🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

(Без)контактно инвестиране

Рисковите инвеститори предпочитат прякото общуване с предприемачите, преди да вложат парите си

Третият панел от конференцията Digital|K премина под формата на свободна дискусия между лекторите.
Третият панел от конференцията Digital|K премина под формата на свободна дискусия между лекторите.
Третият панел от конференцията Digital|K премина под формата на свободна дискусия между лекторите.    ©  Надежда Чипева
Третият панел от конференцията Digital|K премина под формата на свободна дискусия между лекторите.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Независимо дали говорим за стартиращи компании в сферата на технологиите, или от някой друг сектор някои аспекти при функционирането им остават непроменени. Един от тях е нуждата от пряк контакт между предприемача и инвеститора при търсенето на начален или допълнителен капитал. Това помага на стартиращите бизнеси да си осигурят финансиране в първите стадии от реализирането на идеята им.

Около тази теза се обединиха лекторите в третия панел от технологичната конференция Digital|K, организирана от "Капитал". Тя се проведе в понеделник в Народния театър "Иван Вазов" в София. Причината е, че с хора се работи много лесно онлайн, понякога дори по-ефективно, отколкото ако те физически са заедно, но пък от друга страна, в интернет трудно се създават здрави социални връзки, които са необходими при специфичната комуникация между предприемач и инвеститор.

"Хубаво е да си близо до тези хора (инвеститорите)", заяви Мат Мъленуег, основателят на WordPress -  най-популярната система за управление на съдържание в интернет. Това е и една от причините да има такова струпване на технологични компании и рискови инвеститори в Силициевата долина и в щата Калифорния като цяло. Това обаче не означава, че добрите идеи и предприемачите задължително трябва да са там, когато раждат своите идеи. Рано или късно обаче на младата технологична компания ще й се наложи да отвори офис там. За пример беше дадена финландската фирма Rovio, създала най-популярната игра за мобилни устройства Angry Birds.

Колкото и да звучи екзотично, това е начинът технологичните предприемачи да са по-близо до хората, които са им доверили парите си и да могат непрекъснато да поддържат  връзка с тях. Също така,  ако инвеститорите разберат по-добре какви хора имат срещу себе си, могат да преценят по-добре дали си заслужава да се инвестира в техните идеи. По този начин може да се разбере дали младите предприемачи вярват в своя проект и бизнес модел и са склонни да се борят за него. Всичко това е от особено значение за инвеститори, които не гледат само размера на пазара или бизнес модела, а по-скоро кои са хората, които стоят зад конкретен проект.

"Преди да инвестирам, първо поглеждам предприемача и неговия екип. Дори абсурдни идеи, лансирани от блестящ екип, могат да бъдат реализирани успешно", заяви Тони Конрад, съосновател на about.me и партньор в компанията за рискови инвестиции True Ventures. Той смята, че наистина добрите и прозорливи предприемачи имат усет за това накъде ще се развиват технологиите в бъдещето. Дори дадена идея да не изглежда логична в момента, след време това може да се променя. Конрад даде за пример ситуацията около WordPress. Първоначално е имало много въпроси за това дали цялата концепция с Open source продуктите ще работи, как ще се разпространяват. Близо осем години след като компанията е основана над една пета от интернет страниците използват този инструмент за създаване на сайтове и блогове.

Когато избира накъде да насочи дадена инвестиция, Дан Маровиц, главен оперативен директор в сектор "Технологии" на "Дойче банк", гледа дали перспективните предприемачи проявяват достатъчна доза оптимизъм, който да движи техните идеи напред. Но също така и се опитва да прецени дали те притежават реална преценка за ситуацията, която да им дава необходимата гъвкавост за промяна при нужда.

Близостта на предприемачите обаче не прави технологичните идеи автоматично добри и успешни. Тони Конрад допълва, че да си стартираща компания в Силициевата долина е голямо предимство заради директните връзки с инвеститорите, които се откриват, както и заради близостта с други големи технологични компании. Но това не означава, че проектите там обезателно са добри и успешни. Просто близостта с инвеститорите забързва развитието на стартиращия бизнес поради по-лесния достъп до финансиране и скоростната комуникация с хората, дали пари за проекта. "В Калифорния съм виждал едни от най-лошите технологични идеи", споделя и създателят на WordPress Мат Мъленуег.

И все пак умни хора има навсякъде, не само в Силициевата долина. Поради тази причина не би трябвало да има дискриминация на базата на това коя компания откъде е, когато става дума за инвестиране. Развитието на комуникациите и технологиите позволява  поддържането на контакти и инвестирането дори в отдалечени точки на света. Според Тони Конрад навсякъде, където има установени демократични принципи, могат да се родят гениални идеи. България е богата на талантливи инженерни кадри, които са една от важните предпоставки за стартирането на нов технологичен бизнес. За пример той даде стартиращата компания Automatic, в която работят четирима българи. Джеймс Макилви, съосновател на Square и Third Degree, основател на Mira, например също обяви, че възнамерява да наеме български програмисти, които да работят по негови проекти. Проблемите при такива отдалечени и малки пазари като нашия, с които се сблъскват предприемачите, е как да се излезе от локалната среда, това заяви Самит Джейн, ръководител ИТ инвестиции във фонда CMEA Capital.

По отношение на прозрачността Open source продуктите са голяма сила, допълва Мат Мъленуег. Една от причините е, че хората, които стоят зад тях, първо ги разработват за себе си и след това ги предоставят за ползване на целия свят. При другите продукти ситуацията е точно обратната: група хора ги правят първо за клиентите. Именно липсата на прозрачност кара инвеститорите да са внимателни в държави като Китай например. В азиатската страна от 80-те години насам се наблюдава неприятна тенденция: дадена компания започва бизнес там, след като правителството се опита да се включи в нея и постепенно да я превземе. Допълнително Пекин налага стриктна политика на цензура в интернет по някои чувствителни теми, което отблъсква технологичните фирми. WordPress например отчита 25% спад на потребителите, след като заради несъгласие с натиска и цензурата е принудена да се изтегли от Китай.

Пълното интервю с Тони Конрад

Пълното интервю с Мат Мъленуег

Все още няма коментари
Нов коментар