🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пресметни и се раздвижи

Ново поколение технология влиза в часовете по математика на най-малките ученици

Когато топката е на правилния отговор, децата ритат силно и отбелязват гол.
Когато топката е на правилния отговор, децата ритат силно и отбелязват гол.
Когато топката е на правилния отговор, децата ритат силно и отбелязват гол.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Когато топката е на правилния отговор, децата ритат силно и отбелязват гол.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Осем корпоративни истории ще разкаже "Капитал Daily" в следващия месец. Те ще са на компании, които бяха отличени в Националния конкурс за иновативно  предприятие на 2014 г. Той се организира за десета поредна година от фондация "Приложни изследвания и комуникации". За "Иновативни технологии в традиционни сектори" наградата "Най-иновативно предприятие на 2014 г." получи "Аглика трейд", която "Капитал Daily" вече представи.

Математиката рядко е сред любимите предмети на малките ученици. В повечето случаи децата от началните училища биха предпочели да излязат в парка и да тичат на воля пред това да решават задачи в клас. Какво обаче би се случило, ако двете занимания се обединят и математиката стане забавна, подтиквайки децата към движение? На този въпрос вече могат да отговорят ученици от над 100 начални училища в България и двойно повече по света, които използват образователния софтуер Jumpido. Проектът, разработен от млади български предприемачи, цели да привлече интереса на децата върху математическите задачи чрез активно движение и забавление. В тазгодишния Национален конкурс за иновативно предприятие Jumpido получи първа награда в категорията социална иновация.

Иновации с история

От години предприемачите имат за цел да внедрят технологиите от ново поколение в обучението на най-малките ученици. Jumpido е вторият проект в сферата на образованието, разработен от стартъп компанията "Нимеро". Още като студенти създателите й работят върху интерактивната система Envision. Тя позволява на всеки учител да подготви занимателни уроци, които да прожектира на целия клас през един компютър. Всеки ученик от своя страна разполага с мишка, с помощта на която се включва в учебния процес. Изцяло със собствени средства екипът развива проекта, който вече се използва в над 20% от училищата в България. "След успеха на Envision решихме да създадем нов продукт, който отново да се фокусира върху интерактивното обучение", разказва Кирил Русев, управител на компанията.

Преди по-малко от две години младите предприемачи попадат на камера, разработена от Microsoft, която улавя точни движения в 3D пространството, и решават, че тази нова технология може много добре да се впише в учебния процес на децата от началните училища. "Вече имахме наблюдения колко енергични са малките ученици и как в момента, в който започне междучасието, те тичат неуморно по коридорите. Преценихме, че най-добрият вариант е да използваме тази енергия за тяхното образование", казва Кирил. Така екипът започва работа върху Jumpido – софтуер, предоставящ серия от математически игри, които се решават чрез движение. Малко по-късно, след представянето на проекта, печелят финансиране в размер на 200 хил. евро от инвестиционния фонд LAUNCHub.

Обучение, движение, игра

Jumpido пренася малчуганите в света на новите технологии. Задачите се прожектират в класната стая под формата на интерактивна игра. Две деца излизат на дъската и застават пред сензор, засичащ движенията, чрез които дават своите отговори. Така например, за да намерят липсващата цифра от дадена редица с числа, трябва да изпъват ръце напред и да спукат всички балони, в които се съдържа грешен отговор. В зависимост от материала учениците имат възможност да работят в екип или да се състезават. Jumpido превръща събирането и изваждането в забавление, когато ги съчетае с една от любимите игри на децата от първи до четвърти клас - футбола. Целта им е да преместят топката до верния отговор. Скачат, за да се движи тя нагоре, и клякат, за да отиде надолу. В момента, когато топката е на правилното място, ритат силно и отбелязват гол. С всеки правилен отговор учениците се приближават все повече до купата на успеха. "Всяка игра продължава малко повече от две минути, за да могат всички да вземат участие в рамките на един учебен час", обяснява управителят на софтуерната компания.

Обучението чрез движение привлича вниманието на децата и провокира интерес към предмета. Ако ученик изпитва затруднение с някоя задача или даде грешен отговор, системата автоматично генерира друга, по-лесна. Обратното е за напредналите. Техните задачи стават по-трудни, за да поддържат любопитството им към материала. "Софтуерът е направен чрез алгоритъм, който позволява образуване на множество различни примери така, че да не се повтарят без значение каква е трудността им", казва Кирил Русев.

В зависимост от начина на преподаване учителите могат да използват програмата и за оценяване на децата. Така под формата на игра проследяват нивото на учениците, които от своя страна не се притесняват, когато бъдат изпитвани.

Как и къде

Компанията разпространява образователния софтуер чрез специализирани дистрибутори във всяка държава. Те предлагат продукта, представяйки го на различни начални училища, а в САЩ и на детски градини. Jumpido няма сериозен конкурент на пазара за интерактивно обучение и е печелил много награди в сферата на иновациите. "Доскорошният ни голям американски конкурент стана наш дистрибутор за САЩ, което ни показва, че се справяме по-добре от останалите производители", казва Русев. Цената на софтуера в България е 1100 лв. и включва над 50 игри, постоянни обновления на системата, както и сензора за улавяне на движения.

Jumpido се използва в много начални училища от целия свят и е съобразен с различната образователна система на всяка държава. Интерактивният метод на обучение се приема все повече както от учителите и учениците, така и от родителите им. "Неподправеното мнение на децата е изключително точно мерило за прилагането на тази система. Много родители са ни споделяли колко въодушевени са малчуганите след подобен урок по математика", разказва Кирил Русев. Според него в учебната програма е добре да се внедряват иновации, за да се даде възможност на децата да бъдат част от технологичното развитие.

Поглед в бъдещето

Кирил Русев и екипът му имат за цел да развият проекта и за други учебни предмети. Те ще се фокусират върху дисциплини, които са универсални за различните държави по света, като например музика и английски език. Усилено работят и върху разрастването им на американския пазар и сформиране на втори екип там, тъй като търсенето на подобни интерактивни продукти е голямо. Планът им е да разработят софтуера и за ученици от пети и шести клас. Според тях това е максималната възрастова група, за която Jumpido би бил подходящ за обучение. Скоро очакват да завършат и по-големите обновления по системата, включващи нови игри и съдържание, които ще са достъпни за всеки потребител срещу заплащане. Освен това компанията разработва мобилно приложение, еквивалент на Jumpido, което ще много по-достъпно за индивидуално ползване. Макар че по този начин отпада елементът на движение в обучението, младите предприемачи смятат, че децата ще бъдат заинтригувани от самите игри, чрез които ще решават задачи.

"Главната ни цел е да покажем на децата, че новите технологиите не се изчерпват само с използването им за игри. Това забавление, поднесено по правилния начин, може да бъде част и от тяхното обучение", допълва Кирил Русев.

Какво е Jumpido

Jumpido е образователен софтуер, който помага на децата от началните училища да усвоят материала по математика под формата на интерактивни игри. При решаването на задачите сензор засича движенията на учениците, чрез които те дават своите отговори. Този метод на обучение е подходящ за деца със специфични нужди, защото трудността на въпросите се определя на базата на предходните им показани умения. Обучението чрез движение привлича вниманието на децата и провокира интереса им към предмета. Освен това софтуерът допринася за внедряването на информационните технологии в учебната среда. Jumpido се използва от над 100 начални училища в България и двойно повече в чужбина. Продуктът няма конкурент на световния пазар и се разпространява чрез специализирани дистрибутори. Създателите му разработват алтернативно мобилно приложение за обучение чрез игри, което да бъде достъпно за индивидуалния потребител.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nixonanim avatar :-P
    Nixonanim
    • + 3

    Супер, най-после и в Капитал :) Само нагоре момчета!

    Нередност?
  • 2
    ulri_hasse10 avatar :-|
    ulri_hasse10

    Здравейте, аз също бих желала да предложа една образователна мобилна игра, казва се мат бургер. Тя е подходяща за деца от 6 до 12 години. Информация за нея може да намерите на фейсбук страницата на фирмата "Уафо": https://www.facebook.com/waphoo/. Вижте и видеото към тази игра: https://www.youtube.com/watch?v=I96HChkovXY.

    Нередност?
Нов коментар