магистърската ни програма - "Технологическо предприемачество и иновации в ИТ" в Софийския университет", коментира Анастасов.

Двамата стават част от преакселераторската програма на фондацията "Джуниър Ачийвмънт България". Идеята им, изглежда, е добре приета, защото те печелят състезание за стартъп номер 1 на България за 2019 г., а впоследствие и за най-иновативна идея същата година в Осло.

"Оттам започна и нашият предприемачески път. След това за кратък период работихме странични неща, но вече от година и половина сме напълно отдадени и ангажирани с "Бивайн". Вече имаме около 12 партниращи производители на грозде и вино в страната и се фокусираме върху подобряване на продукта и разрастване в чужбина", коментира Анастасов.

Да четеш облаците

Идеята на "Бивайн" е да дигитализира лозарството. Решението на българската компания се състои от два основни компонента - софтуер и метеорологични станции, които се изготвят от техните партньори "Метеобот" и са в основата на целия процес.

След като производител се свърже с "Бивайн", се прави анализ на лозята и в зависимост от изискванията и нуждите на дадения масив се поставят метеорологичните станции, които могат да бъдат оборудвани с различен набор от датчици. Това включва измерватели за състоянието на почвата, на ветровете, слънцето, влажност на листата и още много. После събраните данни от датчиците се преработват спрямо алгоритъма на "Бивайн" и се предлага четаема и лесна за разбиране информация в електронен вариант на крайния потребител. По този начин той може да определи кога да пръска с пестициди своите масиви, както и да определи кога точно му е нужна работна ръка.

"За да е успешен проектът, са нужни добра комуникация и доверие както от наша страна, така и от страната на клиентите. Те знаят кои са най-критичните части от масивите, откъдето тръгват най-често болести и има проблеми с растенията. Оттам ние можем да им предложим най-доброто решение за тях", коментира Сапунджиев.

При наличието на толкова много конфигурации и различни нужди както на самите сортове, така и на географското позициониране на масивите, от "Бивайн" не предлагат единична цена на своя продукт. "Имаме масиви, които са 30 - 40 дка, и имат 2 - 3 станции, а имаме такива с по над 100 дка, които разполагат само с една. Кофигурацията е в основата на продукта", споделят те.

На научна основа

Проектът на Сапунджиев и Анастасов е базиран на развойната дейност и работата със специалисти в сферата на отглеждането на лозя. "Бивайн" е част от европейския проект AgroDigiRise, който цели да обедини експерти от различни страни в селското стопанство за подобряването на ефективността и дигитализирането на сектора. В него участват и организации като Аграрния университет и центъра PlantSyst в Пловдив. Проектът е тригодишен и трябва да приключи през октомври 2025 г., а общата му стойност е 3.6 млн. евро, като с част от сумата се финансира работата на "Бивайн".

"Ние развиваме нашето приложение с Аграрния универистет и тяхната база в село Брестник, която е втората в Европа по богатство на сортове гроздове. Там те имат над 420 сорта, което дава възможности за развиване на приложение като нашето. Това ни дава и технологично предимство, защото, ако дойде човек от другия край на света и попита дали работим с Х вид грозде, най-вероятно вече го имаме кодиран в нашето приложение", коментира Анастасов. Един от най-ценните ресурси, до които "Бивайн" има достъп чрез своите партньорства с научните институции в Пловдив според двамата собственици, е богатият човешки опит. "Тук става въпрос за агрономи и технолози с местен и международен опит. Всичко това е безценно! Единствено с участието на такива хора бихме могли да направим наистина работещ продукт", споделя Сапунджиев.

Участието в AgroDigiRise и партньорството на "Бивайн" с Аграрния университет и PlantSyst отваря още няколко възможности пред бизнеса. Първата от тях е сътрудничеството по предстоящ експеримент с PlantSyst, където ще се наблюдават различни видове листа и с прецизност ще се отчита за колко време поглъщат определено количество вода. Това впоследствие ще подпомогне алгоритмите на "Бивайн".

Друго предимство е разпространяването на идеята за дигитализация в селското стопанство, което е една от главните пречки пред разрастването на компанията. "Има хора, които са на различни нива на разпознаваемост на тези нови технологии. Много хора не си представят нищо, като им се каже "дигитализация на лозарството" и това е разбираемо. Като част от течащите проекти в PlantSyst ще бъде изградена демоточка, където експерти ще могат да показват на хората как да модернизират своето производство. На хората им трябва време, а когато вече има реални резултати от стопанства, това помага", коментира Анастасов.

Бъдещ растеж

За първата си цяла година на работа "Бивайн" има скромен оборот - около 7 хил. лв., и все още не е излязла на нула. Целта напред обаче е ясна. Развитието на компанията е насочено към разрастване на клиентите и партньорствата извън страната с главен фокус върху Северна и Южна Америка, както и страни, които до скоро не са били известни с отглеждане на грозде, но пред които това вече е възможност заради промените в климата.

"Целта ни с пазара в България е да помогнем на българските производители с достъпни цени, но и да можем да докажем, че продуктът работи. По този начин ние имаме възможност да стъпим на международния пазар и в новосъздаващите се пазари", коментира Анастасов.

За момента клиенти на "Бивайн" са производители като "Тера Тангра", "Винарна Росалеа", "Винарна Типченица" и други в България, както и пилотен проект в Италия.

Q&A:

Как хората научават за вас?

Чрез социални мрежи, новини и най-вече от уста на уста. Тази година беше добра за нас в това отношение. Енолог Мариана Гълъбова е вече част от нашия екип и с нейна помощ няма винарна, която да не е чувала за нас. Хората научават също чрез Аграрния университет, демо точки и наши партньори като тези, които правят метеорологичните станции.

Какво представлява QR кодът на винарните, които произвеждат с ваша помощ?

Това е нова функционалност. В момента фокусът ни е да следим условията на лозето и да информираме хората. След като гроздето бъде събрано, то отива към производство на вино. Там във винарната вече дигитализираме данните и крайният клиент може да види при какви условия се е развивало лозето, да знае как е направено виното му "от полето до чашата".

Какви са основните предизвикателства пред популяризирането на продукта ви?

Хората трябва да си дадат сметка, че това е един техен помощник, а не нещо, което замества човека. Дава им по-лесен начин за реакции. С времето това ще придобие широка популярност, защото прави отглеждането на лозето много по-ефективно и икономично. Но го има все още страха, че едва ли не такава технология ще им отнеме щастието от правене на вино - това няма да стане. Тези технологии ще помогнат, няма да изместят хората. Ще продължим да ходим по лозята, просто има как да бъдат спестени определени разходи. Един наш клиент точно това ни казва - ставам и гледам дали е валяло и ако е валяло, знам, че даже няма да мога да вляза в лозето. Данните могат да помогнат много и за организирането на работната ръка. Това дава една много по-макрокартина за атмосферната ситуация в лозето. Един облак може да премине над метеорологичната станция в Пловдив, но това не означава, че ще мине над лозето.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар