Онлайн покупките: повече дрехи, но вече и храни

Над 80% от българите използват местни сайтове за пазаруване

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Близо 2/3 от пазаруващите онлайн биха си купили биопродукти от стопанство с цел подкрепа на българското производство.

Дреха. Това е най-любимата покупка на пазаруващите онлайн в България. Вторият бестселър е доставката на готова храна, докато покупките на хранителни продукти все още са в дъното на класацията. Това сочи представително проучване на "GfK България", направено през последния месец сред пазаруващите, което беше представено на конференцията "Онлайн продажбите на храни", организирана от списание "Регал", част от групата на "Икономедиа".

Търговци на храни обаче отбелязват, че все по-осезаема част от продажбите им минават през интернет (виж другия текст), но посочват като задължително условие да имат и класически магазин, където клиентите да опитат продуктите. Освен това данните на GfK показват, че средната сметка при храните е най-висока (виж графиките).

Предпочитани са местни сайтове

Данните на GfК показват, че най-купуваните стоки по интернет са дрехи, обувки и аксесоари, които заемат 78% от "дигиталната" потребителска кошница. Клиентите търсят най-много още черна техника, аксесоари за електронни устройства, парфюмерия и козметика. Най-често се използват български сайтове, а 87% от анкетираните казват, че имат позитивен опит с онлайн пазаруването. Половината българи използват наложен платеж при покупките си през мрежата, а други 36% се разплащат с банкова карта по интернет.

Готови ястия - може

Данните от проучването показват, че голяма част от българите използват интернет, за да правят поръчки на готови ястия от заведения и др. Повече от половината българи са се възползвали от тази възможност, като най-често това става чрез сайта на конкретното заведение. Втори по популярност са сайтовете посредници, които предлагат кухнята на различни ресторанти и осъществяват доставки до дома или офиса. При една такава покупка се харчат средно 27 лева, като средната честота на поръчките е 22 на година, сочат още данните от проучването.

Същевременно обаче хората все още слабо използват интернет при покупка на храни. Данните от проучването показват, че от тази възможност са се възползвали едва 14% от купувачите през мрежата. "Българските потребители, особено жените, все още имат резерви да купуват храни по този начин", коментира Ирина Янкова от GfK. По думите й основната причина е, че не могат да разгледат продуктите, да проверят срока на годност или да прочетат информацията на етикета. Данните показват, че средната платена сума за такъв тип поръчка е 37 лв., а честотата на поръчките е 23 на година.

Интересът е към пакетираните продукти

Изследването на GfK показва, че в сектора на храните и напитките най-купуваните онлайн стоки са алкохолните напитки. Сред най-атрактивните покупки попадат още кафе, безалкохолни напитки и захарни изделия. Едва от пето до седмо място потребителите са класирали едни от най-търсените въобще стоки - млечни и месни продукти, както и плодове и зеленчуци. Същевременно обаче едва 23% от купувачите знаят, че има сайтове за продажба на храни от производител.

Изследването на GfK показва, че близо 2/3 от хората казват, че биха си купили биопродукти от стопанство с цел подкрепа на българското производство или при препоръка от познат, а за други 59% причината е, че по този начин ще имат достъп до стоки, които трудно намират.

Защо по интернет

Потребителите смятат като основни предимства на интернет пазаруването спестяването на време и възможността да се купят стоки, без да се налага да се ходи в магазина, да се носят тежки чанти или да се чака на опашка. Купувачите смятат, че в интернет могат по-лесно да намерят стоки, които не са в магазинната мрежа, както и да се правят поръчки извън работно време. Същевременно като основни недостатъци са посочени фактът, че стоката не може да бъде огледана, както и да й се провери срокът на годност. Като минус е отчетен още и допълнителният разход за доставка. Иначе потенциалните клиенти са много, защото 54% от българите са с достъп до интернет, посочват от GfK.

5 онлайн модела

Bgmenu: Бъдещето е в персонализираната услуга

Ние сме посредник между клиентите и заведенията – на първите даваме удобство, а на вторите – маркетинг и повече поръчки. Така обобщава модела на най-големия сайт за поръчки на храна bgmenu изпълнителният му директор Зорница Чугреева. В момента той работи с над 350 заведения в София и страната, а от месец обслужва и пазара в Румъния. Бизнесът започнал през 2004 г., като предлагали основно логистична услуга. Тогава беше така, защото малко заведения правеха доставки по домовете, обяснява Зорница Чугреева. В момента екипът на bgmenu се дистанцира от логистиката и се фокусира върху персонализирането на услугата. Според представителите на сайта това е бъдещето на онлайн-доставките: да познаваш клиентите си и да съобразяваш офертите си с техните предпочитания и вкусове. Стремят се да развиват различни канали за маркетинг и поръчки (web, мобилни устройства и др.), както и различни системи за плащане. Отскоро са въвели система за мобилни плащания, но за момента обемът им е малък – около 100 транзакции на месец. Зорница Чугреева е убедена, че трябва да се пробват различни решения, а клиентите пресяват работещите.Take-a-cake: Ще растем с пекарни и онлайн

Концепцията за малки кексчета се ражда през 2010 г. като съчетание между класическия домашен кекс и удобната форма на американските cup-cakes. В началото на 2011 г. Иван Благоев и съпругата му отварят първата пекарна за кексчета под марката Take-a-cake до Орлов мост, а година по-късно започват онлайн продажби. Според Иван Благоев за целта създали изцяло нов сайт за поръчки, защото дотогава присъствали в интернет по-скоро като блог. В момента тези поръчки формират 23% от оборота на компанията, като очакванията са да растат. Според Иван Благоев тези доставки не канибализират физическите продажби на пекарната, защото в интеренет поръчват основно хора, отдалечени на повече от 7 км от нея. За да имат контрол върху транспорта и доставките, собствениците на Take-a-cake имат изцяло собствен автопарк и обучени шофьори. Планират да растат в София и страната, но задължително и с физически обекти. Според Иван Благоев те допринасят за доверието на потребителите, защото виждат, че всичко се приготвя на място и с пресни продукти.

Enoti.bg: Има ниша за онлайн-супермаркет

Магазините enoti.bg са нещо като онлайн супермаркет с доставки до дома и офиса. Работят от 8-9 месеца. Създадени са от трима колеги, убедени, че хората могат да заместят физическото пазаруване с по-приятни и смислени неща, разказва Цаньо Цанев, управител на фирмата зад марката "Таймсейвърс". За България услугата е още нова, но на развити пазари като Великобритания е добре наложена по няколко причини. За 70% от потребителите е възможност да избегнат опашките, за 60% - да пазаруват по всяко време, за 58% - удобство за доставки до дома. Сходна услуга на много пазари вече предлагат и вериги като Carrefour и Wallmart. Техните концепции обаче са клиентът да поръча онлайн и да си прибере покупките от посочен от него магазин. Според Цаньо Цанев тези модели едва ли скоро ще пробият на българския пазар, така че за сайтове като enoti.bg за момента има ниша. В момента правят доставки само в София, но планират да растат и в други градове, а по-късно – и на съседни пазари. 

Биомаг: Онлайн продажбите са 5% от приходите ни

Първият магазин за биохрани под марката "Биомаг" отворил през 2008 г. на столичния площад "Журналист". В момента са верига от четири обекта, а от две годни – и с онлайн доставки, разказва управителят на компанията Надежда Вишева. Магазинът започнал с 400 артикула, но с времето интересът към биопроизводството се увеличил, вносът - също, и предлаганите стоки вече са 4000, а за последните 12 месеца продажбите на "Биомаг" са нараснали с 30%. Развили онлайн продажбите основно за страната, като в момента те формират 5% от общите приходи. Около 40% от поръчките са извън София. Според Надежда Вишева, въпреки че напоследък от "Биомаг" са много фокусирани за развитие на онлайн каналите за маркетинг и продажби, физическите магазини са в основата на бизнеса, тъй като там хората могат да видят стоките. Друг фактор за продажби са статии и предавания, посветени на здравословното хранене. Според Надежда Вичева клиентите на "Биомаг" са хора, които се интересуват какво има в продуктите, затова и в интернет сайта на компанията всички продукти са придружени с подробно описание.

Malincho.com: Продаваме носталгия

Сайтът malincho.com е популярен сред емигрантската общност в САЩ. Движен е от носталгията на хората, живеещи на хиляди километри от родината си, към българските стоки, разказва създателят и собственик Калин Пенчев. Той и екипът му обслужват всички щати, като доставят всякакви български храни – от бонбони лукчета до луканка и сирене. Сайтът е базиран в Ню Джърси, като в радиус от 300 мили живее население от 42 млн. души, включително 300 хил. българи. Това е и разстоянието, където пратките стигат за ден през американските пощи UPS. До Западния бряг, например Калифорния, пътят е три дни и много храни не могат да бъдат транспортирани. Затова от malincho.com обмислят да направят и разпределителен център за западните щати. Другото неудобство е, че UPS не предлагат условия за транспортиране на храни и рискът е изцяло за получател/изпращач. За да осигурят по-голяма трайност на някои продукти, от malincho.com въвели специални кашони с 1 инч изолация от стиропор и охладители, които поддържат температурата на стоките. Калин Пенчев вижда бъдещето на тези доставки не само сред българската общност в САЩ, но и сред живеещите там европейци като цяло. Като потенциални клиенти таргетира и американци, които са опитали и харесали български храни.