🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Живот като на био

Бизнесът на веригата за биопродукти "Зоя БГ" е пораснал девет пъти за пет години

"Да се задържиш в тази ниша определено е предизвикателство. Според мен трябва да си много отдаден", казва Росен Габровски, собственик на "Зоя БГ"
"Да се задържиш в тази ниша определено е предизвикателство. Според мен трябва да си много отдаден", казва Росен Габровски, собственик на "Зоя БГ"
"Да се задържиш в тази ниша определено е предизвикателство. Според мен трябва да си много отдаден", казва Росен Габровски, собственик на "Зоя БГ"    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
"Да се задържиш в тази ниша определено е предизвикателство. Според мен трябва да си много отдаден", казва Росен Габровски, собственик на "Зоя БГ"    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

На гръцки името Зоя означава живот. А на български - вече е синоним на био. Причината е, че така кръщават веригата си за биопродукти собственикът й Росен Габровски и партньорката му Стела Петкова, когато през 2008 г. поставят началото на бизнеса си с пускането на едноименния онлайн магазин. Няколко години по-късно "Зоя БГ" защитава името си и дава живот на нови проекти. Днес наред с онлайн магазина в центъра на София под марката вече работят три търговски обекта (единият - специализиран само за биокозметика, отвори преди две седмици), а преди две години фирмата пусна и своя козметична линия органични масла Zoya goes pretty, която успешно се реализира в Швеция, Финландия и Латвия. Приходите на компанията пък са нараснали близо девет пъти - от 320 хил. лв. през 2010 г. до 2.8 млн. лв. през 2014 г. Печалбата също расте – от 6 хил. лв. преди пет години до 306 хил. лв. през 2014 г.

Всичко това едва ли щеше да е подвиг, ако не се случваше на един много труден пазар като българския, където поради ниската покупателна способност първи критерий за избор на продукт при масовия потребител е цената, а някои биопродукти са често до 50% по-скъпи от конвенционалните им еквиваленти. На този пазар нишата на биостоките, макар да расте, все още обслужва твърде тясна аудитория, а масовата културата към биологично чистите продукти също е в процес на формиране. В това отношение създателите на "Зоя БГ" заедно с още една шепа хора могат да се причислят към пионерите. На тях са се паднали и почти просветителските функции да информират, да налагат вкуса към биопродуктите и да култивират отношението към тях. Как Росен и Стела се справят с всички тези предизвикателства?

Важни са съставките

Преди до около 15 години двамата партньори се занимават със съвсем друг бизнес – управляват интернет кафета, в които обаче хората идват не да играят игри, а да работят. Междувременно се запалват много по вегетарианството и така покрай търсенето и опитването на нови продукти решават да стартират онлайн търговия. Първоначално работят само с няколко марки, а днес асортиментът в най-големия им търговски обект на Малките пет кьошета в София е от около 5 хил. артикула. Съвсем от началото и досега Стела отговаря за подбора и търговския вид на стоките, а Росен за маркетинга и финансите на фирмата.

Селекцията на продуктите е прецизна. "Имаме си едно правило за съставките. Колкото по-прости са артикулите, толкова по-добре. Има и такива биопродукти, в които виждаме, че съставките не са ок, затова ги избягваме. Поради тази причина като цяло предпочитаме био, но не държим непременно него, а е достатъчно просто да знаем, че продукта е екологично чист, макар и без сертификат", казва Росен. Изборът е по-скоро субективен и се води основно от техните лични критерии за качество и цените. Повечето неща внасят от Англия, а за тенденциите и новостите на пазара двамата партньори се информират от големите биоизложения. Те са и основният канал за среща с производители и дистрибутори, чиито стоки се предлагат. Росен и Стела посещават тези изложения неизменно от 2009 г. През тази есен на такъв форум представят и собствената си марка. Това, което прави "Зоя БГ" различни, е именно фокусът върху козметиката, но една голяма част от асортимента заемат и т.нар. суперхрани (по-популярните са спирулина, мака, чия и какаовите зърна). Те са и първите, които започват да внасят по-големи количества от тях. В магазините могат да се намерят около 60 вида различни суперхрани, макар търсенето да е голямо само към десетина.

<#text>

Био не значи скъпо

"Да се задържиш в тази ниша определено е предизвикателство. Според мен трябва да си много отдаден, а по отношение на обектите, които не успяват, причините може да са много – или маркетингова грешка, или в самите калкулации. Пазарът е особен. С луксозни биостоки не се получава, с високи надценки - също, затова и нашият стремеж е цената да бъде нормална", казва Росен. Действително и в момента много от сериите биокозметика в "Зоя БГ" са на стойност (а понякога дори по-ниска), на която се предлага конвенционалната козметика.

Така например шампоан за коса на датската марка Urtekram , в който 99% от съставките са с натурален произход, струва около 12 лв. за разфасовка от 250 мл. На практика повечето артикули са със съвсем достъпни цени. Сред по-интересните от тях са и минералните гримовете на LilyLolo, които не съдържат оцветители, парабени и други тежки съставки, маслата за лице, коса и тяло и препаратите за дома. Най-далечните точки, от които идват продуктите, са Гана (оттам идва маслото от карите за собствената марка), Аржентина и Боливия. "В последно време има интересна тенденция хората да се опитват да избягват биостоки от Китай, макар те да са най-евтините. Ние също ги избягваме и винаги търсим европейската им алтернатива, когато има такава. Например отдавна спряхме да купуваме китайска елда и се ориентирахме към полската просто защото в Китай замърсяването е наистина голямо", обяснява Росен. "Зоя БГ" работи и с много от българските производители на биохрани, но без да предлага такива от животински произход. Част търговските партньори са "Моята ферма", "Хармоника" и "От манастира".

Един от по-малките доставчици, които работят със "Зоя БГ", обясни, че магазините действително работят с едни от най-ниските надценки на пазара на биопродукти.

Да ти отеснее складът

Фирмата има и собствен склад, което е голямото предимство в бизнеса не само защото това дава възможност доставките от онлайн магазина, който носи 40% от оборота на компанията, да се случват в рамките на същия ден, но и защото като ексклузивен вносител на около 15 марки "Зоя БГ" ги дистрибутира сред другите биомагазини. Някои от козметичните биопродукти пък се доставят и във фармацевтични вериги.

През тази година компанията ще насочи усилията си към разработване на мобилна версия на онлайн магазина и развитие на козметичната ниша, която по думите на Росен е много интересна. Той споделя, че направените до момента във времето инвестиции в бизнеса са около 400 хил. лв. "Растежът обаче също предполага постоянно да инвестираш. Сега пък складът ни отесня и вероятно ще търсим нов", казва собственикът. Освен че и трите магазина на "Зоя БГ" са доста различни като концепция, бизнесът е диверсифициран и по дейности. Марката Zoya goes pretty също ще търпи развитие. В момента бестселър от нея са маслата от карите, които се предлагат в комбинация с други продукти, сред които роза, шипка, арган, какао и др.

Прогнозите за 2015 г. са тя да е поредна година на растеж за бизнеса. За това трябва допринесе и новооткритият специализиран магазин за биокозметика на ул. "Добружда" в центъра на София. Там концепцията е да се предлагат продукти и добавки, от които клиентите сами да могат си правят козметика. Като цяло идеята е всички обекти да са в централните части на града. Но не високите наеми са най-големият разход за фирмата, а работните заплати на бързо растящия екип. В момента за "Зоя БГ" работят 45души, фирмата си има свои дизайнери и дори програмист. "Човешкият фактор е най-ценният ресурс в този бизнес, ако хората работят с желание, те развиват и марката", казва Росен.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    xly51375005 avatar :-?
    xly51375005
    • - 10
    • + 4

    Интересна PR-ка.
    Хората се мъчат да правят нещо, и дано да успеят!!

    -----------------------------------------
    Капитал, има ли тарифка за подобни статийки ли се договоря индивидуално? :)

    Нередност?
Нов коментар