Ритейл новини: 🛒 Инфлацията пада, биохрани в обществените поръчки, нов магазин на Peek&Cloppenburg

DALL·E
DALL·E
DALL·E    ©  DALL·E
DALL·E    ©  DALL·E
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Капитал" разширява своя седмичен мейл бюлетин за ритейл. В него всяка сряда ще откривате най-важните новини за сектора и работещите в него компании, както и тенденции за общата бизнес среда, които влияят върху търговията с бързооборотни стоки. Ще публикуваме съдържанието му като статия на capital.bg за лимитиран период от време. Ако искате да го получавате на мейла си, можете да се абонирате с един клик тук.

От март "Капитал" разшири своя седмичен бюлетин за ритейл. В петото издание в новия формат основният поток новини е свързан с макроикономически тенденции. Ключовата е, че икономическият растеж тази година ще е умерен - от порядъка на 2%, инфлацията тук продължава да пада, но не достатъчно за гарантирано членство в еврозоната от догодина. Износът също продължава да пада, макар и по-малко - със 7.5% към февруари, като цените и намалялата икономическа активност в Европа свиват външната търговия.

От Европа тук се пренася и ново добро правило - България въвежда изискване в обществените поръчки за храна задължително да има и биопродукти. Поне 2% от храните, доставяни по обществени поръчки, трябва да са биологични от тази година, а към 2031 г. - 10%. Към т.нар. зелени обществени поръчки се прибавят и други категории продукти като хартия, препарати, компютри. А климатичните цели и устойчивостта вероятно ще отстъпят водещото си място в Общата селскостопанската политика и в следващите пет години приоритет ще бъде продоволствената сигурност, става ясно от изтекъл проект на Стратегическата програма на ЕС, цитиран от европейски медии.

НАЙ-ВАЖНОТО ОТ СЕДМИЦАТА

Инфлацията продължава да пада, но при някои услуги остава висока

Инфлацията в страната продължава да пада и към март вече е 3% на годишна база, или на нивото от юли 2021 г. Показателят се подобрява с 0.3 пункта спрямо февруарските данни въпреки отчетеното месечно покачване на цените с 0.2%, показват данните на Националния статистически институт.

Храните са с най-голяма тежест при изчислението и забавят най-бързо темпа на поскъпване до 2.2% спрямо март 2023 г. По-бавно обаче намалява ръстът на цените при услугите и ресторантите, а при транспорта индексът втори пореден месец е нагоре.

Измерена през сравнимия с ЕС индекс (ХИПЦ), годишната инфлация достига 3.1% на годишна база. Това все още е над средната стойност в еврозоната, където предварителните оценки са за 2.4% през март.

При изчисленията за членството в еврозоната обаче се взимат 12 месечни стойности. Така два месеца преди ЕЦБ и ЕК да изготвят своите конвергентни доклади за готовността на страните да приемат еврото, България все още не изпълнява критерия за ценова стабилност с чувствителна разлика от близо 2.8 пункта. Дори да се извадят от сметката две държави, както беше направено при приемането на Хърватия в еврозоната, разликата спрямо маастрихтския критерий е около 2 пункта и тя трудно ще се стопи за 2 месеца. Това обаче вероятно ще се промени до есента.

ОЩЕ НОВИНИ

Търговци

Peek&Cloppenburg отваря четвъртия си магазин в България

Базираната в Германия мултибранд верига за облекла Peek&Cloppenburg отваря в Paradise Center, София, четвъртия си магазин в България. Компанията поддържа марки от всички сегменти на модата и ценови категории.

Новият търговски обект в Paradise Center е с над 2800 кв.м търговска площ. В него P&C предлага над 100 различни бранда под един покрив. Сред предложенията са премиум колекции на Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Joop!, Polo Ralph Lauren, Marc Cain, Tommy Jeans, както и ексклузивни P&C марки като Jake*s, Review, McNeal и Christian Berg.

Peek&Cloppenburg е семеен независим моден бранд за търговия на дребно, който разполага с магазини в над 16 държави в Европа. В България веригата присъства от 2010 г., когато отвори два магазина в София - през март в "Сердика център" и през април в The Mall, а през март 2021 г. откри третия си магазин - в Sofia Ring Mall. Според Търговския регистър за 2023 г. българското дружество отчита 56 млн. лв. приходи от продажби (за 2022 - 50 млн. лв.) и 7.2 млн. лв. печалба.

Производители

Apple удвоява производството си на смартфони в Индия до 14 млрд. долара

Американската компания се опитва да диверсифицира дейността си извън Китай

Продажбите на iPhone са спаднали близо 10% през първото тримесечие

Samsung отново си върна първото място по продажби на смартфони

Космическите лекарства на Varda и Делян Аспарухов докосват 1 млрд. оценка

С нов рунд от 90 млн. долара към днешна дата основаната от българския предприемач компания е набрала общо 145 млн. долара

АНАЛИЗИ И ТЕНДЕНЦИИ

Износът продължава да пада, макар и по-малко - със 7.5% към февруари

България продава по-малко горива и вече внася електроенергия. Спадналата икономическа активност в Европа също влияе на данните

В обществените поръчки за храна задължително ще има и биопродукти

Държавата въвежда т.нар. зелени обществени поръчки и за други категории продукти като хартия, препарати, компютри

Хранителна сигурност вместо устойчивост: нов курс в земеделската политика на ЕС

Изтекъл чернова-документ за Стратегическите приоритети на ЕС до 2029 г. потвърждава тази посока

Топ 20 на най-растящите компании в сектор "Фармация и козметика": Спринтът на аптеките

През 2022 г. здравните заведения бележат ръстове в продажбите, които се дължат и на възстановения след пандемията пазар, и на отварянето на нови обекти.

Европейските пристанища стават "паркинги" заради ръста на вноса на автомобили

Китайските автомобилни производители са сред главните причини за задръстванията

ТЕХНОЛОГИИ

Електрическият автомобил - да бъде или да не бъде

Ефектът от колите на ток ще е по-голям от ефекта на пеперудата

Tesla ще съкрати 10% от служителите си на фона на спадащите продажби

Решението на Илън Мъск подчертава слабите очаквания на автомобилния производител за 2024 г.

ПРЕДПРИЕМАЧ

"Логисофт": Инженерът предприемач в света на е-търговията

Бумът на онлайн пазаруването по време на ковид разширява бизнеса на компанията на Крум Павлов в страната и чужбина

КРАТКИ НОВИНИ

Онлайн магазинът на Billa вече е достъпен и в Плевен през платформата Glovo. Жителите на града могат да поръчват близо 5000 продукта. "За по-малко от година предлагаме тази услуга в 4 града в страната - София, Пловдив, Варна и Плевен", коментира Вигинтас Шапокас, изпълнителен директор на "Билла България".

Шест каси на самообслужване са инсталирани в "Кауфланд България" във филиал на веригата в Перник. Те са част от инвестиционната програма на компанията за 2024 г., според която над 1 млн. лв. ще бъдат инвестирани в каси на самообслужване в цялата страна. През настоящата година компанията планира да добави десет нови зони за самообслужване и да разшири още пет съществуващиq или общо над 80 нови каси. От първото внедряване на касите през 2021 г. във филиала в кв. "Банишора", София, до днес веригата разполага с общо 229 каси за самообслужване в 36 магазина в цялата страна.

Eдна година след началото на пилотния проект за обратно приемане на пластмасови бутилки и кенове на "Лидл България" събраните опаковки надхвърлят 18.2 милиона. Това са над 350 тона PET бутилки и над 75 тона алуминиеви кенове. Пилотният проект започна с 10 магазина в девет града, а днес обектите с автомати са общо 20, в 14 града. "Лидл България" постави и контейнери за капачки в подкрепа на кампанията "Капачки за бъдеще". Те са разположени във всичките 127 обекта на веригата, а събраните капачки от началото на партньорството надхвърлят 5 тона - или над пет милиона капачки.

Германската компания за почистващи машини Kärcher ("Керхер") отвори шоурум и в Плевен. Обектът се намира в жк "Сторгозия" 203 и ще предлага цялата гама уреди от сериите "Дом и градина", професионална техника, аксесоари и препарати. Плевен е петият град, в който фирмата отваря "Керхер център" в страната след София, Пловдив, Бургас и Русе, има и онлайн магазин. Обектът в Плевен е шестият собствен за Kärcher в България. По данни на компанията "Керхер" в България е лидер на пазара в категория "водоструйки", "сухо-мокро смукачки" и "парочистачки". В световен мащаб "Керхер" оперира в 82 държави със 150 компании и има 16 000 служители, в България - 78.

Луксозната модна къща Louis Vuitton, част от френската група за луксозни стоки LVMH, се очаква да отвори магазин в столицата на Сърбия Белград през 2026 г., обяви президентът Александър Вучич по време на посещение в Франция. "Надяваме се, че през 2026 г. Louis Vuitton най-накрая ще дойде в Сърбия и на Belgrade Waterfront [проект за недвижими имоти в столицата]. Louis Vuitton е флагманът и когато дойде, други големи имена го следват", каза Вучич по време на посещение в Франция, става ясно от видео, публикувано в профила му в YouTube. LVMH притежава 75 марки - от модата на Christian Dior до коняка Hennessy.

Информация на Financial Times показа, че печалбата на търговеца на дребно за бърза мода Shein за 2023 г. са е удвоила на годишна база до над 2 млрд. долара. Компанията, известна в цял свят с евтината си и модерна мода, е продала стоки за 45 млрд. долара. Новината идва, докато търговецът на дребно очаква одобрение за IPO. Според тези числа Shein е втората най-печеливша верига в света след собственика на Zara - Inditex (с печалба 5.8 млрд. долара).

СВОБОДНО ВРЕМЕ

Ново място/Retro Gaming Bar

На откриването на новия Retro Gaming Bar опашката се точи по стълбищата на старата къща на ул. "Цар Самуил". Любопитните не са само израснали през 80-те и 90-те фенове на Sonic или Super Mario, но и техните деца, тийнейджъри, а също и 20-годишни, привлечени от тенденцията на връщане към тези десетилетия.