🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

MIL: Мъжка мода за офиса и навън

Българският бранд за дрехи и аксесоари цели да разнообрази гардероба на своите клиенти

Лъчезар, Михаел и Иван се запознават в офиса, където им хрумва идеята за бизнес с мъжка мода
Лъчезар, Михаел и Иван се запознават в офиса, където им хрумва идеята за бизнес с мъжка мода
Лъчезар, Михаел и Иван се запознават в офиса, където им хрумва идеята за бизнес с мъжка мода    ©  Цветелина Белутова
Лъчезар, Михаел и Иван се запознават в офиса, където им хрумва идеята за бизнес с мъжка мода    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Тримата основатели се запознават по време на стажа си в консултантска компания, където всеки ден се налага да носят костюми
  • Там им хрумва идеята да направят общ бизнес за мъжко официално облекло, като започнат от аксесоари
  • Днес МIL Store предлага мода онлайн и във физическия си магазин в центъра на София

През 2017 г. Михаел Герон, Иван Кавръков и Лъчезар Маринов стажуват в консултантска компания, в която всеки ден се налага да са официално облечени. Тримата се сприятеляват и в разговорите им все по-често навлиза темата за облеклото - какъв кошмар е да търсиш подходящи дрехи, които да ти вършат работа и извън офиса, камо ли да стоят добре на твоя силует.

"Така изскочи идея за общо занимание, което може да се превърне в бизнес", разказват те. Но за начало преценяват, че трябва да започнат от нещо малко, с което да тестват дали има търсене на пазара, а после да инвестират в още продукти. "Единственото нещо, за което ни стигнаха силите и финансовите възможности по онова време, бяха вратовръзки", обяснява Михаел. Започват с тях, а по-късно и с чорапи, които продават на свой сайт и по арт базари покрай празниците.

Седем години и една пандемия по-късно, тримата са убедени, че българският мъж наистина се нуждае от алтернативни продукти - MIL Store (вдъхновен от инициалите на тримата съдружници), предлага облекло за офиса и ежедневието, обувки, чорапи и други аксесоари онлайн, а от няколко месеца вече и във физически обект, на централната столична улица "Раковски".

Проба-грешка

"Не знаехме откъде да започнем и първата ни стъпка беше да поръчаме вече готови вратовръзки от Китай", разказват тримата бизнес партньори. Когато първата мостра оттам пристига, резултатът е толкова отчайващо лош, че закратко обмислят да се откажат още тогава. Вместо това решават да предложат още един аксесоар - цветни чорапи. "Там търсенето на производител се оказа още по-сложна задача, защото искахме да са изработени от по-органични продукти, а цеховете, склонни да произведат малки поръчки като нашата, не работеха с органичен памук", казва Иван.

Докато обикалят страната в търсене на подходящ производител за чорапите си, един от тях ги съветва въобще да не се занимават с тази идея, "защото с по-цветни чорапи няма как да се получи". Така тримата решават да се ориентират към търсене извън страната, където някой да поеме по-малка поръчка с органичен памук и в желаните от тях десени. "Тогава се появи една фабрика в Украйна, на която попаднахме случайно, и успяхме да се договорим за по-малки първоначални количества чорапи", добавя Михаел.

Убеждават се, че с готов продукт нещата няма да се получат и трябва сами да произвеждат и вратовръзките си. "Купихме плат, като се спряхме на рециклирана пластмаса, и открихме местен производител, който да ги изработи за нас", разказват тримата.

"Започнахме с 10 десена чорапи и 11 десена вратовръзки. Беше необходимо да поръчаме по минимум 250 чифта от десен и размер, което беше общо около 5 хил. чифта чорапи", обяснява Михаел. Първоначалната инвестиция в поръчки излиза над 40 хил. лв., от които 20 хил. покриват с помощта на кредит по програма за млади предприемачи. "Все още имаме наличности от първоначалната поръчка, но са останали около 15% от двата продукта", добавят от MIL.

За приятели и познати

Както е типично в началото на повечето бизнеси, първи продажби и поръчки MIL получават от роднини и приятели. "Всеки искаше да ни помогне, за да разработим бранда. След това започнахме да продаваме и онлайн, през сайта ни, който направихме сами с нула опит."

Достигат до по-голяма аудитория чрез арт базари. "През втората година след създаването на бранда решихме да се явим на един коледен базар, организиран в София. Там успяхме да реализираме високи продажби, но по-важното - да достигнем до хората и да чуем тяхното мнение", твърди Лъчезар.

Стигат до заключението, че няма как марката да се разрасне, ако предлага само два продукта. "Всеки един от нас срещаше затруднения при купуването на дрехи - еднообразни модели, лошо качество, високи цени", разказва Михаел. Решават да се насочат към мъжката мода, с дрехи и обувки от качествени платове, произведени в България.

Къде пазаруват мъжете

"Когато продаваш само онлайн, губиш огромна част от обратната връзка с клиента, да видиш къде се фокусират хората, как докосват материята, как реагират, когато разберат цената на продукта. Затова базарите, където MIL започва да продава своите продукти първоначално, са добър вариант за временен физически обект.

"С тяхна помощ успяхме да се популяризираме органично, без допълнителни средства за реклами. Обикновено бяха по 3 дни, в които успявахме да реализираме продажби колкото за 3 месеца на сайта. Винаги бяхме нащрек за подобни събития, дори все още сме абонирани за програмите в София и Пловдив", добавя Михаел.

Когато обаче започват да предлагат обувки и дрехи, условията в базарите, където марката разполага с ограничено пространство и няма пробна, се оказват неподходящи за реализиране на продажби.

"Когато разширихме продуктовата си гама, започнахме да продаваме обувки и дрехи през сайта, но тенденциите при мъжете са такива, че предпочитаме да избираме дрехи в магазина, а не толкова онлайн. Нямаше как да представим продукта си пред хората само по интернет", казва Иван.

Така тримата започват да търсят помещение под наем, което да бъде на разумна цена и добра локация. Два месеца по-късно намират подходящо пространство на ул. "Раковски", близо до трамвайните релси на пл. "Славейков".

"Отне ни около 3 седмици да го трансформираме в подобаващ за нашия бранд вид - различен, разчупен, нестандартен. Всеки от нас се включваше вечер, след като приключи с основната си дейност, и работехме по магазина до нощите", припомнят си подготовката съдружниците.

Физическият обект на MIL Store отваря през октомври 2023 г. и е най-голямата инвестиция на тримата бизнес партньори до момента. "Опитахме се да превърнем помещението не в магазин, а в място, в което хората да се чувстват добре, да им бъде приятно. Обособихме кът за разговори, а защо не и питие", разказват те.

Скок в приходите

Дори след отварянето на магазина Михаел, Иван и Лъчезар продължават да работят на пълен работен ден и да се редуват на смени в обекта. "Бяхме леко скептични през първите месеци. И тримата се занимаваме с финанси и знаем, че първите месеци за един бизнес са трудни. Но определено сме приятно изненадани от резултата и от обратната връзка на клиентите ни, разбираме, че са търсили такъв магазин отдавна. Това ни стимулира да работим постоянно върху нови модели, както и да подобряваме качеството", обяснява Лъчезар.

Приходите потвърждават твърдението му. През 2023 г. дружеството "МИЛ стайл" има продажби на стойност 25 хил. лв., а в рамките на едва първото тримесечие на 2024 г., с вече разработен физически магазин, те са над 26 хил. лв.

Дрехи за ежедневие и офиса

Когато тримата финансисти стартират модната марка, решават да разчитат на професионалисти за изготвянето на дизайна на моделите. "Първоначално търсихме дизайнери от университетите в София. Правехме срещи в заведения, обсъждахме на място цветове, кройки и материи. В момента дизайните на дрехите са наши. Ориентирани сме към италианската мода, добавяме нещо от нас, променяме детайли и създаваме продукт", описва процеса Иван.

Почти всичко се произвежда от български производители, "защото искаме да се възползваме от високото качество на работа на нашите специалисти в тази сфера", обясняват от МIL. Марката все още не работи на принципа на сезонни колекции, а се стреми да представя по 2-3 нови артикула на месец. "Планираме обаче да има 4 сезонни колекции годишно, като добавяме и продукти тук-там през останалото време", казват от екипа, който освен от триото съдружници се състои от приятели, които при нужда помагат със задачи в бизнеса.

Цените на продуктите варират спрямо модела, чорапите започват от 9 лв., а саката стигат до 190 лв. "Имаме клиенти, които смятат, че е редно да увеличим цените, а за други са твърде високи. За сравнение, лененото ни сако се продава на 170 лв., а подобен артикул в други марки сме виждали да започва от 350 лв.", твърди Михаел.

Следващи стъпки

Основната цел на МIL е да се утвърди като български бранд за мъжка мода. "Ще направим всичко възможно да достигнем до повече хора", казват от екипа. Следващи стъпки в дългосрочен план включват откриването на още физически обекти, които да предлагат цялата гама от продукти на марката. "Надяваме се, че ще успеем да отворим втори магазин в София, а след това и още в други градове в страната", завършва триото.

Q&A



С Михаел, Иван и Лъчезар от МIL Store

Кои са най-популярните ви продукти?

М: Определено двуредните сака, които предлагаме, са най-популярният ни продукт. От обувките най-търсени са велурените сиви кецове, които винаги се разпродават, когато са в наличност.

Планирате ли бизнесът да се превърне в основната ви работа?

И: И тримата харесваме това, което правим като основна дейност. Извличаме големи ползи от хората, с които работим. До момента не сме срещнали трудности в съчетаването на основните ни професии и бизнеса. Надяваме се да продължаваме да го развиваме.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар