Ритейл новини: 🛒 Втори дебют на Carrefour в София, прогноза за още по-ниска инфлация, примери за ползване на AI в маркетинга

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

"Капитал" разширява своя седмичен мейл бюлетин за ритейл. В него всяка сряда ще откривате най-важните новини за сектора и работещите в него компании, както и тенденции за общата бизнес среда, които влияят върху търговията с бързооборотни стоки. Ще публикуваме съдържанието му като статия на capital.bg за лимитиран период от време. Ако искате да го получавате на мейла си, можете да се абонирате с един клик тук.

От март "Капитал" разшири своя седмичен бюлетин за ритейл. В третото издание в новия формат основният поток новини е свързан със завръщането на Carrefour и плановете за развитието на веригата в България, както и с макроикономически анализи и прогнози.

Важният макрофакт е, че за десет години - от 2013 до 2023 г., износът на България се е удвоил, а за 20 - се е увеличил почти 7 пъти. В категорията на потребителските стоки обаче, където най-голям дял имат храните, се отчита спад през 2023 - резултат от дефлационни процеси. Официалната статистика показва ръстове през 2023 спрямо 2022 г. при продажбите на цигари, напитки, лекарства и козметика. Спадове има при обувки, дрехи, мебели и обзавеждане (които в по-голямата си част са на ишлеме) в резултат на покачващите се разходи за труд.

Според пролетната прогноза на Министерството на финансите инфлацията в България ще стихне по-бързо спрямо очакванията от миналата есен - хармонизираният индекс на потребителските цени за 2024 г. вече се очаква да е 2.4% спрямо 4.8% преди.

НАЙ-ВАЖНОТО ОТ СЕДМИЦАТА

Carrefour отново е в София. Отвори първите два супермаркета

След почти десетилетие отсъствие френската верига Carrefour ("Карфур") се завърна в страната през варненския търговец "Паркмарт". На 27 март в София бяха открити два супермаркета Carrefour - в ЦУМ и на бул. "Ал. Малинов" 89, на мястото на досегашните магазини Parkmart. Те са по-малък формат от предишните обекти Carrefour - магазинът в ЦУМ разполага с близо 800 кв. метра търговска площ, а вторият - в "Младост 4", е с големина около 600 кв. метра. И двата обекта предлагат по над 8000 продукта, от които около 300 са френски - под собствените марки на Carrefour, обозначени със специални етикети. В началото продуктите под собствените марки на Carrefour ще са около 200-300, като целта е да достигнат до 700 - 800.

Магазините Carrefour затвориха в България след финансови проблеми на гръцкия франчайзьор Marinopoulos и неуспешен опит за съживяване от българската "АП Март" със сливане с "Пикадили". Сега френската компания е дала правата за България на нов гръцки посредник - Retail&More ("Ритейл енд Мор") - част от групата AVE на Никос Вардиноянис. А гръцкият франчайзополучател предоставя "подфранчайзинг" права на "Паркмарт холдинг" на Добромир Андонов, който притежава веригите Parkmart и Aldo. Българската компания ще управлява оперативно бизнеса в страната. Очаква се до края на годината да работят 25 обекта Carrefour в страната.

ОЩЕ НОВИНИ

Търговци

Мобилно приложение ще търси липсващи лекарства

"Намери своето лекарство" ще работи за всеки град на България, скоро се очаква и страница за лекарите

Компаниите стават все по-големи клиенти на електромобили

Spark, "Виваком", Yellow, БТА и GoeGo са само част от дружествата, които през последните месеци са купили е-коли

Производители

Пловдивският хлебозавод "Хебър" и порастването му през доставки за Lidl

За последните три години оборотът на производителя в магазините на търговеца расте средногодишно с 20% общо за местния и външните пазари

Плевен - столицата на малца

Заводът на "Малтери суфле" в Плевен ще покрива изцяло нуждите на производителите на бира в страната, а също така и ще изнася за близките на България държави

"АЖД агро": От Летница до световните пазари

За успехите и уроците разказват земеделците баща и син Мачуганови

АНАЛИЗИ И ТЕНДЕНЦИИ

20 години по-късно: България изнася 13 пъти повече машини и части (графики)

Суровините все още са най-голямата група стоки за търговия в чужбина с 40% дял

Финансовото министерство сви значително очакванията си за инфлацията до 2.4%

Прогнозата за ръста на БВП тази година се запазва 3.2%, а през следващите две се залага той да се свие до 2.7%

212 лекарства напускат България. Идването на нови се забавя

Причините за това са ниските цени и административните бариери пред пазара

ПРЕДПРИЕМАЧ

Бебетата зеленчуци на Baby Plants

Деян Деянов и Крум Стоянов отглеждат микрорастения, които съдържат десетки пъти повече хранителни вещества от обикновените зеленчуци

КРАТКИ НОВИНИ

Kaufland планира през 2024 г. да изкупи български плодове и зеленчуци за над 180 млн. лв. Компанията предлага около 200 вида плодове и зеленчуци, според сезона, като близо 70 от тях са с български произход. Веригата има програма за изкупуване на продукцията и от 2019 г. досега има сключени над 125 договора със земеделски производители от цялата страна. Плановете й за 2024 г. са за вдигане на асортимента до 81 вида плодове и зеленчуци и сключване на над 30 нови договора с български производители.

"Billa България" откри своя пети обучителен център в страната, който се намира в централната логистична база на компанията в село Столник. Неговата цел е въвеждането на служителите в цялостния процес на логистиката, включващ планиране, управление, контрол и координация на стоките.В обекта ще се провеждат и различни тренинги и инициативи за повишаване на квалификацията на настоящите служители.

"Каменица" пусна в продажба нова премиална марка бира в България - испанската Madrí Excepcional. Продуктът е съвместен между пивоварната компания Molson Coors - част от която е българското дружество, и мадридската пивоварна La Sagra. Името Madrí е начинът, по който местните произнасят името на Мадрид на испански. С премиерата си в България Madrí Excepcional стъпва за първи път в Централна и Източна Европа. Продуктът се произвежда в пивоварната на "Каменица" в Хасково, ще се предлага в стъклена бутилка от 500 мл, кен от 500 мл, мултипак и в наливна форма.

IKEA (ИКЕА) предлага лимитираната колекция TESAMMANS ("заедно" от шведски), разработена в сътрудничество с дизайнерите Даниера тер Хаар и Кристоф Брач от студио Raw Color. Колекцията съдържа 18 артикула - мебели, текстил и декорации, които са в множество цветни комбинации и десени.

Испанската Inditex обяви, че ще отвори отново магазини в Украйна - повече от две години след началото на руската инвазия. Компанията ще започне с 20 обекта, три от които ще са Zara. През 2019 г. Inditex имаше 72 локации в Украйна и 558 в Русия, според Reuters. Миналата година компанията получи одобрение да продаде бизнеса си в Русия на базираната в ОАЕ Daher Group.

Швейцарският клон на модната марка Esprit - Esprit Switzerland Retail AG - подаде молба за откриване на процедура по несъстоятелност. Групата обяви, че вече не е финансово стабилна да продължи операциите на дребно в Швейцария и като причина за това посочва общото забавяне на икономиката, съчетано с рязкото увеличение на разходите за енергия и логистика, негативните потребителски настроения, наемите за "магазини с неподходящи размери". Фалитът засяга само компанията в Швейцария.

Козметичната марка на Селена Гомес обмисля продажба или първично публично предлагане на акции на борсата (IPO) с оценка от 2 млрд. долара. От основаването си през 2020 г. марката е предпочитана от знаменитости и има 400 млн. долара нетни продажби годишно към февруари т.г. и е наела Goldman Sachs и Raymond James да я съветват за потенциалните й ходове. Опции за продажба или IPO обмисля и марката за козметика Glossier, която е наела Morgan Stanley за консултант. Годишните продажби на Glossier са около 275 млн. долара. Козметичната компания MAC Cosmetics, която отчита продажби за 100 млн. долара, също обмисля варианти за сделка. За целта тя е привлякла Goldman Sachs за консултант.

АКО СТЕ ПРОПУСНАЛИ

Няколко практически идеи за използване на AI в маркетинга

Специалистите внедряват изкуствения интелект за създаване на снимки, видеа и разнообразно съдържание от измислени инфлуенсъри