🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Панайот Иванов, TBI Bank: Популярността на модела "Купи сега, плати по-късно" тук ще нарасне значително

Старши вицепрезидентът на TBI Bank пред "Капитал"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Панайот Иванов е старши вицепрезидент в TBI Bank. Той се присъединява през 2019 г. към TBI Bank, където отговаря за развитието на ключови стратегически проекти, които спомагат за утвърждаването на TBI като дигитална банка от следващо поколение и работи за налагането на модела "купи сега, плати после" в Североизточна Европа. Професионалната му кариера започва през 2013 г. и през годините заема различни позиции, свързани с мениджмънт консултиране и финансов и бизнес анализи в България, Нидерландия, Полша, и други страни от Източна Европа. Иванов има бакалавърска степен от Американския университет в България в сферата на бизнес администрация и икономика и магистърска степен от Кellogg School of Management, САЩ. Той ще бъде един от участниците в събитието Ecommerce and Retail Summit, организирано от "Капитал". Повече информация за конференцията, която ще се проведе на 11 ноември, можете да намерите тук.

Как и доколко се приема моделът "Купи сега, плати по-късно"от потребителите в България?

Предвид това, че моделът "Купи сега, плати по-късно" (или "Buy now, Pay later" както е познат в Западна Европа) е отскоро на българския пазар, бих искал първо да разясня каквo представлява той. "Купи сега, плати по-късно" дава на клиента възможност за разсрочване на плащането за избраните от него продукти или услуги на 4 равни части без оскъпяване. Първите 25% от сумата се заплащат в момента на покупката, а останалите 3 части са дължими до 3 месеца по-късно.

За да го илюстрирам с пример: ако един клиент иска да си купи продукти за 200 лв. и използва модела "Купи сега, плати по-късно", той ще заплати само 50 лв. в момента на покупката, а останалите 150 лв. ще бъдат платени на 3 равни части от по 50 лв. всяка, съответно до 1, 2 и 3 месеца след покупката.

За краткото време, в което този нов метод на плащане е на българския пазар, възприемането му от страна на клиентите е доста позитивно и те оценяват неговите предимства. Разбира се, повечето от тях попадат в профила на ранно възприелите го потребители, но нашите очаквания са, че популярността му ще нарасне значително благодарение на все по-големия брой търговски партньори, които го интегрират като метод за плащане.

Виждате ли риск в модела и как очаквате той да се развие?

Намирайки се в пресечната точка на платежните решения и кредитирането, моделът "Купи сега, плати по-късно" има значително по-ниско ниво на кредитен риск и съответно идва с голям процент на одобрение, което е страхотна новина за всички бизнеси, които искат да го интегрират. В допълнение на това, опитът на световните лидери показва сравнително стабилни и дори в някой случай намаляващи нива на риск с увеличение на използването на този модел, което е пряко следствие от по-големия обем данни за поведението на крайните клиенти. Моите очаквания са този тренд да се материализира и в България.

Как оценявате интереса от страна на бизнеси към модела "Купи сега, плати по-късно"?

Този модел отскоро е на българския пазар, но бих казал, че интересът към него е значителен. За малко повече от месец след официалното представяне на модела като част от портфолиото ни с услуги, ние от TBI вече имаме над 100 наши търговски партньори, които са го интегрирали в онлайн магазините си, и още над 50, които в момента са в процес на интеграция. Трябва да отчетем и факта, че в тези две категории попадат и доста от водещите онлайн търговци у нас.

От вашите наблюдения като банка как се промени поведението на потребителите в резултат на пандемията?

Нашият опит потвърждава нарастващата тенденция на ускорена миграция при все повече клиенти към онлайн търговията. Все пак физическите магазини остават с по-голям дял в пазаруването, което утвърждава нашия phygital модел като все по-актуален за бизнеса. Но по-фундаменталният тренд, който наблюдаваме, е отдаването на все по-голямо значение на холистични решения, които подобряват потребителското преживяване. Бих казал, че тук моделът "Купи сега, плати по-късно" е страхотен пример, който оказва положителен ефект върху няколко изключително важни момента в пазаруването - от една страна, дава на клиента най-добрия начин за плащане, който намалява тежестта на покупките, без да води до оскъпяване, и в същото време предоставя гъвкавост стоката да бъде изпробвана, преди да бъде платена напълно, както и да бъде лесно върната или заменена.

Как очаквате да се промени секторът за разплащания и финансови услуги? Къде виждате мястото на TBI в него?

Очаквам най-голямата и осезаема промяна в сектора на разплащанията да дойде от модела "Купи сега, плати по-късно", който ще се превърне в един от най-предпочитаните методи за финансиране на покупки от българите. Позитивите за потребителите и търговците правят този модел все по-популярен на всички глобални пазари и аз съм уверен, че това ще се случи и в България. В тази връзка ролята на TBI, банката лидер в предоставяне на този модел на българския пазар, ще бъде утвърждаването ни като предпочитан партньор на все повече онлайн и in-store бизнеси в България. Причината за това е именно предлагания от нас модел "Купи сега, плати по-късно" с най-добрите параметри на пазара - разсрочване на плащането до 3 месеца.

На 11 ноември (четвъртък) ще се проведе годишната конференция Ecommerce and Retail Summit, която традиционно се организира от "Капитал". В рамките на събитието български и международни специалисти от сектора на онлайн търговията и ритейла ще представят тенденции в индустрията и успешни практики от региона. Сред темите на конференцията ще бъдат още бъдещето на пазаруването, промените в поведението на потребителите, дигиталната трансформация и успешните маркетингови решения. Ecommerce and Retail Summit ще се проведе в хибриден формат. Повече за програмата може да видите тук, а билети за събитието да закупите от тук.