🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Брюксел ще насърчава рекламата на храни за износ

Европейската комисия предлага увеличено финансиране за промоция пред трети страни

В България досега са спечелени девет проекта за промотиране на продукти.
В България досега са спечелени девет проекта за промотиране на продукти.
В България досега са спечелени девет проекта за промотиране на продукти.    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
В България досега са спечелени девет проекта за промотиране на продукти.    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Драстично повишение на годишното финансиране, опростяване на процедурата за кандидатстване, фокус върху износа извън ЕС и коопериране между държави членки. Това са идеите за промяна в общата политика на Брюксел за промотиране на селскостопански и хранителни продукти. За момента те са подготвени от Европейската комисия (ЕК) и предстои да бъдат представени за обсъждане в Европейския парламент и съвета на министрите. Планира се средствата за промотиране на храни и агростоки да нараснат от 61 млн. евро през 2013 г. до 200 млн. евро в края на новия програмен период - 2020 г.

Вино, сирене и макарони

Програмите за реклама на селскостопански или хранителни продукти се подават от организации на производители или на производители и търговци и целят да представят качествата на даден продукт (например саламурено сирене), но не и на конкретни търговски марки. Те се изпълняват за срок от една до три години, като допустимите разходи са свързани с медийни реклами, участия на професионални изложения и организиране на събития за представяне на продукта - например дегустации. Годишно се организират два приема на проекти - за реклама в други държави - членки на ЕС, и за реклама в трети страни. С предлаганите от ЕК промени се предвиждат някои бонуси. Така например, ако проект за реклама е подаден от организации от няколко държави членки едновременно, субсидията по него от ЕС ще е 60%, а не 50%, както при другите.

По-висока субсидия, отново 60%, се планира да получават и всички проекти, които са насочени към промоция на европейски продукти във външни за ЕС държави, като целта е увеличение на експорта към нови пазари. В изявление по повод предложените промени комисарят по селско стопанство Дачиан Чолош заявява "С износ в размер на над 110 млрд. евро европейската селскостопанска и хранителна промишленост има потенциал да насърчи растежа и заетостта в рамките на ЕС."

Друга нова идея е да се разшири списъкът с възможните продукти за финансиране. Така например в следващия програмен период реклама ще може да се прави на тестени изделия - например макарони.

Пряк път към парите

ЕК предлага и сериозна промяна при кандидатстването с проекти за реклама. Досега процедурата изискваше всеки кандидат да подаде предложението си до национален компетентен орган (в България това е министерството на земеделието), който пък, ако го одобри, го изпраща в Брюксел за същинското оценяване. Предвижда се след 2014 г. проектите да предлагат директно в Брюксел, т.е. няма да има нужда от първи подбор на национално ниво, което ще скъси времето за кандидатстване и одобрение на проектите.

Откакто България е в ЕС са спечелени девет проекта за промоция на храни, повечето от които все още не са приключили. Сред рекламирането продукти са сирена, кашкавал, вино, конфитюри и др., като приблизително еднакъв е броят на рекламите в други държави от ЕС и трети страни, основно Русия. Българските организации в повечето случаи предпочитат реклами, насочени към потенциални бизнес партньори в тези държави - участия в професионални форуми и др., отколкото промотирането на продукти пред широката публика. Сред сериозните проблеми при кандидатстването с такива проекти е фактът, че регистрираните традиционни продукти с произход и географско указание в европейския регистър са малки (един регистриран и шест кандидатстващи). Пречка е и покриването на изискванията за организация на производители или търговци.