Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Членството в ЕС не уби българската млекопреработваща индустрия. Въпреки опасенията фирмите в бранша сега не само че работят и изнасят продукция, но и са на път да получат субсидии от Европейската комисия.
След птицевъдите и износителите на три типа български кашкавал - от краве, овче и козе мляко, ще получат финансова подкрепа, ако продават в страни извън ЕС. За първи път българският кашкавал влиза в списъка на експортните млечни продукти, чиито производителите получават финансиране от Брюксел. Това стана, след като през ноември м.г. българското Министерство на земеделието и храните направи предложение до Европейската комисия като ответна мярка срещу засилващата се криза в млечния бранш.
Схемата със субсидирането на износа не е нова за ЕС. Тя се прилага за земеделски и преработени земеделски продукти, предназначени за трети страни, за да компенсира разликата между по-високите цени на продуктите в евросъюза и по-ниските им цени в страните извън него, обясняват философията на този търговски механизъм експерти на фонд "Земеделие".
По тази схема ще се субсидират само кашкавали, които отговарят на точно определени в регламент на ЕС минимални изисквания за съдържание на сухо вещество и мазнини в млякото (виж каре "За какво важи"). Освен това кашкавалът трябва да бъде произведен в лицензирано предприятие, което спазва хигиенните изисквания за производство на продукти от животински произход.
Еврокомисията още не е определила конкретния размер на помощта, но общият ред, по който ще може да се кандидатства, е ясен. Всеки търговец трябва да се регистрира в централното управление на фонд "Земеделие". Това става със заявление по образец. Изисква се още едно заявление по образец - за издаване на лиценз, съпроводено с валидна банкова гаранция, ако е необходимо. Задължение на кандидата е да изнесе заявеното от него количество кашкавал, което е посочил в лиценза.
Експортът трябва да бъде предназначен за трети страни, като в европейския регламент са посочени конкретно държавите, за които тази схема няма да важи (виж каре "За къде не важи").
Няма определени квоти за изнесено количество, както и ограничение на количествата, за които може да се кандидатства за изплащане на субсидии. Няма и краен срок, нито ограничения за броя на исканите лицензи. Процедурата може да започне веднага щом еврокомисията определи размера на финансирането.
След осъществяване на износа търговецът трябва да подаде в централното управление на фонд "Земеделие" заявка за изплащане на субсидията и да предостави необходимите документи, които доказват, че е осъществен внос на кашкавал в съответната държава.
Изплащането на субсидията става по банков път в рамките на три месеца след получаване на всички документи.
Симеон Присадашки, собственик на фирма "Жоси" и заместник-председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България, смята, че фирмите от бранша ще проявят интерес към този търговски механизъм, когато той стане ясен в детайли. Присадашки си спомня за времето на квотите и субсидирането на износа на български млечни продукти преди присъединяването на страната към ЕС. "Тогавашният механизъм беше труден, тежък и на практика малцина се възползваха от преференцията. Дано сега нещата са по-опростени и улеснят износителите", надява се Присадашки. И припомня, че с подкрепата на този механизъм Германия изнася всяка година огромни количества млечни продукти за Русия.
* от английски буквално: кажи сирене - израз, използван от фотографите, за да предизвикат усмивка у хората, които снимат
Реклама с пари на ЕС
Всяка от двете браншови асоциации на млекопреработвателите в страната е готова с нов проект за промоционална програма, която ще рекламира българско сирене и кашкавал зад граница и чието изпълнение ще се субсидира от Европейската комисия (50%) и от земеделското министерство (30%). Останалата част от сумата се осигурява от съответната браншова структура.Националната асоциация на млекопреработвателите (НАМ) кандидатства за финансиране на проект, който ще рекламира бяло саламурено сирене и кашкавал в Норвегия и Обединените арабски емирства. Бюджетът на проекта е около 2 млн. евро, уточни Диляна Славова, изпълнителен директор на НАМ. "Програмата не е ориентирана към бранд, нито цели промотиране на консумация на сирене от определен производител. Целта е да се подобри имиджът на млечни продукти от ЕС, и в частност от България, и да се стимулира търсенето им", уточнява Славова.
Асоциацията вече спечели субсидия за подобен проект за реклама на сирене и кашкавал в Германия и Испания. Бюджетът му е 3.170 млн. евро.
Другата браншова структура - Асоциацията на млекопреработвателите в България (АМБ), кандидатства за субсидия с промоционална програма за българско бяло саламурено сирене и кашкавал в трети страни. Тя се казва "Кажете европейско сирене" и ще бъде насочена към Обединените арабски емирства, Китай и Австралия.
Асоциацията вече изпълнява такъв проект в Русия и Украйна съвместно с кипърската Асоциация на говедовъдите на стойност 5 млн. евро.
Продължителността на програмите е три години. Предложенията трябва да бъдат разгледани от специална национална комисия към земеделското министерство и ако отговорът е утвърдителен, ще бъдат изпратени за мнение в Брюксел. Там проектите ще се състезават с промоционални програми, предложени от останалите държави членки.
За какво важи
За кашкавал, произведен от овче или козе мляко:- допустимо максималното съдържание на вода - 42%
- разрешено минимално съдържание на мазнини в сухото вещество - 50%.
За кашкавал, произведен от краве мляко:
- допустимо максимално съдържание на вода - 44%
- разрешено минимално съдържание на мазнини в сухото вещество - 45%.
За къде не важи
Ще се субсидира износът на кашкавал в трети страни (извън ЕС) с изключение на:Андора, Лихтенщайн, САЩ, Гибралтар, Албания, Босна и Херцеговина, Сърбия, Косовo, Черна гора, Македония, Исландия, Норвегия, Швейцария, Хърватия, Турция, Австралия, Канада, Нова Зеландия, Южна Африка.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.