Пресметни и се раздвижи
Ново поколение технология влиза в часовете по математика на най-малките ученици
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Математиката рядко е сред любимите предмети на малките ученици. В повечето случаи децата от началните училища биха предпочели да излязат в парка и да тичат на воля пред това да решават задачи в клас. Какво обаче би се случило, ако двете занимания се обединят и математиката стане забавна, подтиквайки децата към движение? На този въпрос вече могат да отговорят ученици от над 100 начални училища в България и двойно повече по света, които използват образователния софтуер Jumpido. Проектът, разработен от млади български предприемачи, цели да привлече интереса на децата върху математическите задачи чрез активно движение и забавление. В тазгодишния Национален конкурс за иновативно предприятие Jumpido получи първа награда в категорията социална иновация.
Иновации с история
От години предприемачите имат за цел да внедрят технологиите от ново поколение в обучението на най-малките ученици. Jumpido е вторият проект в сферата на образованието, разработен от стартъп компанията "Нимеро". Още като студенти създателите й работят върху интерактивната система Envision. Тя позволява на всеки учител да подготви занимателни уроци, които да прожектира на целия клас през един компютър. Всеки ученик от своя страна разполага с мишка, с помощта на която се включва в учебния процес. Изцяло със собствени средства екипът развива проекта, който вече се използва в над 20% от училищата в България. "След успеха на Envision решихме да създадем нов продукт, който отново да се фокусира върху интерактивното обучение", разказва Кирил Русев, управител на компанията.
Преди по-малко от две години младите предприемачи попадат на камера, разработена от Microsoft, която улавя точни движения в 3D пространството, и решават, че тази нова технология може много добре да се впише в учебния процес на децата от началните училища. "Вече имахме наблюдения колко енергични са малките ученици и как в момента, в който започне междучасието, те тичат неуморно по коридорите. Преценихме, че най-добрият вариант е да използваме тази енергия за тяхното образование", казва Кирил. Така екипът започва работа върху Jumpido – софтуер, предоставящ серия от математически игри, които се решават чрез движение. Малко по-късно, след представянето на проекта, печелят финансиране в размер на 200 хил. евро от инвестиционния фонд LAUNCHub.
Обучение, движение, игра
Jumpido пренася малчуганите в света на новите технологии. Задачите се прожектират в класната стая под формата на интерактивна игра. Две деца излизат на дъската и застават пред сензор, засичащ движенията, чрез които дават своите отговори. Така например, за да намерят липсващата цифра от дадена редица с числа, трябва да изпъват ръце напред и да спукат всички балони, в които се съдържа грешен отговор. В зависимост от материала учениците имат възможност да работят в екип или да се състезават. Jumpido превръща събирането и изваждането в забавление, когато ги съчетае с една от любимите игри на децата от първи до четвърти клас - футбола. Целта им е да преместят топката до верния отговор. Скачат, за да се движи тя нагоре, и клякат, за да отиде надолу. В момента, когато топката е на правилното място, ритат силно и отбелязват гол. С всеки правилен отговор учениците се приближават все повече до купата на успеха. "Всяка игра продължава малко повече от две минути, за да могат всички да вземат участие в рамките на един учебен час", обяснява управителят на софтуерната компания.
Обучението чрез движение привлича вниманието на децата и провокира интерес към предмета. Ако ученик изпитва затруднение с някоя задача или даде грешен отговор, системата автоматично генерира друга, по-лесна. Обратното е за напредналите. Техните задачи стават по-трудни, за да поддържат любопитството им към материала. "Софтуерът е направен чрез алгоритъм, който позволява образуване на множество различни примери така, че да не се повтарят без значение каква е трудността им", казва Кирил Русев.
В зависимост от начина на преподаване учителите могат да използват програмата и за оценяване на децата. Така под формата на игра проследяват нивото на учениците, които от своя страна не се притесняват, когато бъдат изпитвани.
Как и къде
Компанията разпространява образователния софтуер чрез специализирани дистрибутори във всяка държава. Те предлагат продукта, представяйки го на различни начални училища, а в САЩ и на детски градини. Jumpido няма сериозен конкурент на пазара за интерактивно обучение и е печелил много награди в сферата на иновациите. "Доскорошният ни голям американски конкурент стана наш дистрибутор за САЩ, което ни показва, че се справяме по-добре от останалите производители", казва Русев. Цената на софтуера в България е 1100 лв. и включва над 50 игри, постоянни обновления на системата, както и сензора за улавяне на движения.
Jumpido се използва в много начални училища от целия свят и е съобразен с различната образователна система на всяка държава. Интерактивният метод на обучение се приема все повече както от учителите и учениците, така и от родителите им. "Неподправеното мнение на децата е изключително точно мерило за прилагането на тази система. Много родители са ни споделяли колко въодушевени са малчуганите след подобен урок по математика", разказва Кирил Русев. Според него в учебната програма е добре да се внедряват иновации, за да се даде възможност на децата да бъдат част от технологичното развитие.
Поглед в бъдещето
Кирил Русев и екипът му имат за цел да развият проекта и за други учебни предмети. Те ще се фокусират върху дисциплини, които са универсални за различните държави по света, като например музика и английски език. Усилено работят и върху разрастването им на американския пазар и сформиране на втори екип там, тъй като търсенето на подобни интерактивни продукти е голямо. Планът им е да разработят софтуера и за ученици от пети и шести клас. Според тях това е максималната възрастова група, за която Jumpido би бил подходящ за обучение. Скоро очакват да завършат и по-големите обновления по системата, включващи нови игри и съдържание, които ще са достъпни за всеки потребител срещу заплащане. Освен това компанията разработва мобилно приложение, еквивалент на Jumpido, което ще много по-достъпно за индивидуално ползване. Макар че по този начин отпада елементът на движение в обучението, младите предприемачи смятат, че децата ще бъдат заинтригувани от самите игри, чрез които ще решават задачи.
"Главната ни цел е да покажем на децата, че новите технологиите не се изчерпват само с използването им за игри. Това забавление, поднесено по правилния начин, може да бъде част и от тяхното обучение", допълва Кирил Русев.
2 коментара
Супер, най-после и в Капитал :) Само нагоре момчета!
Здравейте, аз също бих желала да предложа една образователна мобилна игра, казва се мат бургер. Тя е подходяща за деца от 6 до 12 години. Информация за нея може да намерите на фейсбук страницата на фирмата "Уафо": https://www.facebook.com/waphoo/. Вижте и видеото към тази игра: https://www.youtube.com/watch?v=I96HChkovXY.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.