Производителят на профили "Ленокс груп" расте с по-модерни технологии

Три поредни години заводът край Пловдив увеличава значително продажбите си въпреки ефектите от войната

В компанията работят около 100 души, чакат се работници и от Индия
В компанията работят около 100 души, чакат се работници и от Индия
В компанията работят около 100 души, чакат се работници и от Индия
В компанията работят около 100 души, чакат се работници и от Индия
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Заводът край Пловдив удвоява приходите си последните години, очаква 300% ръст за 2023 г.
  • Предприятието прави профили за соларни панели, фасади и дограма, както и джанти за велосипеди.
  • Голяма част от поръчките в Украйна вече са възстановени, силни продажби има на Балканите.

За последните години светът и бизнесът преминаха през няколко кризи. Макар че войната в Украйна засяга поръчките и размества доставките на "Ленокс груп", производителят на профили бързо успява да преодолее проблемите и да отчете значителен ръст на продажбите за трета поредна година. След като през 2021 г. компанията удвои приходите си и влезе в класацията на металообработващите предприятия в "Гепард", през 2022 г. тя запазва темпа (виж таблицата), а прогнозите за 2023 г. са за още по-голямо увеличение. Всичко това става благодарение на въвеждането на по-модерни технологии и без значително разширение на производството.

Бизнес с профили

"Ленокс груп" произвежда екструдирани алуминиеви профили и работи изцяло за бизнес клиенти. Продуктите й включват профили за соларни панели, които носят значителен обем от бизнеса последните години, фасади за офис сгради, профили за дограма, както и джанти за велосипеди, които се продават основно в Италия. Заводът се намира в село Стряма край Пловдив (община Раковски). Компанията е създадена преди 12 години от Михаил Ракаджиев, който преди това се е занимавал с търговия с профили. По думите му обаче предприятието работи по-активно от 5-6 години. Ракаджиев е едноличен собственик на "Ленокс груп" чрез дружеството си "МР инвест", има участие и в други търговски и строителни фирми.

Ефектът на войната

От отчета на компанията за 2022 г. става ясно, че войната в Украйна е довела до загубата на няколко сериозни клиента. Лека дестабилизация обаче се е усещала до края на първото тримесечие, след което е отчетен осезателен растеж. "От Украйна имахме доста силни клиенти. В началото на войната поръчките спряха, но след това се възстановиха за районите, които не са засегнати от военните действия, и през 2023 г. вече работехме много силно за там", коментира Ракаджиев за "Капитал".

Санкциите срещу Русия заради инвазията й в Украйна също са се отразили на компанията по линия на доставките на алуминий. Преди войната "Ленокс груп" е купувала суровината от "Русал", но с налагането на ембарго е преминала към други доставчици. "Купуваме от Турция, от Виетнам, от Бахрейн. Нямаме проблем с доставките", каза Ракаджиев.

Растящи продажби

Компанията изнася около 75% от продукцията си и продава основно в Европа и на Балканите - Сърбия, Македония и Хърватия. По думите на Ракаджиев силният растеж на приходите последните години се дължи основно на модернизиране на производството. "Нямаме големи разширения, просто във времето въвеждаме технически решения, които вдигат капацитета", уточни той. По думите му предварителните данни за 2023 г. сочат, че "Ленокс груп" ще отчете още по-голям ръст - около 300%. За момента компанията не обмисля разширение на завода. Според Ракаджиев такова евентуално може да бъде направено след края на войната.

Компанията е намерила своето решение и за недостига на работна ръка. В момента в предприятието работят около 100 души, като част от тях са от Турция. Очаква се скоро заводът да има и работници от Индия.

За момента "Ленокс груп" не отчита спад на поръчките въпреки плахите прогнози за икономиката като цяло. "Партньорите ни казват, че очакват лека стагнация, но при нас засега е добре", каза Ракаджиев. Допълнителен потенциал за растеж идва и от пазара в САЩ, където наскоро компанията е влязла.