🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Eleven инвестира 300 хил. евро в гръцкия стартъп BIOPIX-T

Вложението е част от по-голям инвестиционен рунд за над 1.4 млн. евро

Екипът на BIOPIX-T    ©  BIOPIX-T
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Българският фонд за рискови инвестиции Eleven вложи 300 хил. евро в гръцката стартираща компания BIOPIX-T. Те произвеждат преносими устройства за бързи лабораторни тестове, които могат да се провеждат в полеви условия. Общият размер на инвестиционния рунд е над 1.4 млн. евро, като сред инвеститорите са още гръцкият фонд Metavallon VC и няколко бизнес ангела.

Бързи тестове в различни условия

Екипът на основаната в края на 2019 г. BIOPIX-T разработва устройството Pebble, което позволява провеждането на молекулярни тестове в рамките на между 15 и 30 минути. Малкият му размер позволява лесно пренасяне, а резултатите от теста се получават директно на мобилно устройство. Компанията предлага различни пакети с тестове, които покриват някои видове болести, сред които COVID-19, инфлуенца, салмонелоза и други. Pebble работи с батерии, а цената на едно устройство е 750 евро, като може да анализира до шест проби едновременно. Друга специфика е, че тестовете могат да се провеждат със или без ДНК или РНК проба, като цената им варира съответно между 9 евро и 18 евро.

На този етап с продукта си от BIOPIX-T таргетират доктори и клинични специалисти, които се борят с COVID-19. По думите на съоснователя на компанията и ръкoводител на търговските и финансови дейности Сергиос Кацарос бизнесът им е насочен към малки диагностични клиники, които не могат да си позволят скъпи решения за молекулярна диагностика. "Клиниката или лекарят няма да се налага да делят приходите си с трети страни, които анализират на пробите", казва още той пред "Капитал". Заради ниската цена и бързината на тестването интерес към устройствата проявяват също хотели, летища, круизни кораби и други.

Устройствата и пакетите с тестове се произвеждат основно в Гърция. Компанията има и подизпълнител в Южна Африка, който, освен че произвежда, и дистрибутира продуктите на BIOPIX-T в Субсахарския регион. Гръцката компания вече има готов продукт, а за разпространението му използва оторизирани дистрибутори. "Интересът към нашите устройства е голям както от дистрибуторите, така и от крайните потребители от различни части на света - Хонконг, Китай, Индия. Tуристическата индустрия има остра нужда от бързи и надеждни тестове", казва още Сергиос Кацарос.

Поредна инвестиция

Това е първата стартираща компания от Гърция, в която фондът Eleven инвестира. По думите на Валери Петров, партньор в Eleven, компанията оперира в една от четирите ключови за фонда сфери - здравеопазването. "Екипът от основатели на компанията има забележителен научен опит и е подкрепен от водещи международни научни институти и организации. Устройството на BIOPIX-T идва точно навреме и е с голям напредък спрямо конкуренцията от гледна точка на технологични предимства и комерсиализация", допълни той пред "Капитал".

Свежият капитал от над 1.4 млн. евро, в който с 300 хил. евро участва Eleven, от компанията ще използват за първоначално производство и дистрибуция на продуктите. Рундът е воден от гръцкия фонд Metavallon VC, а сумата е осигурена в два етапа от септември миналата година до момента. През август 2020 г. BIOPIX-T получава финансиране 400 хил. евро по европейска програма "Хоризонт 2020", които използват за сертифициране и пускане на продукта им на пазара заедно с тестовете за COVID-19 и грип тип А.

Q&A

Сергиос Кацарос, съосновател на BIOPIX-T и ръкoводител на търговските и финансовите дейности

Как се отрази на бизнеса ви пандемията от коронавирус?


Първият прототип е от април 2019 г. Тогава бизнес планът ни предвиждаше, че ще излезем на пазара в средата на 2022 г. с тест за грип. По това време нямаше нужда от тестване на коронавируси и имахме добра възможност да представим на рисковите инвеститори решение за пазар, който не е очевиден за тях.

С настъпването на пандемията сменихме бизнес плана си, за да включим и теста за COVID-19. Проблемът беше, че там, където имаше ниша, внезапно на пазара се появи много шум с много различни решения, всяко от които претендира за новост и ефективност. Това обърка пазара, потенциалните инвеститори и клиенти. Всъщност пандемията, вместо да ни помогне да затворим рунда на финансиране, ни забави. Дори сега, една година по-късно, повечето хора не знаят разликата в ефективността между молекулярните тестове и бързите тестове, нито разликата между различните методи за извършване на молекулярни тестове.

Положителното е, че пандемията внезапно разшири пазара и постави на централно място необходимостта от тестване. Тази промяна ще остави по-дълготрайни ефекти и ще развие пазара за домашни тестове.

Какво ви отличава от конкуренцията?

Още преди пандемията имаше пазарна нужда от преносими молекулярно-диагностични устройства. Повечето устройства бяха твърде скъпи, не особено преносими или се ограничаваха до възможност за една проба. Дори сега, с всички нови участници на пазара покрай пандемията, все още няма решение като Pebble, което може да предложи комбинацията от преносимост, надеждност, цена и лесна употреба.