🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Чорапи за джентълмени

Микрофирми създават свои брандове с по-нестандартни дизайни и в по-малки количества

MIL започва с чорапи и вратовръзки, а отскоро предлага и мъжко облекло и други аксесоари
MIL започва с чорапи и вратовръзки, а отскоро предлага и мъжко облекло и други аксесоари
MIL започва с чорапи и вратовръзки, а отскоро предлага и мъжко облекло и други аксесоари    ©  Надежда Чипева
MIL започва с чорапи и вратовръзки, а отскоро предлага и мъжко облекло и други аксесоари    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • В България се заражда мода за по-интересни и цветни чорапи.
  • Търсенето води до появата на нови марки, които произвеждат своите продукти в страната и в чужбина.
  • Някои търговци предлагат забавни и артистични десени, а други залагат на по-класически модели.

Завръщането в офиса след пандемията за много хора означава и завръщане към официалното облекло. А за мъжете в общия случай това представлява бяла риза, панталон и сако. И макар от години в Западна Европа политици, известни личности и финансисти да носят цветни чорапи, с които да подчертаят своя личен стил и почерк, в България тази мода като че ли тепърва се заражда, а с нея се появяват и малки производители и марки, които предлагат разнообразие и високо качество. (Вижте също "Индустриалните чорапи: гигантът си отиде, останаха малките").

Но разнообразието не е запазено само за костюмари - няколко местни марки се целят в уличната мода и предлагат цветни чорапи за спорт и ежедневие в забавни десени, и дори изнасят продуктите си навън. Цените на чифт започват от 10 лв. и стигат 40 лв., а цветовете и десените са разнообразни, и предлагат по нещо за всеки.

Старите Stinky

Stinky Socks се раждат през 2011 г., като оттогава до днес производството на всички чорапи на марката се извършва в завод в Русе. Продуктите на марката се рекламират като сноуборд и скейт чорапи с идеята да са подходящи за ежедневна употреба, но и достатъчно издръжливи за спорт. Цените на различните модели в българския пазар са между 12 и 39 лв., като покупка може да се направи онлайн или във физическия магазин на Stinky в центъра на София, където се предлагат около 90 модела къси, средни по дължина и високи спортни чорапи.

Продуктите на горната ценова граница са изработени от мериносова вълна, а всички останали от памук, като за абсолютно всички продукти марката гарантира, че са без пластмаса или plastic free, по думите на Христо Петков, който заедно с брат си Димо е основател и съсобственик на бранда.

"Започнахме бизнеса с по-малко от 5 хил. евро", разказва Петков за началото. "За нас беше важно, че не искаме да се ограничаваме до това да сме само продукт. Ние създаваме глобално общество покрай това, което правим със Stinky Socks. Горди сме, че има места по света, където, когато чуят за България, първата им асоциация е Stinky Socks, и обратното - успяваме да популяризираме България през всичко, което правим и гордо споменаваме, че сме създадени в България и сме носени по цял свят", добавя той за мисията на Stinky, в чийто онлайн магазин има страница "семейство", в която са включени всички партньори на марката, които я носят и разпространяват името ѝ.

За растежа си през 2022 г. Stinky получава финансиране от фонда за рисков капитал Vitosha Venture Partners, който влага 150 хил. евро свеж капитал в бизнеса. С парите Stinky Socks стъпват на американския пазар, който към днешна дата се превръща и в най-големия за марката, която се предлага в 18 страни по света.

За 2023 г. "Стинки" отчита ръст от над 30% в дистрибуцията на продукти и двуцифрен растеж в директните продажби на бранда. А за 2024 г. очакванията са големи, защото предстои експанзия. "Разширяваме присъствието си в Северна Америка, а в момента сме и в процес на подписване на договор с голяма дистрибуция и в Южна Корея", издава за плановете на бранда Христов.

MIL: Чорапите да отиват на костюма

Бизнесите често се раждат, когато основателите им от първо лице се сблъскат с нужда, която пазарът не удовлетворява. Михаел, Иван и Лъчезар са колеги в одиторска компания, от които се изисква ежедневно да изглеждат подобаващо. "Това беше едно от първите ни сблъсквания с трудностите на намирането на подходящо формално облекло", разказва Михаел. А чорапите се оказват един лесен начин да се открояват, като допълват визията си.

Така през 2019 г. основават дружеството "МИЛ Стайл", което обаче започва да функционира едва в края на 2021 г. заради нуждата от кредит, с който да се финансира бизнесът. "Първоначалната инвестиция направихме с помощта на кредит на стойност 20 хил. лв. по програма за млади предприемачи, който вече почти сме изплатили", разказват тримата партньори, които и до днес успяват с помощта на приятели и роднини да управляват бизнеса без допълнителен персонал.

Чорапите на MIL се произвеждат във фабрика в Лвов, Украйна, която изпълнява поръчки на едро по дизайн на бранда. Съставът на всички модели включва сертифициран органичен памук, като цените варират спрямо детайла и еластичността на модела, но са в диапазона 9-11 лв. Постоянните модели са 12, като включват спортни чорапи, едноцветни чорапи и такива с различни разцветки - на животни, геометрични фигури и други. Освен чорапи от самото начало марката предлага и вратовръзки, а отскоро и аксесоари, обувки и дори мъжки дрехи.

Най-значителен финансов ресурс изискват материалите за самите продукти, твърдят партньорите. "Тъй като чорапите се произвеждат от органичен памук, а вратовръзките от рециклиран полиестер, който поръчваме от Австралия, тяхната себестойност е доста по-висока от стандартните им еквивалентни продукти", добавя Михаел.

Продажбите на MIL са през онлайн магазина ѝ и по базари за български марки, а от няколко месеца и в новооткрития физически обект на ул. "Георги С Раковски" 157 в София. "Работим с партньорска мрежа в няколко магазина в София, като в момента се опитваме да я разширим и в другите градове в България. През изминалата година започнахме работа и с магазини, специализирани в органичните дрехи в Холандия и Белгия", разказват тримата.

Най-търсеният продукт на марката е комплект от чорапи, вратовръзка и игла за вратовръзка, който се предлага на по-изгодна цена от 50 лв. През 2023 г. MIL продава около 1000 чифта чорапи, като от средата на годината те спират да са основния продукт на марката и оттогава са по-скоро допълнение на обувките, които предлагат. "Бизнесът се самоиздържа от самото начало, защото разходите покрай онлайн търговията не са много големи. Нашата инвестиция дойде по-скоро с отварянето на физическия ни магазин," обясняват от MIL.

За 2024 г. в плановете на бранда е разширяването на колекцията, с фокус над по-класически модели, подходящи за всеки мъж. "През годините натрупахме знания относно желанията на пазара и предпочитанията на хората и техните специфики и се надяваме да отговорим на нуждите им за аксесоари и облекло", завършват партньорите в MIL.

Throttle Socks за цвят в сивото ежедневие

Славомир Чифлигаров и Тодор Лазаров създават марката си за чорапи не с идеята за печалба, а с желанието да разпространят любим свой продукт и страстта, която им носи той. "През 2018 г. в Португалия двама наши съмишленици напускат сигурната си работата заради желанието да последват една обща мечта - да създават забавни и пъстри чорапи за възрастни. Един милион чорапи по-късно същите тези двама младежи създават модели, вдъхновени от своите страсти. Това са хора, които вярват, че когато обуеш страхотен чифт чорапи, това може да направи деня ти по-вълнуващ и пъстър", разказва за португалските си партньори Чифлигаров, който през 2021 г. заедно с партньора си пренася продукта им в България с бранда Throttle Socks.

Три години по-късно чорапите на Throttle все още се произвеждат от партньорите им в Португалия и се изработват с португалски материали, твърди Чифлигаров. Throttle Socks се предлагат на европейския пазар чрез местни представители и вносители, а в България екипът от двама обслужва своя онлайн магазин и продажбите в социалните мрежи. "Основният пазар, на който залагаме, е личния контакт на живо, през участия в арт базари и фестивали из страната", разказват партньорите.

Цената на чифт Throttle е между 20 и 26 лв., а на комплект - 65-95 лв., като се предлагат чорапи в няколко категории - животински принтове, храни, изкуство и колаборации с артисти. "Определено най-харесваните и продавани модели са официалните, лицензирани такива на световни музикални изпълнители и банди като AC/DC, David Bowie, Pink Floyd, Blondie и други, които предлагаме", обясняват за търсенето двамата.

"Всички разговори и договорни условия за авторски права на моделите, и официален мърч на музикални изпълнители се водят от служители в Португалия, Англия и САЩ", добавя Чифлигаров. А производството се извършва поетапно през годината, "като обикновено се правят четири или пет поръчки годишно по около 150 - 200 чифта всяка, и всичко зависи най-вече от сезона и планираните от нас участия по базари в страната", пояснява той за процесите.

Заради изнесената продукция и липсата на физически магазин разходите на бранда не са огромни. Инвестицията в развитието на бизнеса се опира до закупуването и доставката на продукта, както и разходи по участия в базари и фестивали, които включват такси за участие, транспорт и логистика и изработката на рекламни материали за събитието, в което се участва. "Средствата, които сме вложили в тези направления до момента са над 25 хил. лв.", пресмята Чифлигаров, като оценява развитието на марката като положително, макар и с бавни стъпки нагоре.

През 2023 г. Throttle продава 450 чифта чорапи "и това ни донесе почти незабележим положителен финансов баланс. Но се срещнахме и споделихме емоция за музика и изкуство с безброй много хора и това ни донесе истински позитивен, вдъхновяващ и мотивиращ резултат, който не може да бъде счетоводно описан", смятат партньорите.

За 2024 г. планът е засилено участие в базари и нов онлайн магазин. "Подготвяме и няколко нови модела чорапи, с които се надяваме да успеем да стъпим и физически в определени магазини в страната", допълва Чифлигаров.