🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Софийският завод на "Фесто" ще е за сложни изделия, старите отиват в Турция

Германската компания ще инвестира в българското предприятие още 30 млн. лв. Оборотът вече доближава 260 млн. лв.

Във "Фесто производство" в момента работят над 1300 души, основно в завода в София
Във "Фесто производство" в момента работят над 1300 души, основно в завода в София
Във "Фесто производство" в момента работят над 1300 души, основно в завода в София    ©  Nadezhda Chipeva
Във "Фесто производство" в момента работят над 1300 души, основно в завода в София    ©  Nadezhda Chipeva
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Производителят на компоненти за автоматизация инвестира близо 30 млн. лв. в поредно разширение.
  • Монтажът на някои продукти отива в Турция, в София ще се инсталират нови линии за по-сложни изделия.
  • До една година ще започне производството на първия продукт, изцяло разработен в България.

Поредицата от кризи засегна много компании, но други спечелиха. Вълната от автоматизация на производството, която пандемията само засили, донесе двуцифрени ръстове на производителя на компоненти "Фесто производство" последните години. А с това и теренът на компанията в София, където вече бяха направени няколко разширения, отесня. Това е и причината част от работата сега да се прехвърля към друг завод на германския концерн в Турция, за да може тук да се освободи място за производство на повече електроника и умни продукти, за които търсенето расте.

Решението е сигнал за интересен обрат в българската индустрия. Докато доскоро страната най-често беше приемник на линии, прехвърляни от Западна Европа заради по-ниските разходи за труд тук, сега трансферът се случва към други държави. Добрата новина е, че производството в България се запазва, но вече фокусирано върху по-сложни изделия.

Четвърт милиард

След като през 2021 г. българската компания на германския концерн Festo увеличи продажбите си с 30% (виж таблицата), през миналата година е добавила още над 20%, което означава, че оборотът й вече доближава 260 млн. лв. "Кумулативно спрямо предпандемичната 2019 г. имаме над 80% ръст в обемите", казва управителят на "Фесто производство" Георги Атанасов за "Капитал". Компанията продава само на фирмата майка и чрез нея продуктите й достигат до над 300 хил. клиенти в целия свят.

Всичко това е движено от силното търсене и на двете основни групи продукти, които компанията произвежда - електроника и продукти с електронен монтаж, както и електрически задвижвания (сервомотори и линейни мотори за автоматизация), които се правят от няколко години в София. Затова и заводът има нужда от повече машини, площи и работници, но възможностите на сегашната площадка са ограничени.

Новата задача

Това е причината за трансформацията, която компанията вече е започнала. Тя включва инвестиция от близо 15 млн. евро (около 30 млн. лв.) - над 3.5 млн. евро в реконструкция и разширение на производствените площи и повече от 10 млн. евро в ново оборудване. "Тези съоръжения, от една страна, разширяват капацитета ни за електроника, а от друга, ще ни помогнат да въведем в производство нови изделия - електрически задвижвания", уточнява Атанасов.

В същото време, тъй като площадката в София вече е почти изцяло заета, концернът Festo е взел решение да прехвърли част от старите изделия, в които няма електроника (кабели, свързващи, комуникационни, полимерни и механични изделия), към новия си завод в Турция, който беше построен миналата година. Този тип трансфери са започнали в края на 2022 г. и ще продължат до края на 2024 г. "Идеята е заводът в България да се фокусира все повече върху продукти с електроника, със софтуер, комбинирани продукти с монтаж на до повече от сто компонента в едно изделие, които изискват по-високи компетенции на нашите служители. В същото време ще ограничим изделията, при които работниците почти цяла смяна извършват една и съща повторяема дейност за монтаж на един компонент в едно изделие", обяснява Атанасов. И добавя: "За София това означава опразване на един цех - буквално, и този цех до края на тази година трябва да бъде преоборудван изцяло за електроника, за изделията, които са с бъдеще и за които има търсене."

Трудно с хората

Преместването е свързано и с липсата на достатъчно хора в София, които са готови да извършват повторяеми операции в производството. По време на ковид проблемът не беше толкова остър, тъй като хората залагаха на сигурността и избягваха да сменят работата си. С края на пандемията обаче положението стана по-сложно. "През летния период достигнахме до ситуации на текучество на служители с двуцифрен процент. Донякъде това е и един от поводите да потърсим начин да се освободим от изделия, чийто монтаж е монотонен и досаден", каза Атанасов. Вместо тях към края на 2024 г. - началото на 2025 г. в предприятието ще се правят продукти, които изискват монтаж на цели, комплексни изделия.

В момента в компанията работят над 1300 души, включително повече от 100 инженери в инженерния център и близо 100 души в поделението на "Фесто производство" в Смолян. Именно там през миналата година е отчетен и най-голям ръст на заетите - от около 50-60 души преди това. "Когато се търси непрекъсваемост на производството поне 5 дни в седмицата, е по-лесно това да се направи в малък град, а не в столицата", коментира Атанасов.

Още инженери

Именно по време на пандемията се разрасна и инженерният център на Festo в София, който беше създаден през 2019 г. с малко над 20 души. "Вече сме близо 120 човека, а плановете ни са в следващите 3-4 години да се развиваме и да станем към 250 души", каза Георги Грозданов, ръководител отдел "Технически инженерен център" на "Фесто производство".

В инженерния център вече сме близо 120 човека, а плановете ни са в следващите 3-4 години да се развиваме и да станем към 250 души.

Георги Грозданов
Георги Грозданов

Ръководител отдел "Технически инженерен център", "Фесто производство"

Инженерите работят в друга сграда в столицата, а от началото на тази година в съседство до тях беше изнесена и изпитвателната лаборатория, така че двете свързани звена да бъдат на едно място, а и да се освободи място в завода. В лабораторията се правят различни тестове на продуктите, които предстои да влязат в производство - за вода и влага, температурни тестове, електротестове и т.н., като компетенциите продължават да се разширяват. "В момента лабораторията е около 1000 кв.м, но ще стане двойно по-голяма в следващите 3-4 години", уточни Грозданов. Това ще позволи на компанията да има пълен кръг на завъртане на един продукт - разработване (механика, хардуер, софтуер), тестинг и производство изцяло в България.

Първият такъв продукт ще влезе в производство в края на тази година или началото на следващата. "След по-малко от 12 месеца българският завод ще произвежда продукт и Festo ще продава продукт, който е разработен от А до Я в инженерния център в София", посочи Атанасов.

Измислено в София

Центърът в София работи много тясно свързано с инженерните центрове на Festo в Германия и Бостън. Един от основните продукти е колаборативен робот - ръка (кобот), който предстои да излезе на пазара към края на тази година. Той се разработва заедно с германските инженери, а в България се прави голяма част от софтуера. "Целта му е да бъде третата ръка на човека и да извършва монотонни действия, които обикновено са демотивиращи и досадни на хората. Така те могат да се фокусират върху по-комплексните задачи", обясни Грозданов.

С развойния център в Бостън пък се разработва медицинска техника, която е предназначена за лабораторни тестове. Тя представлява система от малки пипети, които много прецизно могат да вкарват в малки колбички минимални количества течност. "Системите за лабораторна автоматизация трябва да бъдат предвидени за различни видове течност, с различна плътност и прочее специфични изисквания", уточни Грозданов.

Заедно с екипите във Виена и Германия българският център работи и по създаването на контролер, който дава възможност на клиентите лесно, с помощта на приложение, да пренастройват поточните си линии от един продукт към друг близък продукт, без да трябва да купуват цяла нова линия. "Да вземем например един телефон - всяка година излиза нов модел, за всеки модел има различна поточна линия, а това са инвестиции. Затова се върви в посока гъвкавост на поточните линии", каза Грозданов.

Предимството да си гъвкав

Търсенето на гъвкави решения за автоматизация е и една от основните тенденции на пазара последните години. "Това са системи, които чрез електрически задвижвания, мотори или пък чрез умна пневматика, която се управлява от софтуер, позволяват адаптация на производство като модификация на продукти или технически изменения", обясни Атанасов.

Навсякъде клиентите търсят автоматизация, комуникация, дигитализация и този тип промяна на пазара и търсенето е голяма възможност за завода на Festo в София.

Георги Атанасов
Георги Атанасов

Управител на "Фесто производство"

По думите му в момента на пазара се забелязва и това, че клиентите търсят гъвкавост заради нарушените вериги за доставка, които не им позволяват да се обвържат дългосрочно. Затова вече се търси не само бързо да се произведе повече, но и бързо да се произведе минимално количество. Засилва се и навлизането на роботи и коботи в производството, а заради общата глобална конкуренция пускането на нови изделия на пазара става по-бързо.

Все повече интерес има и към продукти с подобрена енергийна ефективност. "В момента имаме много проекти за редизайн, които са свързани, от една страна, с това, че има недостиг на чипове и на компоненти, от друга страна, новите компоненти имат по-малки размери и по-ниска консумация на ток", каза Атанасов. Забелязва се също тенденция за анализ на енергийни загуби в цялото производство, каквато услуга се предлага от търговската компания на групата. Услугата е много търсена, особено в Централна и Западна Европа, което е свързано с поскъпването на енергията и ресурсите.

"София е печеливш завод заради това, че произвежда продуктите, които съдържат електроника и софтуер и които позволяват на крайния клиент гъвкавост", категоричен е Атанасов. Силното търсене на такива изделия пък обещава растежът на "Фесто производство" да продължи.