🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как шефът на L'Oréal се насочи към производителя на луксозни сапуни Aesop

Придобиването на изключително печелившата австралийска марка за 2.5 млрд. долара е най-смелото стратегическо решение на Никола Йеронимус

L'Oréal има възможността да сключва сделки след няколко години на силни продажби
L'Oréal има възможността да сключва сделки след няколко години на силни продажби
L'Oréal има възможността да сключва сделки след няколко години на силни продажби    ©  Reuters
L'Oréal има възможността да сключва сделки след няколко години на силни продажби    ©  Reuters
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

L'Oréal Paris обяви постигането на договорка за придобиването на австралийската козметична група от висок клас Aesop. Френският козметичен гигант ще заплати 2.5 млрд. долара на досегашния собственик - бразилската Natura & Co. Това е една от най-големите подобни сделки в историята на L'Oréal, като нетипичното в случая е, че Aesop е вече добре установена марка с продажби за над 500 млн. долара. Типичният подход на френската компания е набелязването на марка, която е в по-ранен етап от развитието си, и използването на огромните възможности на L'Oréal за развиване на бранда, съобщава Financial Times.

Макар и вече преминал през голяма част от този процес самостоятелно, австралийската марка за сапуни също ще се възползва от новопридобитите възможности на най-голямата козметична група в света по продажби. "Има два критерия, когато разглеждаме възможните придобивания: бъдещ потенциал за органичен растеж и допълване на нашето портфолио. Aesop изпълнява и двете", казва пред изданието Сирил Шапюи, президент на луксозния отдел на L'Oréal. "Нашата амбиция е да развием марката, така че тя се присъединява към нашия клуб на милиардерите в близко бъдеще. Това би означавало удвояване на продажбите", добави той.

Анализаторите отбелязват, че придобиването на изключително печелившата австралийска марка е най-смелото стратегическо решение на Никола Йеронимус.

Австралийската компания е позиционирана и в сектора на природоустойчивата козметика.

Apeos е основана в Мелбърн през 1987 г., отличава се с високото качество на продуктите си и с това, че те са веган и природосъобразни. Откакто Natura придоби марката през 2012 г., магазините й се увеличиха от 60 на 400, като освен това през 2022 г. беше открита и първа локация в Китай. Именно това е и мястото, където френският гигант ще концентрира усилията си, защото местният пазар е най-големият в света.

"В сектора на потребителските стоки коефициентът, който плащате, силно зависи от нивото на растеж в компанията. [Aesop] расте с над 20%, три пъти по-бързо от всяка друга компания в сектора", каза анализаторът Бруно Монтейн от AllianceBernstein. Брутният му марж също е около 87% - по-висок дори от този на L'Oréal от 72%.

L'Oréal има възможността да сключва сделки след няколко години на силни продажби. Притесненията, че пандемията, затварянията в Китай по време на политиката на нулев ковид и високата инфлация могат да възпрат потребителите да харчат за красота, не повлияха на представянето на L'Oréal. Акциите на групата поскъпнаха с около 25% от началото на годината и се търгуват близо до най-високите си стойности за всички времена. В края на 2022 г. фармацевтичният гигант имаше нетни парични средства 2.6 млрд. долара - преди да сключи сделката за Aesop. Още тогава от компанията заявиха, че биха искали да направят придобивания, за да засилят присъствието си на бързо развиващи се пазари като Индия и в "активна козметика" или грижа за кожата.

Преструктурирането на Natura

Продажбата на австралийската марка сапуни представлява символично ново начало за досегашния собственик Natura. Производителят на козметика, който изтъква своите стандарти за устойчивост, започна международно разширяване на дейността през последното десетилетие чрез придобивания, които го отведоха в Австралия, Европа и Азия. През 2019 г. компанията придоби и Avon в сделка за 2 млрд. долара, което я направи четвъртата в света по пазарен дял.

Този бърз растеж обаче приключи рязко. След продължителен спад на цените на акциите през втората половина на пандемията и с нарастващи задължения компанията със седалище в Сао Пауло е в процес на преструктуриране. Ударени от намалените потребителски разходи и конфликта в Украйна, приоритетът сега е да се подобрят крайните резултати, заяви пред FT изпълнителният директор Фабио Барбоса.

Наред с корпоративната реорганизация ръководството преразглежда бизнес модела на Natura и присъствието на слабо представящи се пазари. "Програми за разширяване, географски области, които може би сте имали в миналото, вече не предлагаме такива неща", добавя Барбоса.