🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ритейл бюлетин: 🛒 Еврото и търговията, "Билла" отчита спаднали цени, Какаото рекордно скъпо

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Капитал" разширява своя седмичен мейл бюлетин за ритейл. В него всяка сряда ще откривате най-важните новини за сектора и работещите в него компании, както и тенденции за общата бизнес среда, които влияят върху търговията с бързооборотни стоки. Ще публикуваме съдържанието му като статия на capital.bg за лимитиран период от време. Ако искате да го получавате на мейла си, можете да се абонирате с един клик тук.

От март "Капитал" разшири своя седмичен бюлетин за ритейл. Във второто издание в новия формат основният поток новини е свързан с корпоративни събития и промени при световни производители на бързооборотни стоки.

Глобалният лидер при маратонките Nike отчете 12.4 милиарда долара приходи през третото фискално тримесечие, надминавайки леко прогнозите на анализаторите, но губейки пазарни позиции от млади конкуренти.

Гигантът Danone съобщи, че е получил зелена светлина да продаде руския си филиал. А борсовият дебют на германската козметична компания Douglas разочарова.

В България основното събитие на седмицата е влизането в период на политическа несигурност и поредни избори, най-вероятно през юни. На този фон ключовата за всички потребители и бизнеси новина за начина на приемане на еврото добива доза несигурност (виж планът по-долу).

Иначе последната статистика на Евростат показва, че България все още е на опашката в Европа: през 2023 БВП на глава от населението според покупателната способност варира между 64% от средноевропейското при България до 240% в Люксембург. Накратко, тук потребителите все още са на дъното като платежоспособност в ЕС.

А дебютът на седмицата ще е завръщането на магазините на Carrefour ("Карфур"). В сряда - 27 март - отвориха два софийски обекта с френския бранд - в ЦУМ и до бизнес парка. Те се оперират от варненската "Паркмарт", която взе права за страната от гръцкия франчайзьор на Carrefour.

НАЙ-ВАЖНОТО ОТ СЕДМИЦАТА

Преминаването към еврото - как ще стане и колко ще струва

От датата на въвеждане на еврото в България всички сметки в банките ще бъдат превалутирани автоматично и безплатно по официалния валутен курс на лева спрямо еврото. От същия ден титулярите на сметки ще могат да теглят от тях само евро, в евро ще се изплащат и всички заплати, обезщетения, помощи, пенсии. Преходният период, в който търговците ще трябва да показват цените и в лева, и в евро, ще е около година и половина - малко преди и 12 месеца след преминаването към единната валута. Двете цени трябва да се изписват ясно, четливо, недвусмислено и лесно разбираемо, с еднакъв размер на шрифта, по начин, който не въвежда потребителите в заблуждение. Те трябва да са поставени заедно. За този период търговците ще са задължени да издават касови бележки и фактури в двете цени.

Това предвижда публикуваният от Министерството на финансите проект на закон за въвеждане на еврото в България.

Страната ни все още няма определена точна дата за присъединяване към еврозоната, но надеждите са, че това ще стане през 2025 г., ако дотогава не влезем в нова политическа криза.

ОЩЕ НОВИНИ

Търговци

"Billa България" отчита спад при продажните си цени

"Билла България" отчита близо 2% дефлация на регулярните си продажни цени за февруари при 0.6% инфлация при хранителните стоки и напитките за страната, съобщиха от компанията. За втори пореден месец най-осезаем е спадът на цените при млечните и замразените продукти - с 8.3% спрямо февруари 2023 г. При плодовете и зеленчуците дефлацията за февруари е близо 5%, а в категорията основни храни (ориз, брашно, захар, олио, варива) - близо 4%. Веригата отчита още дефлация при консервираните храни, напитките и козметиката.

Британски апелативен съд отсъди в полза на Lidl в спор с Tesco

Само Lidl може да използва жълти кръгове на син фон, за да обозначи продукти на промоция. Това реши британски апелативен съд, с което принуждава конкурента Tesco да започне кампания за ребрандиране, струваща почти 10 млн. евро, съобщава The Guardian. Сега притежателите на Tesco Clubcard плащат много по-ниска цена за продукти с отстъпка, която е обозначена в супермаркетите с голям жълт кръг на син фон. Привличащите вниманието етикети обаче ще останат в миналото след жалбата от германския дискаунтър. Lidl се обърна към съда, твърдейки, че клиентите автоматично правят връзка с германската верига, когато видят жълт кръг на син фон. Миналата година съд постанови, че логото на Clubcard наистина е нарушение на търговската марка на Lidl и че по този начин подвежда клиентите. Апелативният съд сега потвърждава по-ранното решение.

Борсовият дебют на германската козметична компания Douglas разочарова

Цената на акциите падна с 12% в първия ден на предлагането. Търговията започна от 25.5 евро миналата седмица, а този вторник котировките паднаха до 21 евро. IPO-то е завръщане на фондовия пазар за търговеца на дребно. Компанията беше делистната през 2013 г. след съвместно поглъщане от фонда Advent и семейство Креке - основателите на Douglas. През 2015 г. по-голямата част от контрола премина във фонда CVC за почти 3 млрд. евро.

Производители

"Мебели Драги" и планът за инвестиции в производството в Шумен

Компанията спечели Голямата награда за "Мебел на годината" с офис бюро с различни функции. Производителят планира да внедри инсталация за прахово боядисване на метални части.

AstraZeneca купува биотехнологичната компания Fusion за 2.4 млрд. долара

Придобиването дава на фармацевтичната група актив в среден стадий на развитие, за да конкурира Novartis в нова форма на лечение на рака.

АНАЛИЗИ И ТЕНДЕНЦИИ

МВФ: Бюджет 2024 е проинфлационен, дефицитът трябва да се свие

Според фонда влизането в еврозоната през 2025 г. е реалистично, ръстът в кредитирането трябва да се наблюдава внимателно.

Брюксел освобождава малките ферми от екологичен контрол

EК предлага и значително смекчаване на екологичните правила въпреки критиките, че "окастря" амбициите си за зелено фермерство.

ЕС ще наложи мита върху вноса на руско зърно

Рекордните 4 млн. тона е достигнал европейският внос от Русия на засегнатите продукти през миналата година.

Горещ шоколад - цената на какаото е на рекордните 9400 долара за тон

Резкият скок е на фона на недостига на доставки в света заради лоша реколта. Във вторник, 26 март, цената дори надскочи 10 хил. долара за пръв път в историята.

КРАТКИ НОВИНИ

Спортната марка Nike отчете 12.4 милиарда долара приходи през третото фискално тримесечие на 2024 г., надминавайки прогнозите на анализаторите за 12.3 милиарда долара. Инвеститорите коментират, че компанията се чувства твърде комфортно, разчитайки на своите най-добри предложения като обувките Air Jordan или Pegasus. Пазарният дял на Air Jordan остава стабилен, но акциите на конкуренти като New Balance и новосъздадената компания за обувки за бягане On се търгуват по-скъпо от тези на Nike. В същото време Adidas продължава напред. Въпреки че наскоро компанията отчете годишна загуба, акциите й скочиха с 40% през последната година, докато тези на Nike паднаха с 16%.

Френската млечна компания Danone съобщи, че е получила зелена светлина да продаде руския си филиал на LLC Vamin R (млечната компания "ВАМИН Татарстан"), собственост на Минтимер Мингазов, приятел на чеченския лидер Рамзан Кадиров. Продажбата ще бъде завършена през следващите няколко седмици. Financial Times оценява сделката на 17.7 милиарда рубли (177 милиона евро). Danone започна да прехвърля дъщерното си дружество в Русия през октомври 2022 г. и деконсолидира компанията през юли 2023, след като руското правителство пое контрола върху активите й. Мултинационалната корпорация оперира в Русия от 1992 г. Бизнесът там носеше около 5% от общите й продажби. Danone обезценява активи за 1.2 милиарда евро заради операцията.

Unilever реши да отдели своето подразделение за сладолед, известно с марки като Ben&Jerry's, Magnum и Cornetto, като част от програма за намаляване на разходите - 800 млн. евро за три години. В резултат около 7500 работни места в офиси по целия свят са застрашени.

Подразделението за сладолед има 7.9 млрд. евро продажби през миналата година, но неговият бизнес е твърде различен от този на другите категории, в които оперира Unilever, и се характеризира със силна сезонност, различни канали за продажба и по-висок капиталов интензитет. Очаква се операцията да приключи до края на 2025 г.

АКО СТЕ ПРОПУСНАЛИ

Новата класация на най-растящите малки и средни компании

Бизнесът в България се справя добре. Най-динамичните малки и средни компании в България са постигнали среден растеж на приходите от 68% през 2022 г., а на печалбата - 53.8%. Това показва традиционната класация на "Капитал" - "Гепард", в която попадат 2596 дружества. Най-добре са се представили дружествата в енергетиката и търговията с горива, селското стопанство и храните. Много добра година са имали също така компаниите в търговията с автомобили и транспортът. Тези резултати се дължат на два основни фактора - руската инвазия в Украйна и високата инфлация. Докато последният фактор започна да отстъпва през миналата година, ефектите от войната в Украйна най-вероятно ще бъдат дългосрочни.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар