🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Топ 5 на веригите за мебели: продажби за над половин милиард и все повече онлайн

Продажбите на мебели в България са за близо 420 млн. долара през 2021 г., а производството - за 600 млн. долара

В отчетените впечатляващи резултати на "Юск бул" влизат и продажбите, направени през дистрибуционния център в Божурище
В отчетените впечатляващи резултати на "Юск бул" влизат и продажбите, направени през дистрибуционния център в Божурище
В отчетените впечатляващи резултати на "Юск бул" влизат и продажбите, направени през дистрибуционния център в Божурище    ©  Georgi Kozhouharov
В отчетените впечатляващи резултати на "Юск бул" влизат и продажбите, направени през дистрибуционния център в Божурище    ©  Georgi Kozhouharov
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • Тази година Jysk ще отвори шест нови обекта, IKEA - нов център във Велико Търново, а "Аико" - два магазина в Пловдив.
  • През 2022 г. Aiko XXXL постига 24% ръст на оборота, Mömax - 36%, двуцифрен ръст отчитат и от "Мебели Виденов".

През 2021 г. България се нарежда на 55-о място в света по производство на мебели за 600 млн. долара, като за сравнение - преди десетилетие фабриките са продали стоки за около 400 млн. долара. Над 85% от продуктите им отиват за износ, което поставя България на 38-о място в света. Ако се погледнат покупките на мебели в страната, тя заема 66-о място в света с близо 420 млн. долара за 2021 г., съобщи проф. д-р Васил Живков, председател на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната индустрия.

Износът расте, но покупките на произведени в България мебели спадат - при 41% от пазара през 2015 делът им се срива на 16% през 2022 г., когато най-много се търсят мебели от ЕС (43%), както и от трети страни (41%). Вносът от държави извън ЕС бележи скок - от 21% през 2015 на 41% през 2022 г., когато Китай детронира Полша от първото място, показва статистиката на браншовата камара.

Данни за миналата година няма, но през 2021 г. търсенето на тапицирани и на кухненски мебели расте, а на офис мебели и търговско обзавеждане спада. "Обяснението за тази тенденция е логично заради ковид пандемията и работата от вкъщи, която стимулира хората да се стремят да направят дома си по-удобен и по-функционален", коментира за "Капитал" Даниела Петрова, изпълнителен директор на камарата.

Голяма част от покупките минават през петте най-големи вериги за мебели. С оборота от около половин милиард лева през тях реално минават над половината от продажбите.

Скандинавските гиганти

Лидер по приходи е дружеството "Юск бул", което управлява датската верига магазини JYSK ("Юск") и отчита близо 38% скок на приходите от търговия на дребно, надхвърлящи 436 млн. лева за 2021 г. А за финансовата 2021-2022, която за фирмата започва от 1 септември 2021 и приключва на 31 август 2022, JYSK в България отчита най-добрите си резултати досега - оборот 505 млн. лв. и печалба 19 млн. лв. Това е увеличение на приходите с 31%.

В тези големи числа обаче влизат продажбите през дистрибуционния център в Божурище. Според отчета за 2021 г. от тях 105 млн. лв. са направени в България - през магазини и онлайн, а останалите са за съседни пазари - най-вече Румъния и Гърция. Така че поне за 2021 г. изглежда, че датската верига е била под продажбите на ИКЕА и "Мебели Виденов". Но с постоянното откриване на нови обекти вероятно е въпрос на време да стане най-голямата верига за мебели.

В България JYSK присъства от 2005 г., когато отвори в Пловдив първия си обект. Днес веригата има 49 магазина, продава и онлайн, откъдето минават 11% от покупките. Топ 3 на най-търсените продукти за 2022 в България са: вътрешно обзавеждане, градинско обзавеждане и матраци, отчитат от българското дружество.

"През 2023 г. ще открием шест нови магазина и ще обновим седем от вече работещите. JYSK постоянно търси нови локации, които са подходящи за нашата магазинна концепция: пространства, подходящи за търговски дейности, приблизително 1300 - 1400 кв.м, в малки или големи градове. Скоро ще достигнем 50 магазина в България, а следващата ни цел е да имаме 75 магазина тук", съобщи за "Капитал" Алекс Брату, регионален мениджър на JYSK за Румъния и България.

В началото на 2022 компанията направи първата копка на новата Логистична зона 4 в дистрибуционния си център в Божурище. Инвестицията бе 12 млн. евро. Седем месеца по-късно строителството приключи, складът заработи, което увеличи капацитета на логистичната база с 30%.

В дистрибуционния център работят около 300 души. Той обслужва над 302 магазина в страните от Балканския регион и отговаря за доставките до всички JYSK магазини в България, Гърция, Сърбия, Босна и Херцеговина и Румъния. От септември 2021 г. се извършват и онлайн доставките до тези държави, които също се обслужват от базата в Божурище. Логистичната база доставя и до франчайз магазините на JYSK в Азербайджан, Албания, Грузия, Косово, Молдова и Северна Македония.

"Очаква се през 2023 г. JYSK да стъпи на турския пазар, като открие първите си магазини в Истанбул. Тогава дистрибуционният център в Божурище ще поеме снабдяването и на тези обекти", уточни Венцислав Чавдаров, логистичен директор "Балкани" на JYSK ДЦБ.

"Хаус маркет България" (3-то място) - гръцкото дружество, което управлява на франчайз магазините на шведската верига IKEA в страната, отчита над 132 млн. лв. продажби на стоки за дома за 2021 г. (22% ръст спрямо предходната година). Печалбата нараства от 5.4 млн. лева през 2019 на 16 млн. лева през 2021 г., а рентабилността на приходите е 12%.

Шведската верига действа в България през гръцкия си франчайзьор House Market - част от групата Fourlis, която държи правата за IKEA и за Гърция и Кипър.

IKEA е в България от септември 2011 г. и вече има два магазина в София, един във Варна, както и два центъра за поръчки - в Бургас и Пловдив, а от 2015 г. продава и онлайн.

И през 2022 компанията отчита възходящи продажби. "Каталожната 2022 (започва на 1 септември 2021 и приключва на 31 август 2022) беше изпълнена с предизвикателства - влиянието на пандемията отслабна, но преките и косвените последствия от ситуацията в Украйна и особено негативните последици от енергийната криза и инфлацията оставиха своето отражение върху продажбите на дребно. Ако сравним оборота от първите осем месеца на 2022 спрямо същия период на 2019 като нормална предпандемична оперативна година, имаме ръст с повече от 12%, което смятам за много добър показател", коментира в интервю за "Капитал" Никос Ифантидис, управител на IKEA в България. Но част от ръста вероятно е инфлационен.

По думите му през каталожната 2022 веригата е посрещнала 3.4 милиона посетители във всички канали за продажба, което е 25% повече спрямо предходната година. Най-високият индекс на посещаемост е в магазина във Варна.

По данни на веригата делът на интернет продажбите й в България вече е 20% срещу 5% през 2016 г. "През каталожната 2022 отчетохме 270 хил. онлайн посетители, което означава, че обслужваме по един клиент всяка втора минута денонощно", отбелязва Никос Ифантидис.

В резултат на нарушените вериги на доставка, както и на ограничените и същевременно поскъпнали суровини част от щандовете на веригата бяха изпразнени. От компанията обаче уверяват, че тъй като от 2021 г. магазините в България са преминали към нов дистрибуционен център в Румъния, това води до "голям напредък през последните месеци, изразяващ се в доброто изпълнение на поръчките и стабилните графици за доставка".

Дистрибуцията на онлайн поръчките също бе eдно от предизвикателствата, пред които компанията се изправи през изминалите две години. "Съвсем разбираемо е, че по време на затварянето на обектите заради пандемията, а и след това, значителна част от потока от нашите клиенти се насочи предимно онлайн, а това се отрази на някои от вътрешните ни операции. Появиха се определени смущения и в оперативната ефективност на нашите местни партньори. От септември 2022 започнахме работа с още една логистична компания в България, която осигурява доставки в последната отсечка до нашите клиенти, с цел постигане на още по-добро ниво на обслужване", обобщава Никос Ифантидис.

През 2023 г. IKEA възнамерява да открие център за планиране и поръчки във Велико Търново. Това ще е шестият търговски обект на шведската мебелна верига в страната. Новият център ще бъде разположен в мол "Велико Търново" на 1800 кв.м площ и ще предлага различни решения и идеи за обзавеждане, продукти за дома, както и шведски храни, които могат да бъдат закупени веднага. Освен това потребителите ще имат възможност за поръчка на продукти от целия асортимент на компанията.

Българският голям

На второ място в топ 5 с продажби за близо 149 млн. лв. през 2021 се подрежда фирма "Ви Джи глобал", зад която стоят познатите "Мебели Виденов" и която от края на ноември се казва "Велея глобал". Ямболският производител на мебели продава в по-ниския ценови клас, който явно расте.

Семейната компания е основана от Данчо Виденов - доскоро съдружник в нея заедно със синовете си Добри и Григор Виденови. През юни 2019 дяловете са прехвърлени на Григор Виденов, който сега е едноличен собственик. На 18 март 2021 г. той преобразува компанията от ЕООД в ЕАД и сменя името й на "Ви Джи глобал" като правоприемник на "Виденов груп". На 10 ноември 2022 следва ново преименуване - този път от "Ви Джи глобал" на "Велея глобал".

"Мебели Виденов" има 45 магазина в 42 града в страната, а в Гърция, Румъния и Северна Македония е регистрирала търговски дружества. От отчета за дейността става ясно, че през 2022 "Ви Джи глобал" е открила дъщерни фирми и в Унгария и Албания.

Компанията продава и онлайн и твърди, че интернет магазинът й е лидер в България.

През последните години "Мебели Виденов" се разширява търговски и логистично. През 2015 г. групата изгради складова база в с. Столник, Елин Пелин, през 2016 закупи собствен склад в Русе, а от 2019 притежава в София шоурум с 2400 кв.м площ.

През 2022 компанията инвестира над 20 млн. лв. в изграждане на завод в Ямбол, който позволява увеличение на производствения капацитет с 30% и нови 200 работни места. Той се намира на територията на бившата текстилна фабрика "Тунджа" в Ямбол, разположена върху парцел 155 декара, а производствените и спомагателните помещения са върху площ около 52 декара. През пролетта на 2022 "Мебели Виденов" откри магазин в Бургас.

"През 2022 разширихме пазарния си дял на всички пазари, в които оперираме, и постигнахме двуцифрен ръст в оборотите", коментираха от дружеството за "Капитал". Но и тук влияние оказват растящите цени на суровините и енергията.

Пловдивска година за "Аико"

Продажби за над 101.8 млн. лв. отреждат на "Аико мулти консепт" - фирмата, която управлява веригата Aiko, четвърто място. От 2015 г. мажоритарният дял в Aiko е притежание на втората по големина в света мебелна група - австрийската XXXLutz, която купи и веригата Mobbo, а основателят на двете марки - Мариан Душков, остана като съдружник с 33%. Година след покупката Mobbo смени концепцията и името си на Mömax (която не влиза в топ 5, но за 2021 отбелязва над 13% ръст на приходите, надхвърлящи 29.5 млн. лева). Двете вериги общо имат 10 обекта в страната.

"2022 е най-успешната година в историята на Aiko XXXL и Mömax. Отбелязахме по-големи от очакваните ръстове в броя продажби и оборота. Очакваме 24% ръст на оборота в Aiko XXXL и 36% в Mömax. Онлайн продажбите продължават да регистрират ръстове, но по-разумни от тези през 2020 и 2021. През 2022 се забеляза завръщане на хората във физическите магазини", коментира за "Капитал" Елица Душкова-Ценова, онлайн маркетинг мениджър на Aiko XXXL & Mömax.

По думите й в мебелния сектор все повече се налага потребителската практика ROPO - research online, purchase offline. "Това означава, че клиентите ни разчитат много на предварителното си онлайн проучване по отношение на предлагани продукти и цени, за да намерят най-подходящия избор за себе си, и след това внимателно избират кой търговец ще посетят физически, за да направят покупката. Наблюдаваме нарастваща смелост в интернет потребителите да пазаруват мебели онлайн, но предпочитан вариант все още остава посещението във физически магазин, където клиентът има възможност да получи и по-качествена професионална консултация", обобщава Елица Душкова-Ценова.

През 2023 г. компанията възнамерява да отвори два нови обекта в Пловдив на два терена с площ 27 дка. "Планираната инвестиция е 22 млн. евро, а планираният ръст в продажбите за 2023 г. е 10%", уточни Елица Душкова-Ценова.

Малкият сред големите

Възходящи финансови резултати отбелязва и веригата за мебели и материали за мебелната промишленост "Интериор-И" (5-а позиция), която работи с европейски производители в бранша. Продажбите й за 2021 г. надхвърлят 31.8 млн. лева (27.6% ръст), печалбата отбелязва също двуцифрен скок, а рентабилността е 13%.

Компанията е основана през 1990 г., има търговски обекти в 10 града в страната, а производството й е в с. Негован и с. Костино. Съдружници в "Интериор-И" са Владимир Димитров Димитров и Калина Николова Димитрова.