НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Мебелите от масив на Ourhood и техният дом

От детско столче за лична употреба Яна Попова и Любомир Стоев създават успешен мебелен бизнес и шоурум с много функции

Яна Попова е човекът зад маркетинга и визията за развитие на бутиковия мебелен бизнес Ourhood.
Яна Попова е човекът зад маркетинга и визията за развитие на бутиковия мебелен бизнес Ourhood.
Яна Попова е човекът зад маркетинга и визията за развитие на бутиковия мебелен бизнес Ourhood.    ©  Цветелина Белутова
Яна Попова е човекът зад маркетинга и визията за развитие на бутиковия мебелен бизнес Ourhood.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Яна Попова и Любомир Стоев започват да правят бутикови мебели от дърво през 2016 г.
  • Днес около половината от клиентите са от чужбина, голям пазар са САЩ.
  • Бизнесът вече включва и шоурум с други брандове, който се използва за фотосесии и събития.

Когато се сдобият с бебе, повечето съвременни родители потъват в морето от информация и стоки, за да изберат най-подходящите приспособления за развитие, къпане, носене и каквото се сетите. При Яна Попова и Любомир Стоев нещата се случват малко различно.

В желанието си да приобщят новородения си син към семейната вечеря и да направят процеса на захранване социален, те създават специално дървено столче, което се закача за масата. А с това се ражда и бутиковият им бизнес за мебели от масив Ourhood, който десет години по-късно включва в портфолиото си табли за легло, маси, бюра, шкафове и дървени аксесоари. Всеки продукт е уникален, както е и всяко парче дърво. В работата двамата пренасят философията си за устойчив начин на живот и уважение към природата. Създават и шоурум - Ourhood Home, който прилича повече на арт пространство, отколкото на магазин за мебели. В него присъстват продуктите и на други български автори, а атмосферата привлича също различни фотосесии и събития.

Прохождащ бизнес

Не отнема дълго хората да забележат дървеното детско столче - предшественикът на мебелния бизнес Ourhood. Скоро след като създателите му качват снимки във Facebook, започват да ги канят по базари и фестивали. По чисто практични причини те произвеждат и маса - трябва им, за да представят механизма на столчето. "Хората с деца забелязваха столчетата, но останалите забелязваха масите. Оттам започнаха поръчките", разказва Попова. Партньорът й се влюбва в работата с масив и фокусът се измества върху мебелите.

Бизнесът заработва през 2016 г., като Стоев се заема с производството, а Попова - с маркетинга и визията за развитие. Първоначално изработката се случва в семейния двор на Стоев, който е самоук дърводелец. Професионалният му опит реално е в съвсем друга сфера и включва различни длъжности в офис, сред които и IT поддръжка.

Две години по-късно той се мести в собствена работилница и учредява дружеството "Ауърхууд", което отчита приходи от 294 хил. лв. за 2022 г. Към момента освен него в производството работят още двама души, външен партньор изработва металните елементи за мебелите. Първият им проект е серия бюра за обзавеждането на коуъркинг пространството "Малките пет".

Втори живот за дърветата

Предприемачите работят основно с различни видове дъб и орех. От търговец купуват вносен сертифициран материал, а с българско дърво се снабдяват сами, като обикалят селата из България. "Орехът е защитен вид и не може да се сече, но затова ние казваме, че спасяваме дървета. Взимаме такива, които са отсечени, защото са започнали да стават опасни. Така, вместо да отидат за огрев, ние правим мебели от тях", разказва Попова. Сушат материала в плевни, което отнема години.

Бизнесът има изработено портфолио, но всяка мебел се произвежда по поръчка. С всеки клиент се минава през дълга комуникация, като се избират материалът, типът основи при масите и се обсъжда дали ръбът да бъде прав или "жив", т.е. да следва естествената извивка на дървото. Мебелите могат да бъдат третирани за употреба и в баня.

Цената, естествено, зависи от материала. Френският дъб например е двойно по-скъп от обикновения. Една маса с жив ръб, която е за 6-8 човека, е в диапазона от 2000 до 4000 лв. Стандартният период за изработка е 4 седмици, но всичко зависи колко бързо ще бъде съгласуван дизайнът с клиента.

Компанията продава онлайн чрез платформата Etsy с уговорката, че всяко парче дърво е уникално и мебелите няма как да изглеждат точно като на снимката. Там ги търсят международни клиенти - главно от САЩ, но са имали поръчки и от Сингапур и Нова Зеландия. Сумата за доставка е висока, но все пак излиза по-евтино, отколкото да се купи подобен продукт в чужбина. По думи на Попова цените в Барселона например са двойно или тройно по-високи, и то в евро, което прави бизнеса силно конкурентоспособен.

Поръчките от чужбина и от България вървят наравно. На българския пазар хората намират Ourhood чрез социалните мрежи, в които предприемачите са събрали добър набор от последователи. Клиентите са разнообразни, с различни възможности. Целевата аудитория са "хора, на които не им пречи цената, а оценяват и уважават това, че тези мебели са за цял живот", казва Попова. Тя описва и профила на техните обичайни клиенти: "Масово това са млади семейства, които току-що са си купили дом и искат да инвестират в нещо хубаво. Изграждат дома си с любов и са хора с вкус и афинитет към природата, детайла и качеството". Случва се клиенти да идват с готов проект от дизайнер, други пък да се доверят напълно на Ourhood.

Уютният дом на мебелите

Покрай работата с масив двамата осъзнават колко е важна връзката с природата. Мебелният пазар е наситен с масово производство, което не носи на хората същата индивидуалност и уют.

По базари и фестивали Попова и Стоев се срещат с хора, които минават през същите предизвикателства за малкия бутиков бизнес в България, а и споделят любовта към природата. Така се избистря и затвърждава тяхната мисия - промотиране на съзнателен, природосъобразен начин на живот и на качественото българско производство.

Отделно, естествена стъпка за един успешен мебелен бизнес е отварянето на шоурум. "На мен ми стана все по-интересно да изграждам среда. Започнахме да имаме нужда от по-представително място от работилницата. Това да видиш мебелите на живо, да пипнеш и усетиш е много по-различно от това да ги видиш на снимка", казва Попова.

В уравнението шоурум плюс мисия, резултатът е домът на мебелите или Ourhood Home. Преди година и половина отварят пространството с идеята да е "истинско и живо, да предава мисията". То е отделен бранд - Ourhood Home, и се управлява чрез дружеството "Ауърхууд хоум". Намира се между стените на тристаен апартамент на бул. "Витоша", а не зад витрина, защото за Попова е важно хората, които идват, да знаят защо го правят. "Не търся човекопотока. Исках да създам дом, интимна атмосфера, това е нашият оазис", казва тя.

Кани други български брандове да присъстват в Ourhood Home, като всички те са насочени към работата с естествени материали и грижа към природата. Стените на дома например са боядисани с българските еко бои Brezza Di Colori, а сред изложените продукти са изделията от вълна на Home of Wool и мебелите на работилница PUNKT - общо около петнадесет бранда. Посетителите могат да купят всичко, което е налично, но с голяма част от бизнесите се работи по поръчка.

Яна Попова има образование и опит в сферата на графичния дизайн, което личи от декорациите и аранжимента в "дома", през подбора на брандовете партньори до рисуваните от нея картини по стените.

Пространството се ползва и за организиране на събития и фотосесии - лични и с комерсиална цел. Тази пролет например Pandora представят новите си колекции в Ourhood Home.

Q&A

Какви трудности срещнахте при развиването на бизнеса?

Яна Попова: Едно от главните предизвикателства е, че хората се влюбват в това, което правим, но не всеки може да си го позволи. Цените се качват постоянно. За последната година и половина дървеният материал поскъпна двойно и тройно.

Как решихте да отворите Ourhood Home?

Я.П.: Покрай пандемия, инфлация, война, какво ли не, стигнахме до момент, в който положението стана "сега или никога". Носих тази идея толкова време в себе си и дойде моментът.

Интересен проект, по който работите в момента?

Я.П.: Имаме голяма поръчка за обзавеждането на хотел в Тексас на Route 66.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lgrozeva avatar :-|
    Лили
    • + 1

    Смели, красиви и вдъхновяващи, и собственците и труда им!

    Нередност?
Нов коментар