Бебетата зеленчуци на Baby Plants

Деян Деянов и Крум Стоянов отглеждат микрорастения, които съдържат десетки пъти повече хранителни вещества от обикновените зеленчуци

Крум Стоянов и Деян Деянов се запознават на първата си работа и оттогава си партнират в няколко проекта, сред които и Baby Plants
Крум Стоянов и Деян Деянов се запознават на първата си работа и оттогава си партнират в няколко проекта, сред които и Baby Plants
Крум Стоянов и Деян Деянов се запознават на първата си работа и оттогава си партнират в няколко проекта, сред които и Baby Plants    ©  Цветелина Белутова
Крум Стоянов и Деян Деянов се запознават на първата си работа и оттогава си партнират в няколко проекта, сред които и Baby Plants    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Деян Деянов и Крум Стоянов се сприятеляват, докато работят в одиторска фирма, и оттогава заедно стартират няколко бизнес проекта.
  • Преди 2 години решават да експериментират с нестандартен бизнес модел, а именно да отглеждат чисти микрорастения и да ги продават, като част от приходите да заделят за благотворителност.
  • Днес Baby Plants се предлагат онлайн, в няколко биовериги и ресторанти и двамата съдружници планират да разширят гамата от продукти на марката.

Пет седмици. Толкова време вече стои, забравена в хладилника на автора на този текст, глава броколи. Зеленчукът обаче изглежда сякаш е купен от пазара днес, свеж и яркозелен. "Ето това ме притеснява, когато купувам зеленчуците си, ако ще и да са био. Колко време е стоял на рафта, преди да го взема, колко време е пътувал дотук. При микрорастенията това съмнение го няма. Годни са за консумация едва 10 дни. А ако не се съхраняват в хладилник, то за много по-малко", обяснява Деян Деянов, който от години се храни здравословно и отглежда малки зеленчуци в дома си, а от 2 години превръща това в бизнес с партньора си Крум Стоянов.

Деянов и Стоянов са типичният пример за добре работещ екип, независимо от проекта. Запознават се, прясно завършили университета преди 10 години, докато работят в одиторска фирма. Сприятеляват се и научават, че характерите им се допълват, затова започват свой собствен проект заедно. Нещата потръгват и десетилетие по-късно двамата продължават да са съдружници. "Основният ни бизнес е в сферата на дигиталните проекти. Но искахме да тестваме нещо необичайно като бизнес модел, да си направим експеримент", разказва Стоянов.

Така през 2022 г., след като известно време Деянов тества отглеждането на пшенична трева у дома, двамата наемат помещение в центъра на София и го превръщат в малка оранжерия.

Оранжерия в офиса

"Преобразихме го. Налепихме го със стикери на бранда, купихме всякакви машинки, лампи с автоматично гасене, устройства за следене на температура и влага", описва процеса Деянов. "Гледахме видеа и с проба-грешка разбрахме как става и ги отглеждахме в свободното си време, докато в един момент обемите просто станаха непосилни за нас", добавя той.

Микрорастенията не изискват много грижа, щом научиш как да ги отглеждаш. В своята офисна оранжерия двамата съдружници ги отглеждат в тарелки, засаждат семената, затварят ги на тъмно за около 3-4 дни, докато поникнат, след което ги нагряват с осветление, за да продължат да растат. "Тук зависи от вида, но обикновено отнема около 7-10 дни. После ги режем близко до почвата, измиваме, миксираме, сушим и пакетираме'', превежда ни из процеса Деянов.

Така двамата успяват да поддържат бизнеса около година. Поръчките обаче нарастват, а с тях и нуждата от друга локация за производство. "Взехме решение да ги аутсорсваме и открихме професионални градинари в София, които да ги отглеждат за нас, но с нашите семена и с нашата почва", добавя Стоянов.

Най-сложно се оказва да се регистрират като производители. "Институциите не знаеха какво е това нещо микрорастения, не бяха сигурни дали да се регистрираме като земеделски производители или не. И беше само напред-назад", обяснява Деянов.

Днес, близо две години по-късно, двамата вече не отделят толкова време за марката, защото тя сама се издържа и всички оперативни процеси са организирани. "Градинарите ги отглеждат, а оттам поема доставчикът. И така стигат до клиента. От нас се иска да фактурираме, което не отнема толкова много време. Идеята беше да освободим време, в което да помислим за други неща, как да развием бранда", казва Стоянов.

Марката предлага два микса от растения, които нарича лют и здрав. Лютият съдържа горчица, репички, рукола, а в здравия има червено зеле, броколи, слънчоглед и два вида репички. Baby Plants се продават на сайта на марката, във веригите "Зелен" и "Балев" и са в менюто на няколко столични ресторанта.

Да тестваме една хипотеза

Продуктът на Baby Plants е на висока цена - един микс струва 16 лв. Но марката гарантира произхода на растенията, почвата, качеството, а освен това и ниския си въглероден отпечатък. "Доставяме само в София, а кутиите, в които съхраняваме продукта си, са изработени изцяло от царевица, няма никаква пластмаса в тях", разказва Деянов.

Цената на една царевична кутия е 1 лв., което значително увеличава разходите на бизнеса, но Деянов и Стоянов подчертават, че идеята им не е те да се издържат, а по-скоро да създадат нещо, което носи полза на клиентите и удоволствие на тях самите. 10% от приходите на марката, която оперира в общото дружество с другия бизнес на двамата съдружници - "Керът диджитъл", се отделят за благотворителни каузи.

"Цялата концепция е това да е устойчив бизнес - от самия продукт, производство, разпространение. Да се гледа в града, да е ефективен и полезен за обществото", твърди Стоянов. "Идеята беше да видим дали такъв бизнес модел може да бъде печеливш или не. Не сме избили инвестицията в него, но вече се издържа оперативно, което значи, че вървим в правилната посока", добавя той.

Двамата пресмятат, че до момента в марката са вложили около 20 - 25 хил. лв., като голяма част от нещата са направили сами, с помощ от приятели или тепърва предстои да правят. "Отглеждахме ги сами, а дизайнът на марката направи наш близък приятел. В маркетинг все още не сме инвестирали и понеже е нещо, което е интересно за мен, сме решили да се заемем сами с него, без външна помощ", разказва Деянов.

Да влезеш в дома на българина

"Имаме няколко типа клиенти. Магазини и заведения, фирми, които ги дават на служителите си, както и крайни клиенти, които са с нас от самото начало и редовно си поръчват миксове", обяснява за клиентелата на марката Деянов. "Но имаме и проблем - как да влезем в дома на човека, защото цената е висока. И маркетинг няма," казва той.

Не помага и това, че микрорастенията не са познати на местния пазар. "Повечето хора ги сравняват с кълнове. И когато го правят, не виждат каква е ползата да купят кълнове на тази цена", обяснява Стоянов.

Разликата

Микрорастенията лесно могат да се сбъркат с кълнове, но разликата в отглеждането и съдържанието на хранителни вещества в двете е огромна, твърдят Стоянов и Деянов. "Кълновете растат във влажна среда, има само едно зърно и то се превръща в кълн. А тези растения растат в почва, както растат зеленчуците. При кълновете има много голям риск от бактерии, защото влагата е огромна. А микрорастенията се развиват по естествения път на всеки зеленчук и когато станат на 7 - 10 - 14 дена, се отрязват. Това е абсолютно същото броколи, което бихте посадили. Има корени, насажда се в почва, отглежда се в почва, полива се", разграничава двете Деянов.

А ранното отрязване носи своите ползи. "В микрорастенията може да има стотици пъти повече нутриенти, отколкото в голямото растение или зеленчук грам за грам. Ако изядете едно стръкче от микрорастението, ще трябва да изядете много повече грамове от голямото растение, за да стигнете до тези нутриенти, които ще се съдържат в него", твърди той.

Яйцето или кокошката

За момента усилията по промотиране и разпространение на продукта са в ръцете на самите Стоянов и Деянов. По заведения и централните улици на столицата са залепени стикери със забавни фрази (така стигат до автора), а в социалните мрежи Baby Plants присъства в Instagram, където качва съдържание, но не и платено такова.

"Планирахме голяма маркетинг кампания, до която все не стигаме. Гонехме да сме на повече места, да сме по-видими, защото ако се рекламираме масово, но няма къде да ни намерят потребителите, рекламата е безсмислена. И беше малко въпросът за яйцето и кокошката - колко трябва да сме големи, за да направим голяма кампания", разказва Стоянов.

Следващ ход за марката е да въведе нови продукти, защото без такива двамата съдружници не виждат потенциал за растеж. "Микрорастенията търсят 7 души в София. И всичките седем ги купуват от нас, но за да разраснем бизнеса, ни трябват повече потенциални клиенти", убеден е Деянов. "Клиентите ни в момента по наблюдения от последователите ни в социалните мрежи са жени, които искат да хранят децата си с полезна и качествена храна. А имаме потенциал да задоволим търсенето на всякакви хора, които искат да имат доверие на производителя на своите зеленчуци", добавя той.

Затова вероятно още от това лято се очаква Baby Plants да започне да предлага зеленчуци. "Няма да ги гледаме ние, поне не и засега. Имаме няколко вида предвид, но все още се договаряме с потенциални производители", загатва Стоянов.

"Искаме марката да е символ на качество. И да няма нужда в магазина да обръщаш кутията, за да проследиш какво има в състава. Да знаеш, че ако това е Baby Pants, значи е чиста храна", описва целите на двамата той.

А готови ли са хората да платят скъпо за макар и качествена храна? Според Деянов да. "Това е цялата хипотеза на Baby Plants. Ще видим дали е така, но според нас, ако продуктът е социално отговорен, той оправдава по-високата цена. Защото тя не влиза в нашия джоб", завършва той.

Q&A

Деян Деянов и Крум Стоянов

Как се храните в ежедневието си?

Д.Д.: Здравословно. Ям месо, но малко. Избягвам захар и алкохол. Разбира се, има случаи, в които въобще не ги избягвам (смее се).

К.С.: Аз също избягвам захар, хляб и сладки неща. Основно се храня със зеленчуци, все по-малко месо. Преди беше във всяко хранене. Сега намалявам количествата и се чувствам все по-добре.

Къде виждате Baby Plants след 5 години?

Д.Д.: Навсякъде! Във всеки български магазин, с голяма гама от чисти продукти.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар