"Билла" ще отвори 50 малки магазина, в които ще важат промоциите на веригата

Владимир Василев, директор "Корпоративно и стратегическо развитие", за концепцията "Billa Днес", пред "Капитал"

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Новият тип магазини "Billa Днес"

На 5 октомври "Билла България" отвори първия си обект в страната по нова за веригата концепция, наречена "Billa Днес". Той се намира в Добрич и е с малък размер като квартален магазин, но с продукти и промоции, предлагани от компанията в останалите й големи обекти.

Магазините "Billa Днес" ще са с размер между 450 и 600 квадратни метра и ще са разположени както в кварталите на големите градове, така и в по-малки населени места. В тях ще се предлагат до 4000-4500 артикула, подбрани в зависимост от търсенето и спецификите на конкретния регион и локация. Всички промоционални активности, характерни за веригата, ще важат и за "Billa Днес", уточниха от компанията за "Капитал".

Новият тип обекти е резултат от фирмени анализи на потребителското поведение през последните две години, които показват, че 70% от българите пазаруват с малка потребителска кошница, с до 7 продукта, и на по-кратки интервали, коментира за "Капитал" Владимир Василев, директор "Корпоративно и стратегическо развитие" в "Билла България".

Той има 20-годишен опит в сферата на търговията с бързооборотни стоки и е заемал управленски позиции на различни пазари в България и в Европа. Голяма част от кариерата му преминава в международните структури на Maxima Grupe, а през 2018 г. става част от борда на директорите на испанската верига SuperSol Group. В "Билла България" Василев отговаря за позиционирането на компанията на българския пазар и разработването на стратегически концепции и проекти.

Какъв е бизнес моделът, който стои зад новия формат магазини "Billa Днес"?

"Billa Днес" е модерният квартален магазин с размер между 450 и 600 кв.м, който посреща ежедневните нужди на потребителите и техните семейства. Неговите основни предимства са близката и удобнa локация, лесната за ориентация подредба, разнообразието от свежи продукти и конкурентните регулярни цени. Нашите анализи на потребителското поведение през последните две години показват, че 70% от българите пазаруват с малка потребителска кошница, с до 7 продукта, и на по-кратки интервали. Като тенденцията е този процент да се увеличава. За да отговорим на очакванията на тези потребители, разработихме концепцията на магазините "Billa Днес". Те ще бъдат разположени в сърцето на кварталите в по-големите градове, както и в по-малки населени места.

За разлика от повечето магазини от такъв тип "Billa Днес" ще има стандартното за нашата верига работно време - от 7:30 до 22:00 всеки ден от понеделник до неделя. Подобно на по-големите ни обекти, тук отново ще заложим на хибридния модел - каси на самообслужване и традиционни каси, за по-бързо и лесно заплащане на продуктите.

По какво обектите от "Billa Днес" ще се различават от други магазини на вашата верига, които не са големи като площ?

- След 23 години на българския пазар потребителите вече имат формирани очаквания, когато влязат в магазин на Billa. Свежи плодове и зеленчуци, домашно приготвени ястия, изпечен на място хляб, прясно българско месо - това е основата, над която надграждаме. В "Billa Днес" тези категории ще формират по-голям дял от асортимента в сравнение с останалите ни обекти. По-малкият формат магазини ще предлагат до 4000-4500 артикула, подбрани в зависимост от търсенето и спецификите на конкретния регион и локация. За сравнение, най-големите ни обекти предлагат над 10 000 артикула. "Billa Днес" е концепция, разработена с фокус върху една основна цел - да предложи на клиентите решение за ежедневния семеен пазар, което спестява време, разходи за гориво и излишно лутане в и без това динамичното ни ежедневие.

Има ли подобна концепция в други държави, в които веригата оперира, откъде черпите опит?

- Разбира се, в разработването на проекта сме черпили опит и знания от колегите ни в останалите държави, където оперира REWE групата, но моделът на "Billa Днес" е създаден специално за българския пазар. "Billa Словакия" успешно лансира нов формат магазини под името Billa Local, които също се намират в по-малки населени места, но имат по-различна стратегия по отношение на асортимента. Нашият фокус е върху свежия асортимент. Ще предлагаме изпечени на място хляб и закуски, прясно месо на обслужване, скара и готвените ястия в топла точка, както и всички добре познати на клиентите марки и така наречените бестселъри. В уюта на един съвременен и приветлив квартален магазин. В този смисъл форматът "Billa Днес" е до някаква степен уникален.

Какви са предимствата на този тип магазини?

- Основното предимство безспорно е близката и удобна локация - тя определено спестява време. Още нещо, което спестява време, е лесната за ориентация подредба на магазините. Вярваме, че този формат позволява на клиентите да намират продуктите, които търсят, много по-лесно и да ги заплатят, без да чакат на опашка, благодарение на двата типа каси - експресни и традиционни. Бизнес моделът на "Billa Днес" стъпва върху редица проучвания на потребителските нагласи, които направихме през последните две години. Те показват например, че 2/3 от българите предпочитат да пазаруват месо на обслужване, вместо пакетирано, когато разполагат и с двете опции. Повече от половината от потребителите също така предпочитат в магазина да има хляб, изпечен на място, или пък деликатеси, изложени на витрината. Всички тези фактори бяха взети предвид, когато разработвахме формата "Billa Днес", така че да можем максимално да се доближим до това, което клиентите си представят като "перфектния хранителен магазин".

Клиентите на "Billa Днес" ще ли имат достъп до същите промоционални активности, които се предлагат във веригата ?

- Ниските цени са заложени в самото ни име (BILLA произлиза от началните букви на думите Billiger Laden - на немски "евтин магазин"). Не може да има Billa магазин без промоционални активности. Тъй като асортимента на "Billa Днес" ще бъде по-малък, въведохме специален символ в нашата седмична брошура, който да маркира промоартикулите, които клиентите могат да намерят и в своя квартален "Billa Днес". Всички останали промоактивности - трупането на бонус ваучери, -25% на цели категории в "Гранде уикенд", игрите с награди - от всичко това ще могат да се възползват и клиентите на "Billa Днес".

По какво магазините BILLA от новия формат се различават от магазините на новата българска верига малки магазини Minimart например?

- Магазините "Billa Днес" и магазините от веригата Minimart имат изцяло различна мисия, ако ги разглеждаме от клиентска гледна точка. Освен по-голяма търговска площ "Billa Днес" ще предлага продукти от всички категории, които се предлагат и в останалите Billa обекти - от плодове и зеленчуци до нехранителни стоки за дома и семейството. Следим с интерес развитието на новата верига експресни магазини Minimart. За българските клиенти, както и за самия пазар, е полезно и здравословно да има по-голям избор и да навлизат нови и различни формати хранителни магазини.

Колко магазина от новата концепция планирате да откриете и в какъв срок?

- До края на тази година ще отворим още 3 магазина "Billa Днес" - в Пловдив, в Силистра и в село Граф Игнатиево. Потенциалът, който виждаме в този формат, е много голям, затова плановете ни са до 2030 г. да отворим още 50 такива обекта в страната.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    western_ avatar :-|
    western_
    • - 1

    А дали в новите си магазини ще прилага измамните схеми за маркиране на повече артикули, предлагане на фалшиво сирене от собствени марки или неотчитане на промоции?

    Нередност?
  • 2
    cccd avatar :-|
    cccd
    • + 3

    Поздравявам Billa за това което са направили в техния супермаркет на бул. България! Много добро впечатление прави, че компанията е дала шанс на хора в неравностойно положение да работят и да се развиват в нейния flagship супермаркет, вместо тези хора да съществуват някъде скрити от обществото, както досега. Billa вече е любимият ми супермаркет, не само като магазин, а и като отговорен работодател с мисия.

    Нередност?
  • 3
    plaats avatar :-|
    Луд Общественик
    • + 1

    The Final Blow по малкия бизнес на хиляди хора. Прогнозата ми е, че където има такъв до 2 години всички гаражи и сходни обекти ще изчезнат. Магазините ФРЕШ са точно този размер, я фалират, я ги изкупят. Лошо няма, но какво ще стане след 2г?

    Нередност?
  • 4
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev

    До коментар [#3] от "Луд Общественик":

    Магазините конкуренти ще се превърнат на малки борси, внсящи стока от Турция, Албания, Сърбия, Северна Македония. И ще бъдат все така живи... В момента с ниските цени на енергията и по-евтин труд турците доминират при промишлените стоки. Вече не говори само за внос на обувки, тоалетна хартия и млечни продукти от Турция, но даже и за мебели, като кухни.

    Нередност?
Нов коментар