Ритейл новини: 🛒 Веригите с бизнес за 16 млрд. лв., нов "Практикер" в София, топ 20 на малките растящи производители на храни

DALL·E
DALL·E
DALL·E    ©  DALL·E
DALL·E    ©  DALL·E
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Капитал" разширява своя седмичен мейл бюлетин за ритейл. В него всяка сряда ще откривате най-важните новини за сектора и работещите в него компании, както и тенденции за общата бизнес среда, които влияят върху търговията с бързооборотни стоки. Ще публикуваме съдържанието му като статия на capital.bg за лимитиран период от време. Ако искате да го получавате на мейла си, можете да се абонирате с един клик тук.

От март "Капитал" разшири своя седмичен бюлетин за ритейл. В четвъртото издание в новия формат основният поток новини е свързан с ефектите на големите търговски вериги върху българската икономика, с информация за мистериозната PDD Holdings - собственик на китайския дискаунт онлайн търговец Temu.

По света основните новини са, че някои борсови суровини плавно или рязко поскъпват - например петролът, златото, медта, а какаото направо излетя. Засега това не води до преки ефекти за бързооборотните стоки, но не е изключено да има отражение.

В България седмицата предложи и няколко новини, свързани с инвестиции на производствени компании: на завода за кафе в Костинброд, който планира 25% ръст в обема производство през 2024 г.; на пловдивската мебелна фирма "Пролайн"; на турската Sisecam, в която догодина ще заработи нова линия за стъкло с покритие.

НАЙ-ВАЖНОТО ОТ СЕДМИЦАТА

Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно

През 2022 г. големите търговски вериги за хранителни и нехранителни стоки (или т.нар. модерна търговия) генерират сумарно 15.8 млрд. лв. приходи и осигуряват работа на 53 300 души. А съвкупният ефект от дейността им, измерен през създаденото пряко и допълнително вътрешно търсене в българската икономика, надхвърля 11.8 млрд. лева и отчита 21% ръст. Това показва анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ) за ролята и социално-икономическия принос на сектора, изготвен по поръчка на Сдружението за модерна търговия.

Преките ефекти от дейността на компаниите от т.нар. модерна търговия са оценени на 7.1 млрд. лв. Сумата включва над 5.7 млрд. лева разходи за доставени от български компании стоки и изпълнени услуги, 490 млн. лв. направени инвестиции в българската икономика, и над 870 млн. лева платени нетни заплати на наетите във веригите служители. Към преките ефекти изследователите от ИПИ прибавят и 4.2 млрд. лева допълнителен принос от дейността на доставчиците на стоки и партньорите на веригите, както и над 500 млн. лева в резултат на похарчените заплати на наетите в модерната търговия.

За 2020-2022 г. големите предприятия в търговията на дребно (с над 250 заети) са направили общо инвестиции за над 1.3 млрд. лв. Сумата включва както откриването на нови обекти и обновяването на вече съществуващи, така и разходи за логистика, дигитализация, въвеждане на нови системи за управление на дейността и др.

ОЩЕ НОВИНИ

Търговци

"Практикер" ще отвори своя трети хипермаркет в София

На 11 април "Практикер" ще открие своя трети магазин в столицата. Новият обект от веригата се намира на бул."Никола Мушанов" 149Б, в район "Красно село". Това е първият обект от изграждащия се търговски комплекс HOLIDAY PARK, който ще има над 31 хил. кв.м търговска площ. Ще има над 25 търговски обекта и заведения, сред които "Практикер", Lidl, Decathlon, JYSK, dm, LC Waikiki, Happyl и много други. Ритейл паркът в "Красно село" ще отвори през пролетта на 2025 г.

Новият хипермаркет за дома и градината "Практикер" в "Красно село" заема 11 500 кв.м площ и паркинг с над 200 паркоместа и зарядна станция за електрически автомобили. Обектът ще предлага 50 000 продукта за дома и градината.

"Практикер" е на българския пазар от 2004 г. През 2014 г. българската компания "Видеолукс холдинг", собственик на хипермаркетите за техника "Технополис" и ритейл парковете HOLIDAY PARK, придоби целия бизнес на германската Praktiker в България и към момента управлява 17 обекта от веригата в 15 големи града в страната.

Мистериите около компанията, собственик на Temu - PDD Holdings

Китайският дискаунт онлайн търговец Temu предлага огромна селекция от продукти - от уреди за градинарство до технологични джаджи. Големият избор обаче не е най-изненадващото нещо за платформата, тъй като цените често са абсурдни ниски.

Китайският гигант, който е собственост на PDD Holdings, дори успя да надмине местния конкурент Shein по продажби в САЩ за миналата година. Подобно постижение не е лесно, като за постигането му са нужни инвестиции от милиарди долари в развиване на производствената база, реклама и промоционални кампании. Как обаче Temu, която е основана преди по-малко от две години, разполага с подобни възможности?

Отговорът е компанията майка - PDD Holdings, около която обаче има ред въпросителни - за броя на служителите, за активите, които притежава, около финансовите отчети и прозрачността. Макар компанията да се самоописва като "селскостопанска група", Temu не е първото й начинание в онлайн търговията. Холдингът навлиза в бранша със създаването на Pinduoduo, което е китайската версия на познатата на Запад платформа. Pinduoduo доминира местния пазар - когато все още публикуваше данни, PDD отчете повече от 870 млн. активни потребители в страната и над 13 млн. търговци.

Производители

Заводът за кафе в Костинброд планира 25% ръст в обема производство през 2024 г.

Българското звено на Jacobs Douwe Egberts инвестира 5 млн. евро в нова сграда и инсталация на три етажа за изпичане на кафе, а резултатът е увеличение на капацитета и по-големи възможности за пакетиране на кафе зърната.

Пловдивската компания "Пролайн" вложи 1.2 млн. лева за производство на серия детски мебели COSH

Мебелите COSH - легло, кошара, повивалник и гардероб, са разработка на дизайнeра Светослав Тодоров от ESEL студио. "Пролайн" ще търси дистрибуция и в съседните държави.

Турската Sisecam инвестира още 30 млн. долара в Търговище

Нова линия за стъкло с покритие ще започне да работи в "Тракия глас България" - Търговище, догодина.

Надпревара за разработване на следващото поколение лекарства за отслабване

Novo Nordisk и Eli Lilly заедно с нови конкуренти целят да намалят страничните ефекти и да увеличат ползите.

Tesla и BYD отчитат забавяне на продажбите през първото тримесечие

Производителите намаляват цените, за да стимулират търсенето.

АНАЛИЗИ И ТЕНДЕНЦИИ

Топ 20 на най-бързорастящите компании за производство на храни и напитки: Без страх от сътресения

Компаниите в секторната класация "Гепард" отчитат ръст на продажбите през 2022 между 80% и 186%.

Регулаторите принуждават IT гигантите да преосмислят AI стратегиите си

Придобиването на стартъпи е заменено от наемане на персонал и ексклузивни партньорства.

Петролът проби 91 долара за пръв път от октомври 2023 г., дизелът гони 3 лв.

Суровината поскъпва с 21% от началото на годината заради напрежението в Близкия изток и украинските атаки по руски рафинерии.

Как се стигна до недостиг на лекарства на световния пазар

Дефицитът кара държавите да търсят алтернативи, докато пациентите пропускат лечения.

ТЕХНОЛОГИИ

Samsung очаква 10 пъти ръст на печалбата през първото тримесечие

Най-големият производител на чипове за памет в света сигнализира за край на спада при този бизнес.

Как българската AiopsGroup стана част от германски гигант

Основаната през 2019 г. компания вече е мажоритарна собственост на Valantic, след като за три години успя да привлече клиенти като IKEA, Puma и Rossignol.

ПРЕДПРИЕМАЧ

Истинският мед на семейство Пътови

През 2014 г. двойката се връща обратно в родния си град Тръстеник, за да живее по-добър живот, по-близо до природата. Днес семейството има стотици кошери, а продуктите от пчелите продават по местни базари и в сайта на "Истински мед".

КРАТКИ НОВИНИ

Vendora - онлайн платформата за търговия със стоки втора употреба, обяви навлизането си на българския пазар. Платформата, която стартира през 2018 г. и вече присъства в Гърция и Кипър, е със специален акцент върху модата.

Технологичният гигант Amazon изтегля безкасовата си система за плащане Just Walk Out от магазините Amazon Fresh в САЩ. Тя използва камери и сензори за рафтове, за да проследява кошниците с покупки на клиентите и да ги таксува, след като напуснат магазина. Отказът от Just Walk Out е заради това, че безконтактната технология отнема много време, скъпа е за инсталиране и изисква 700 проверки от човек на 1000 продажби към 2022 г. - далеч над вътрешната цел на Amazon от 20 до 50 проверки на 1000 продажби.

Pyмънcĸaтa вepигa ĸaфeнeтa 5 tо gо oбяви, чe ще открие oщe двa мaгaзинa в Бyдaпeщa и че подготвя нaвлизaнeтo си нa бългapcĸия пaзap, съобщиха местни медии. B Pyмъния вepигaтa имa нaд 550 ĸaфeнeтa в цялaтa cтpaнa, като само тази година са отворени 40. Плановете включват дo дeĸeмвpи 2024 г. дa oтвopи oĸoлo 120 нoви и дa зacили пpиcъcтвиeтo cи нa външнитe пaзapи.

Базираният в Испания моден конгломерат Puig Brands - собственик на марките Jean Paul Gaultier, Nina Ricci и Carolina Herrera - планира да набере 1.25 млрд. евро чрез IPO заедно с други опции за набиране на капитал. Puig Brands възнамерява да направи и вторична продажба на акции, с която общо събраните пари да достигнат над 2.5 млрд. евро. Семейство Пуиг, което е основало компанията през 1914 г., ще запази мажоритарния си дял в групата.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар